Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahden toivotaan vetävän ympäristöpääkaupungin viittaa rohkeammin ylleen – "Täällä on erittäin hyviä projekteja"

Eläköityvän kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirran kunniaksi järjestettiin torstaina Lahden tulevaisuutta käsitellyt seminaari. Sitran johtaja Mari Pantsarin mukaan Lahdella on vahvat mahdollisuudet parantaa ympäristöedelläkävijän rooliaan. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Milla Bruneau toivoo, että panostus kestävään kehitykseen tunnettaisiin kaupunkilaisten keskuudessa aiempaa paremmin.

Sitran johtaja Mari Pantsar puhui torstaina Tulevaisuuden kaupunki -seminaarissa. Kuva: Janne Ranne

Kun puhutaan Lahden tulevaisuudesta, visiot ovat usein vahvasti kestävän kehityksen värittämät. Sitran johtajan Mari Pantsarin mukaan Lahti on jo nyt Suomen puhtaan teknologian pääkaupunki, jonka vertailukohdiksi tulisi ottaa muiden suomalaiskaupunkien sijaan esimerkiksi Tukholma ja Kööpenhamina.

Pantsar puhui torstaina Lahdessa järjestetyssä Tulevaisuuden kaupunki -seminaarissa, joka järjestettiin eläköityvän kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirran kunniaksi.

Enemmän ääntä ympäristöprojekteista

Puhtaan teknologian parissa parikymmentä vuotta työskennelleen Pantsarin mukaan Lahdessa voitaisiin tuoda osaamista nykyistä näkyvämmin esiin.

– Täällä on erittäin hyviä projekteja, kuten esimerkiksi kansainvälisesti kiitelty CitiCAP-hanke.

Reilun vuoden käynnissä olleessa hankkeessa kaupunkilaisia kannustetaan vähentämään liikennepäästöjään. Palkkioksi tästä annetaan esimerkiksi edullisempia joukkoliikennelippuja tai pyörän huoltopalvelua. Pantsar uskoo, että palkitsemiseen perustuvilla menetelmillä kaupunkilaisia saisi motivoitua hiilijalanjäljen pienentämiseen laajemminkin.

– Toivon kovasti, että hanke onnistuu. Silloin se voitaisiin ottaa käyttöön muissakin kaupungeissa.

Pantsar mainitsee myös Lahden vetämän Smart & Clean -hulevesiprojektin. Siinä kehitetään uusia luonnonmukaisia ratkaisuja puhdistaa hulevesien mukana vesiin kulkeutuvia päästöjä, kuten mikromuovia. Lahden kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Milla Bruneau toivoo, että kaupunkilaiset tiedostaisivat jatkossa aiempaa paremmin Lahden roolin ympäristökaupunkina. Hän pitää kaupungin viestinnällisenä haasteena sitä, miten projekteista voisi tiedottaa ymmärrettävimmällä mahdollisella tavalla.

– Silloin jokainen voisi tietyllä tavalla olla ylpeä ja ymmärtää oman roolinsa kaupungin ympäristöratkaisuissa.

Jyrki Myllyvirta jättää pian kaupunginjohtajan tehtävän. Vieressä kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Milla Bruneau. Kuva: Janne Ranne

Toiveissa "kevyen liikenteen vallankumous"

Pantsar pitää "kevyen ja julkisen liikenteen vallankumousta" Lahden merkittävänä tulevaisuustavoitteena. Työtä kuitenkin riittää.

– Lahdessa on vielä paljon yksityisautoilua, ja useimmat autot käyttävät fossiilisia polttoaineita. Lahti on kuitenkin Suomen kaupungeista yksi, joka on tehnyt eniten tällä sektorilla, esimerkkinä juuri CitiCAP.

Hän toivoo parannusta myös julkiseen liikenteeseen.

– Julkisesta liikenteestä pitäisi tehdä niin houkutteleva vaihtoehto, että se on helppo ja edullinen käyttää. Joissakin Euroopan kaupungeissa on kokeiltu jopa ilmaista julkista liikennettä.

Tampereen vetovoimaa kohti, liikenneyhteyksiin satsattava

Kutsuvierastilaisuudessa äänessä olivat myös esimerkiksi sisäministeri Kai Mykkänen ja yleisöstä kaupunginjohtajalle terveisensä lausunut ex-pääministeri Paavo Lipponen.

Itse Lahden tulevaisuutta pohtiessaan Myllyvirta nosti eräänlaiseksi positiiviseksi verrokiksi Tampereen, jossa korkeakoulujen tasokas yritysyhteistyö ja vilkas kulttuurielämä ovat luoneet "uskomattoman vetovoiman." Hän uskoi Lahden houkuttelevuuden kasvavan, kun Lappeenrannan teknillinen yliopisto liittoutuu Lahden ammattikorkeakoulun kanssa.

– Toivomme, että se motivoi myös Helsingin yliopistoa jatkamaan ja vahvistamaan toimintaansa täällä.

Lahden valtiksi on perinteisesti laskettu myös hyvä sijainti lähellä Pietaria ja keskellä eteläisen Suomen suuria kaupunkeja. Myllyvirran mukaan sijainti ei ole arvo sinänsä, vaan yhteydet vaativat tulevaisuudessa määrätietoista työtä.

– Eteläinen kehätie oli sitä, mutta nyt pullonkaulat ovat itään ja länteen: Kouvolaan ja Tampereelle.

Lue myös: Lahti tahtoo 150 000 asukkaan kaupungiksi 12 vuodessa – "Mieluummin laitetaan rima liian korkealle kuin matalalle"
 
Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi