Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Potilastieto-ohjelmiston virheiden korjaus venyy ainakin huhtikuulle – tieto reseptiongelmista viivästyi viikoilla

Hyvinvointiyhtymän toimialajohtajan Juhani Sandin mukaan on mahdollista, että uusia ongelmia järjestelmästä tulee vielä esille.

Hyvinvointiyhtymän johdon henkilöstölle lähettämässä viestissä ihmetellään muun muassa, miten tieto reseptiongelmista tavoitti yhtymän johdon viikkojen viiveellä. Kuva: Pirjo Kamppila

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän johto ruotii avoimesti asiakastietojärjestelmä Effica Lifecaren aiheuttamia ongelmia henkilöstölle osoitetussa viestissä. Etelä-Suomen Sanomien haltuunsa saamassa viestissä kerrotaan muun muassa, että ohjelmistovirheiden korjaaminen tulee vaatimaan useita päivityksiä ja venyy ainakin huhtikuulle.

Toimitusjohtaja Eetu Salusen, toimialajohtaja Juhani Sandin, toimialajohtaja Jouni Peltomaan ja tulosaluejohtaja Petri Pekkalan allekirjoittamassa viestissä todetaan myös, että asiakastietojärjestelmän lisäksi ongelmia on ollut myös hyvinvointiyhtymän omassa toiminnassa.

– Kesti useita viikkoja ennen kuin yhtymän puhelinvaihteeseen ja muihin toimipisteisiin tullut tieto e-reseptien vääristä/vaihtuneista lääkkeistä tuli yhtymän johdon tietoon. Asian korjaaminen viivästyi. Kuinka on mahdollista, että tämä tieto ei kulkenut, henkilöstöviestissä kysytään.

Viestissä kysytään myös, olisiko vastaava voinut tapahtua esimerkiksi tuhkarokkoepidemian sattuessa. Viestissä muistutetaan, että kaikilla yhtymän työntekijöillä on velvollisuus ilmoittaa potilasturvallisuutta uhkaavista tietojärjestelmäongelmista omalle esimiehelle ja toimialajohtaja Sandille.

– En osaa nyt yksilöidä, mistä tietoviive on johtunut. Koitamme tarkastella omaa toimintaamme ja ohjeistaa sitä entistä tarkemmin, Sand sanoo.

Hänen mukaansa reseptiongelmasta tuli alkuun hiljaisia signaaleja, jotka vahvistuivat matkan varrella.

Lue myös: Kymmenissä resepteissä virheitä Päijät-Hämeessä – lääke on saattanut vaihtua toiseen
 

Klassisia ongelmia

Henkilöstöviestissä kerrataan myös Lifecare-potilastietojärjestelmän ongelmia. Järjestelmän hidastelua ja kaatuilua aiheuttaneita ongelmia kuvaillaan "Effican klassisiksi kapasiteettiongelmiksi". Myös järjestelmän käyttöön tarvittavien hiiren klikkausten määrän myönnetään todennäköisesti kasvaneen.

– Tilastointialustan käyttö on vaikeaa ja tilastointiosassa on ohjelmistovirheitä, viestissä todetaan.

Kaiken kaikkiaan Lifecare-ohjelmiston lääkitysosion virheitä kuvaillaan erittäin vakaviksi ja niiden todetaan kiistämättä vaarantaneen potilasturvallisuuden.

Sand kertoo, että reseptien uusimiseen liittyvään virheeseen tehdään uusi ohjelmistokorjausajo viimeistään keskiviikkona. Edelliset ajot tehtiin viikonloppuna.

– Vasta lähipäivät näyttävät, korjaantuvatko niiden avulla vakavaan reseptien uusimiseen liittyvät ongelmat.

Koko järjestelmän korjaamisessa menee Sandin mukaan ainakin huhtikuulle, kenties pitempäänkin.

– Siellä on hyvin monentyyppisiä kirjaamiseen liittyviä ongelmia. On tietysti mahdollista, että esille tulee vielä jotain sellaista, jota ei vielä ole todettu.

Tähän mennessä on esimerkiksi havaittu, että hoitohenkilökunnan tekemä kirjaus saattaa muuttua järjestelmässä toisen henkilön, esimerkiksi lääkärin tekemäksi kirjaukseksi.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
@
Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi