Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Paasikivenaukion työmaa herättää kiukkua autoilijoissa - "Palaute on ollut ihmettelevää ja negatiivista"

Lahden Paasikivenaukion liikenne on poliisin sekä Lahden kaupungin mukaan sujunut pääosin hyvin. Tielläliikkujat ovat silti antaneet kiukkuisia kommentteja viranomaisille monestakin eri asiasta. Kaupungilla on kuitenkin uutisia, jotka ovat omiaan rauhoittamaan ärtyneitä autoilijoita.

Ajoneuvoliikenne Paasikivenaukion työmaalla kulkee keskellä puomeja, aitoja sekä tilapäisopasteita. Kaistoilla ei ole tilaa liiaksi, mutta vakavilta onnettomuuksilta on vältytty. Kuva: Katja Luoma

Lahden Paasikivenaukion liikennejärjestelyistä tulee poliisille sapekasta palautetta tielläliikkujilta. Moitteita on tullut niin ajoreiteistä, kaistaleveyksistä kuin ajo-opasteistakin.

Hämeen poliisilaitoksen ylikomisarion Jouni Takalan mukaan opasteita on ollut perusteettomasti peitettynä, mikä on haitannut muun muassa Helsingin suuntaan ajavia autoilijoita. Samoin ajokaistoja erottavat keilat ovat päässeet yllättämään monet. Keiloihin on osuttu, kun niitä ei ole ajoissa havaittu.

– Keilat eivät ole tavanomaisia meidän liikenteessämme eikä niistä annettu mitään ennakkovaroitusta, huomauttaa Takala.

Ylikomisario Takalan mukaan poliisi ei tee työmaaliikenteeseen tehovalvontaiskuja. Virkavallan näkyvä läsnäolo saa kuljettajat epävarmoiksi, jolloin liikenne uhkaa puuroutua vielä lisää.

Kun osa suojateistä on suljettu, niin jalankulkijat ja pyöräilijät joutuvat joissakin tapauksissa tekemään pitkiä kiertolenkkejä päästäkseen Paasikivenaukion työmaan ohitse. Kuva: Katja Luoma

Kaistat liian kapeat

Raskaan liikenteen puolelta taas kaivataan nykyistä leveämpiä kaistoja ajoneuvoyhdistelmille. Paasikivenaukiolla Hollolankadun ja Lahdenkadun välillä kulkee kaksi kaistaa sekä etelään että pohjoiseen. Kaistaparit ovat yhtä leveitä, jolloin mitoitus sopii henkilöautoille, mutta rekkakuskeilla on tarkat paikat.

Vapaudenkadun varren liikkeenharjoittajilta on niin ikään tullut pyyhkeitä kadun järjestelyistä. Torin Wanhan Hautaustoimiston toimitusjohtaja Matti Varpila pitää ongelmallisena, että Aleksanterinkadulta ei pääse Paasikivenaukion päässä kääntymään oikealle Hollolankadulle ja sieltä Vapaudenkadulle.

Nyt Aleksilta pääsee Vapaudenkadulle niin, että autoilija käy Jalkarannantien liikenneympyrässä kääntymässä takaisin kohti keskustaa.

– Ei tällaisilla järjestelyillä saisi lisätä ajamisen määrää, ruuhkaa ja melua, arvostelee Varpila.

Vapaudenkatu on nyt kaksisuuntainen Rauhankadun ja Fellmaninkadun väliltä. Fellmaninkadulta Lahdenkadun suuntaan katu on yksisuuntainen kohti toria.

Lahtelaisen Anton Mäkelän työmatka kulkee yli Lahdenkadun. Hän ei pidä alueen liikennejärjestelyjä parhaina mahdollisina. Kuva: Katja Luoma

Työmaa väistetään länsipuolelta

Paasikivenaukion liikenne kulkee tällä hetkellä kokonaan työmaan länsipuolelta eli entisen linja-autoaseman puolelta.

Sibeliuksenkadulta konserttitalon edustalta ei ole pääsyä Hollolankadulle eikä Lahdenkadulle. Etelästä Hollolankadulta keskustaan ajetaan Ahvenistonkadun kautta ja pohjoisesta Rauhankadun kautta. Aleksi on Paasikivenaukion puoleisesta päästä yksisuuntainen kohti aukiota.

Paasikivenkatu puolestaan katkaistaan kesäkuussa Kyösti Kallionkadun risteyksessä ja avataan uudestaan heinäkuun loppuun mennessä.

Suojatieyhteydet ovat edelleen olemassa Aleksin edustan ja vanhan linja-autoaseman välillä sekä Kartanonkadun ja Vapaudenkadun välillä.

Tilapäiset ajoradat ja väylät Lahden Paasikivenaukiolla muuttavat paikkaansa vielä usein ennen kuin katuosuudet ovat lopullisessa kuosissaan. Nykyiset autoliikenteen käytössä olevat kaistat häviävät syksyyn mennessä lopullisesti. Kuva: Katja Luoma

Ei enää pahene

Lahden kaupungin projekti-insinööri Erkki Härkönen arvioi, ettei työmaa-alue muutu liikenteen kannalta enää sen haastavammaksi kuin mitä se nyt on. Hänelle ei ole tullut työmaasta kielteistä palautetta.

– Täytyy sanoa, että ollaan positiivisella mielellä.

Poikkeustilanteeseen tuskastuneille on kuitenkin lohtua luvassa. Härkösen mukaan tiejärjestelyt alkavat olla ohitse syksyyn mennessä. Liikennevalo-ohjauksen viimeistely kestänee lokakuulle.

Hollolankadun ja Lahdenkadun välinen tieosuus siirtyy vielä kerran idemmäs kohti keskustaa. Ajoratojen länsipuolelle lähelle Ranta-Kartanoa rakennetaan uusi aukio kiveyksineen ja istutuksineen.

Kouluun kiirehtinyt lahtelaisopiskelija Omol Banin Mansoori on sitä mieltä, että Paasikivenaukio on nykyisellään turvaton paikka jalankulkijalle. Kuva: Katja Luoma

Pikavuorot uusille reiteille

Bussiliikenne on Paasikivenaukion töiden vuoksi osittain siirtynyt uusille reiteille. Koiviston Auto ei aja Lahdessa Tampereen ja Turun pikavuoroja enää keskustan kautta, vaan bussit ajavat nykyään suoraan matkakeskuksesta Mytäjäisiin pitkin Mannerheiminkatua.

Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula ei usko, että pikavuorot palaavat torille työmaan päätyttyäkään.

– Se on ollut harkinnassa muutenkin, että pikavuorot siirretään oikaisureitille.

Lammilaiset Marja-Liisa Kallio-Oksanen ja Kari Oksanen kulkevat Paasikivenaukion työmaan vierestä kolme kertaa viikossa. Kari Oksasen mielestä liikenne alueella näyttää sujuvan hyvin. Kuva: Katja Luoma

"Ihan kysymysmerkkinä?"

Lammilaiset Kari Oksanen ja Marja-Liisa Kallio-Oksanen kulkevat Paasikivenaukion työmaan vierestä kolme kertaa viikossa.

– Aluksi oli ihan kysymysmerkkinä, että mistä kannattaa mennä ja mistä kääntyä. Tämä ympyrä (so. aukio) on iso, luonnehtii Kari Oksanen.

Hänen mielestään liikenne alueella näyttää sujuvan "yllättävän hyvin".

– Vaikka liikennevalot eivät olisi päällä, niin silti menee hyvin.

Petri Koivisto
petri.koivisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi