Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Itä-Suomi hylkäsi Mikkelin radan

Maakuntaliitot haluavat nopean ratayhteyden Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaalle.

Heinolan ja Päijät-Hämeen toiveet oikoradasta Savoon ovat saaneet kovan kolauksen. Kuusi Itä-Suomen maakuntaliittoa esittää yhdessä liikenneministeri Anne Bernerille, että valtio rakentaisi oikoradan Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

Tämä merkitsisi käytännössä luopumista maakuntakaavojen kahdesta muusta oikoratalinjauksesta, jotka ovat Lahti–Heinola–Mikkeli ja Luumäki–Porvoo–Helsinki-Vantaa.

”Viranomaisten – ministeriöt mukaan lukien – on aktiivisesti edistettävä maakuntakaavojen toteutumista. Siksi niihin ei tulisi sisällyttää hankkeita, joiden toteuttamiseen ei tosiasiassa olla valmiita sitoutumaan”, toteavat maakunnat kannanotossaan.

Luumäen vaihtoehto palvelisi vain Karjalan radan, Mikkelin vaihtoehto vain Savon radan tarpeita. Kouvolasta etelään lähtevä linjaus nopeuttaisi junayhteyksiä molempiin suuntiin.

Meillähän on ollut myös sen suuntainen näkymä, että oikorata Keski-Suomeen voisi kulkea Heinolan kautta. Heinolan va. kaupunginjohtaja Sinikka Malin

Maakuntien tavoitteena on kolmen tunnin junayhteys sekä Kuopiosta että Joensuusta Helsinkiin. Niiden mukaan suora yhteys lentoasemalle on Itä-Suomen ja koko maan kannalta poikkeuksellisen tärkeä, teollisuudella ja matkailulle jopa elintärkeä hanke, joka tukee useiden maakuntien aluekehitystä.

Maakunnat katsovat, että hanke tulisi mahduttaa valtion lähimmän 10–12 vuoden liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.

Kannanoton takana ovat Etelä-Savon, Etelä-Karjalan, Pohjois-Savon, Kymenlaakson, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnat sekä Kouvolan kaupunki. Siitä kertoi maanantaina ensimmäisenä sanomalehti Länsi-Savo.

Heinolan va. kaupunginjohtaja Sinikka Malin ei usko, että Kouvolan oikorata sulkisi pois radan jatkamisen Heinolasta pohjoiseen. Malin muistuttaa, että rataverkkoa pitää kehittää monella linjalla.

– Meillähän on ollut myös sen suuntainen näkymä, että oikorata Keski-Suomeen voisi kulkea Heinolan kautta, muistuttaa Malin.

Rataverkkoon tehtävät muutokset ovat pitkän aikavälin hankkeita, eikä Malin näe, että Heinolalla olisi välitöntä syytä hätääntyä Itä-Suomen kannanotosta.

Kaupungin kannattaa kuitenkin Malinin mukaan analysoida, mitä plussaa tai miinusta Kouvola-vaihtoehdon painottuminen Heinolan tilanteeseen toisi.

Heinolan radalla on jo puolen vuosisadan ajan ollut vain tavaraliikennettä, mutta se on Liikenneviraston verkkoselvityksessä edelleen osa säilytettävää rataverkkoa. Henkilöliikenteen elvyttämistä on selvitetty viimeksi tämän vuosikymmenen alussa, mutta asia ei ole edennyt mihinkään.

Radan jatkaminen Mikkelin suuntaan on ollut esillä siitä lähtien, kun se 1930-luvulla rakennettiin, mutta hankkeet ovat aina kaatuneet viimeistään eduskunnan käsittelyssä.

Valtio on kuitenkin edelleen panostanut radan kunnossapitoon, ja tänä vuonna sen tasoristeyksiin ryhdytään asentamaan turvalaitteita, valoja ja puomeja.

Ari Viuhko
ari.viuhko@itahame.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X