Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kaksi kuukautta taksijäristykseen - asiakkaat pohtivat hintaa ja turvallisuutta, kuljettajat toimeentuloaan

Muutos on toivottavasti asiakkaalle paremaan suuntaan, pohtii Marko Hahl. Kuva: Mirja Hussain

Taksimaailma muuttuu täysin heinäkuun alussa. Heinäkuun alkuun on aikaa pari kuukautta, ja sen jälkeen vapautuvat niin taksien määrät, päivystysvelvoitteet kuin hinnatkin. Vain kuljettajakoe säilyy.

Nyt taksien määrän ja päivystyspaikan määrää valtio eli ely-keskus. Kyydin enimmäishintakin on valtion käsissä.

Mullistus vaikuttaa etukäteen yhtä suurelta linja-autoliikenteessä, joka vapautui asteittain kesästä 2014 alkaen. Tuolloin teille ilmestyi Onnibus-yhtiö, ja lippujen hinnat alkoivat elää. Toinen esimerkki on autojen katsastus, joka vapautui vuonna 1994. Aiemmin katsastus oli valtiollista toimintaa.

Heinäkuun alussa taksin ei enää tarvitse olla uusi ja kaunis. Taksina voi toimia henkilöauton lisäksi myös kuorma-auto, pakettiauto, mopoauto, mönkijä tai jopa kolmipyörä.

Selvää on, että tulee lisää kilpailua, kun ala vapautuu. Taksiyrittäjä Juha Pasuri

Teippaus erottaa

Nykyiset taksiyrittäjät ovat jo aloittaneet toimenpiteet, joilla heidän taksinsa erottaa tulokkaista. Lahden Aluetaksin välittämiin takseihin tuli viime kesänä aikana yhtenäinen kylkiteippaus. Myös muissa kaupungeissa on käytetty yhtenäisiä värejä.

Lahden Aluetaksin osakkaina ovat paikalliset taksiyrittäjät. Keskus välittää tilauksia koko maakunnassa. Sen tilausvälityksen piirissä on yli 240 taksiautoa.

ESS kysyi Päijät-Hämeen keskussairaalan taksitolpalla, mitä kuljettajat ajattelevat tulevasta:

– Sekaannusta tulee. Mutta minä jään eläkkeelle syksyllä, pohti Markku Karppinen.

– Asia jota kukaan ei tiedä. Päivystysvelvoite poistuu. Asiakkaat kysyvät, saako auton jatkossa kuten nyt. Muita kysymyksiä ovat turvallisuus ja hinta, kertoi Tuomas Kylmälä.

– Kun tietäisi! Toivottavasti asiakkaalle parempaan suuntaan. Valvonta poistuu . Asiakas päättää, minkä taksin ottaa, arveli Marko Hahl.

– Asiakkaat kyselevät paljon: kuka hakee, minne voi soittaa? Kukaan ei tiedä. Ja jos on "tuttu taksi" -oikeus, saako sen pitää?, paljastaa Petri Peltojoki.

Juha Pasuri auttaa autoon Marko Hyvösen, joka ei kaipaa ainakaan ulkomaisia kilpailijoita taksialalle. Kuva: Mirja Hussain

Kilpailu pelottaa

Taksiyrittäjä Juha Pasuri kertoo, että Lahden taksiyrittäjille on luvassa lisätietoa tulevasta vapun jälkeen, jolloin Taksiliiton edustaja tulee vierailulle.

– Selvää on, että tulee lisää kilpailua, kun ala vapautuu. Tolpalle tulee monenlaisia takseja, myös halpatakseja. Me tuskin lähdemme halpoihin hintoihin. Me olemme tuttu ja turvallinen tuote, meillä on hyvä ammattitaito ja kalusto. Huolena on, pärjääkö tällä. Kelan kyydit kilpailutettiin nyt ja koulukyydit jo aiemmin.

Pasurin kyytiin astunut Jarmo Hyvönen on erittäin tyytyväinen nykyisiin taksipalveluihin, joita hän käyttää paljon. Hän ei halua alalle kilpailua, eikä ainakaan ulkomaisia yrityksiä:

– Minulla on kammo Uberia kohtaan.

Hyvönen on huolissaan myös taksiyrittäjien selviämisestä ja syrjäseutujen palveluista.

– Palvelu huononee etenkin pikkupaikkakunnilla. Niissä paljon pelätään, että koulukyydit jäävät pois.

Nyt taksien on sitouduttava ympärivuorokautiseen päivystykseen asemapaikallaan. Heinäkuussa vaatimukset poistuvat. Kuva: Mirja Hussain

Hinta vai laatu?

Trafin kehityspäällikkö Pipsa Eklund rauhoittelee:

–– Saattaa käydä niin, että osa yrityksistä panostaa korkeaan palvelutasoon, kun taas osa keskittyy tarjoamaan mahdollisimman edullisia kyytejä.

Asiakkaan ei tarvitse jatkossa ottaa tolpalta jonon ensimmäistä autoa, vaan valita itselleen sopivimman. Maaseudulla on hyvä ennakoida tilanteita:

–– Yritysten päivystysvelvollisuus lakkaa, joten erityisesti pienillä paikkakunnilla voi olla tarpeen tilata taksi etukäteen, jos aikoo lähteä hyvin aikaisin tai myöhään.

Kela-kyydeistä kuullaan pian

Suuri osa taksikyydeistä on yhteiskunnan maksamia. Päijät-Hämeessä tapahtuu Kela-kyytien uusjako, koska niiden kilpailutuksen voitti Pääkaupunkiseudun Taksit oy. Heinäkuun alusta lähtien se vastaa maakunnan taksimatkojen tilausten vastaanottamisesta, matkojen yhdistelystä, valvonnasta, maksuliikenteestä ja raportoinnista Kelalle.

Yhtiö on luvannut kertoa uudesta tilanteesta myöhemmin. Tiettävästi se hakee kuljettajia Lahden seudulta.

Taksiuudistus

Hinnat ja määrät vapaiksi

Suomalainen taksijärjestelmä perustuu nyt kiintiöihin. Taksiluvat päättää ely-keskus.

Heinäkuun alussa taksien määrää ei säädellä. Taksinkuljettajilla säilyy koe.

Hinnoittelu vapautuu, mutta hinta tai määräytymisperuste on ilmoitettava asiakkaalle etukäteen.

Hinta voi perustua esimerkiksi kilometreihin, minuutteihin, vyöhykkeeseen tai kellonaikaan.

Päivystysvelvoite poistuu ja taksia voi ajaa myös osa-aikaisesti..

Kunnat voivat ostaa päivystyksiä ja Trafi voi asettaa hinnoille katon.

Koko Suomessa on nyt noin 9 500 taksiyrittäjää ja heillä on noin 10 000 taksiautoa.

Yksityishenkilöiden matkat muodostavat 40 prosenttia, yhteiskunnan taksipalvelut saman verran ja yrityksien ajot 20 prosenttia kyydeistä.

Pirjo Kamppila
pirjo.kamppila@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X