Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Pyörätiet, Vesijärvenkatu ja uudet bussilinjat puhuttivat asukasillassa - "Kaikki ehdotukset jaetaan suunnittelijoiden käyttöön"

Kestävää liikennettä ja maankäyttöä koskevan Lahden yleiskaavan luonnos valmistellaan tänä keväänä. Kaupunkilaisia houkutellaan mukaan suunnitteluun kauppakeskuksissa järjestettävissä Oma Lahti -tilaisuuksissa. Lahden yleiskaava-arkkitehti Johanna Palomäki oli hyvillään siitä, että tiistaina järjestetty ensimmäinen tilaisuus houkutteli väkeä kaikista ikäluokista.

Paavo Heinonen ja Seppo Koponen osallistuivat kauppakeskus Valon Oma Lahti -tapahtumaan. Kaksikko toivoo tulevaisuudelta pyöräliikenteen enenevää tukemista. Kuva: Sami Kuusivirta

Toimiva luonnon ja kaupungin kokonaisuus, jonka viihtyisä ympäristö houkuttelee ihmiset kävelemään ja pyöräilemään. Siinä tiivistys yleiskaava-arkkitehti Johanna Palomäen hahmottelemasta ideaalisesta tulevaisuuden Lahdesta.

– Kaupunkeja on 50–60 viime vuotta suunniteltu länsimaissa aika lailla autojen ehdoilla. Sen lisäksi että huolehditaan autoilijoista, ruvetaan vähän enemmän satsaamaan kävelijöiden ja pyöräilijöiden olosuhteisiin, hän sanoo.

Kauppakeskus Valossa järjestettiin tiistaina ensimmäinen neljästä Oma Lahti -tapahtumasta, jossa kaikki kaupunkilaiset saavat osallistua suunnittelutyöhön omilla ehdotuksillaan.

Panostusta pyöräteiden hoitoon

Pyöräteiden lisäämistä ja parempaa hoitoa toivottiin useassa post it -lapussa. Paljon pyöräilevä Irene Outila kertoi kohdanneensa vaaratilanteita paikoissa, joissa pyöräteitä reunustavat pensaat estävät näkyvyyttä risteyksissä. Kerran hän oli lähellä joutua törmäykseen Laaksokadun ja Kannaksenkadun yhtymäkohdassa.

– Ajoin talvella mäkeä alas, ja pensaan takaa tuli yhtäkkiä kaksi lasta eteeni. Oli todella lähellä, etten ajanut päälle.

Paavo Heinonen toivoi luontokohteiden entistä parempaa saavutettavuutta muillakin kulkuvälineillä kuin autolla.

– Tukisin pyöräliikennettä entisestään, vaikka hyvällä mallilla ollaan.

Brita Strång kaipasi Lahteen uutta hotellia. Hän on myös sitä mieltä, että suunnitelma Vesijärvenkadun kaventamisesta on hätiköity. Kuva: Sami Kuusivirta

Vesijärvenkatu jakoi mielipiteitä

Myös keskustan autoteiden suunnittelu puhutti. Etenkin Vesijärvenkatu kaavailtuine kaventamisineen jakoi mielipiteitä. Brita Strång kertoi saapuneensa paikalle ilmaisemaan mielipiteensä asiasta.

– Vesijärvenkatua ei saisi kaventaa ennen kuin nähdään, miten Uudenmaankadun leventäminen tuo autovirtoja.

Vesijärvenkadun mäen päällä asuva Roope Simonen ei pitänyt kaventamisideaa huonona. Hän kaipaa kotikulmilleen rauhallisempaa liikennettä.

– Autojen meteli on hirveä. Siihen pitäisi saada joku ratkaisu, vaikka kolmenkympin rajoitus.

Bussilinjojen luonnoksia odotettavissa kesällä

Lahden seudun liikenne suunnittelee tämän vuoden aikana bussiliikenteelle uuden runkolinjaston ja sitä tukevat liityntälinjat. Kauppakeskusten tilaisuuksissa kaupunkilaiset saavat esittää mielipiteitään tulevista linjoista. Liikennesuunnittelija Maria Niemen mukaan mitään hahmotelmia ei ole vielä piirretty kartalle.

– Ensimmäiset luonnokset tulevat varmaan kesällä.

Niemen mukaan uudistus on herättänyt kiinnostusta. Maanantaina avattuun verkkokyselyyn oli tiistaihin mennessä vastattu jo 900 kertaa. Myös tiistaina kaupunkilaiset kävivät keskustelemassa asiasta.

– Tänään on eniten puhuttanut se, että pitääkö bussilinjojen kiertää matkakeskus ja tori.

Kimmo Kauhanen, Sunarti Kauhanen, Minttu Kettunen ja Leena Siiteri tutkivat Lahden karttaa. Kuva: Sami Kuusivirta

Kaikki ehdotukset otetaan huomioon

Yleiskaava-arkkitehti Palomäen mukaan kaikki tilaisuuksissa kirjatut mielipiteet kerätään talteen ja tarkastellaan yleiskaavan suunnittelussa.

– Emme voi luvata, että kaikki ehdotukset toteutuvat, mutta ne tallennetaan ja jaetaan suunnittelijoiden käyttöön.

Palomäki on hyvillään siitä, että ensimmäinen tilaisuus houkutteli eri ikäisiä paikalle. Kauppakeskustilaisuuksien lisäksi kommentteja voi jättää Lahden suunta -hankkeen verkkosivujen kautta.

Janne Nieminen
janne.nieminen@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X