Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Valtatie 12:n parannus Iitissä varmistui vihdoin – työt alkavat toukokuussa

Vt 12:sta parannetaan Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä yhteensä yhdeksän kilometrin tieosuudella. Kuva: Anssi Hietamaa

Valtatie 12:n parantaminen Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välillä on vihdoin varmistunut. Työt yhdeksän kilometrin mittaisella urakka-alueella päästään aloittamaan toukokuussa. Tiehankkeen toteutus varmistui, kun KymiRing sai kokoon vaaditun 10 miljoonan euron yksityisen rahoituksen.

Vt 12:n parantaminen on ollut sidoksissa KymiRingin moottoriratahankkeen toteutumiseen. Eduskunta myönsi viime kesäkuussa tiehankkeelle ehdollisena 14 miljoonaa euroa. Koko tiehankkeen kustannusarvio on 17,2 miljoonaa euroa, mistä kuntien ja laite- ja johto-omistajien osuus on 3,2 miljoonaa euroa.

Viisi kilometriä keskikaiteellista tietä

Tillolan-Keltin parannussuunnitelma on ollut vireillä pitkään. Tieosuuden uusi tiesuunnitelma valmistui toukokuussa 2015. Hankkeen rakennusurakoitsija kilpailutettiin kesällä 2017 ja urakoitsijaksi valittiin Destia.

Tillola-Keltti-hankkeen tavoitteena on parantaa valtatieosuuden liikenneturvallisuutta ja tieliikenteen sujuvuutta. Vilkasliikenteinen, huonokuntoinen ja onnettomuusherkkä valtatie rakennetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi viiden kilometrin matkalta.

Lisäksi KymiRing-moottoriratakeskuksen kohdalle rakennetaan eritasoliittymä. Nykyistä Keltin eritasoliittymää Kouvolassa parannetaan pohjoispuolen uusilla rampeilla ja meluntorjunnalla.

Valtatien viereen rakennettava vajaan seitsemän kilometrin pituinen rinnakkaistie mahdollistaa turvallisen kevyen liikenteen yhteyden Kausalan ja Kouvolan välillä.

Hankkeen hyöty-kustannussuhde on 1,2, eli hankkeeseen investoitava raha saadaan tällä kertoimella takaisin saavutettavien hyötyjen kautta.

Paljon raskasta liikennettä

Valtatie 12 on merkittävä osa itä­–länsisuuntaista valtatieverkkoa. Iitin Tillolan ja Kouvolan Keltin välisellä osuudella on runsaasti teollisuutta ja jakso toimii Lahden ja Kouvolan kaupunkiseutujen työmatkaliikenteen yhteytenä. Päivittäin tieosuudella kulkee 7000–8000 ajoneuvoa. Raskaan liikenteen osuus liikennemäärästä on huomattavan suuri eli noin 14 prosenttia.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X