Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Miksi Terveysneuvo on jo monetta päivää tukossa? Viime vuonna 10 000 puhelua jäi vaille vastausta

Terveysneuvoon soittava ei pääse läpi palveluun, eikä takaisinsoittopalvelu myöskään toimi. Kuva: Viena Kytöjoki

Useampi ESS:n lukija on ottanut yhteyttä toimitukseen kertoen, että Terveysneuvoon soittava ei pääse läpi palveluun, eikä takaisinsoittopalvelu myöskään toimi. Joidenkin lukijoiden mukaan tilanne on jatkunut näin useita peräkkäisiä päiviä.

Mistä palvelun tukkeutuminen johtuu, hoitotyön päällikkö Eija Immonen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä?

– On totta, että vastaamattomien puheluiden määrä on noussut todella paljon viime aikoina. Uusi potilastietojärjestelmä on hitaampi käyttää kuin entinen, ja siinä on ollut paljon muitakin ongelmia, kuten olemme saaneet lehdistäkin lukea. Puheluihin on vastaamassa 17–18 henkilöä, ja tarvittaessa myös esimiehet ja vastaanoton sairaanhoitaja ovat apuna ruuhka-aikoina. Yksi ongelma on siinä, että vaikka saisimme lisääkin henkilökuntaa, tekniikka tulee vastaan. Meillä on vain rajattu määrä lisenssejä ja laitteita, joilla Terveysneuvoa voi pyörittää.

– Talossa on käynnissä monta uudistusta yhtä aikaa, enkä tässä vaiheessa tiedä, miten ne etenevät. En kuitenkaan usko, että saamme lisää lisenssejä Terveysneuvoon kovin pian. Yhtymässä on tulossa projekti, jonka tarkoitus on ohjata asiakkaat entistä paremmin hoidon pariin, mutten tiedä, missä tahdissa tämä prosessi etenee.

Lue myös: Lifecare teki lääkärin työstä pelottavaa – "On katastrofi, jos työntekijä ei voi luottaa siihen mitä näkee ruudulla"
 

Kuinka moni Terveysneuvoon soittava jää ilman apua tai hoitoaikaa?

– Parin viime päivän aikana useita kymmeniä soittoja on jäänyt vastaamatta virka-ajan puitteissa, yhtenä päivänä 75 kappaletta ja toisena 43. Viime vuonna vastasimme kaikkiaan 155 000 puheluun, ja noin 10 000 puhelua jäi vastaamatta. Se, ettei saa apua, on tietenkin hyvin valitettavaa ihmisten kannalta, ja työntekijämme ovat huolissaan tilanteesta. Tiedän, että takaisinsoittopalvelua on purettu iltaa myöten eli soitettu takaisin virka-ajan jälkeenkin.

Onko ruuhka yhtä paha kaikilla Lahden alueen lähiasemilla?

– Ei ole. Keskustan lähiasema on se pahasti ruuhkautunut. Yksi syy voi olla se, että keskustan alueella asuu paljon ikääntynyttä väestöä. Kuulemieni tietojen mukaan muilla lähiasemilla palvelu toimii normaalisti. Jos asia ei ole kiireellinen, kannattaa soittaa iltapäivällä. Aamut ovat Terveysneuvossa kaikkein kiireisintä aikaa.

Tuleeko Terveysneuvoon minkä verran niin sanottuja turhia puheluita?

– Ei tule oikeastaan yhtään. Ihmiset, jotka soittavat tänne, tarvitsevat oikeasti apua.

Saara Larkio
saara.larkio@ess.fi
Onko soittoosi jätetty vastaamatta Terveysneuvossa?
Onko soittoosi jätetty vastaamatta Terveysneuvossa?
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X