Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Eteläisestä kehätiestä alihankkijoille jopa 180 miljoonan kakku: "Työtä on tarjolla, osataanko siitä ottaa koppi?"

Yli puolet töistä ja materiaaleista tilataan alihankijoilta. Pääurakoitsijat haluavat paikallisia yrityksiä mukaan.

Kaivinpaalukoneurakoitsija Kari Sarkoselta tilattiin siiviläputkikaivojen asennus Lahden eteläisen kehätien pohjatöitä varten. Kuva: Janne Ranne

Eteläisen kehätien rakentaminen on pääurakoitsijoiden arvioiden mukaan jopa 180 miljoonan euron mahdollisuus alihankkijoille. Rakentaminen alkaa kesään mennessä. Suurin työllistävä vaikutus on vuonna 2019, jolloin kehätietä tekee koko vuoden yli 700 henkeä.

– Vaikka isot urakat on jo jaettu, on euroja yhä paljon jaossa. Kustannuksia on sidottu tähän mennessä 100 miljoonaa ja rahaa on liikkunut 20 miljoonaa euroa, kertoo Liikenneviraston projektijohtaja Janne Wikström.

Kehätien Lahden pään toteuttavan Valtari-allianssin hankintapäällikkö Jarno Arkko arvioi, että alihankintojen osuus kustannuksista liikkuu noin 80 prosentissa. Destian projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen arvioi Hollolan pään urakan osuudeksi jopa 70 prosenttia. Lukemissa ovat mukana aliurakat ja -materiaalitoimitukset.

Allianssin alihankinnoista 40 prosenttia on vielä kokonaan sopimatta, ja 40 prosentista kilpailutus on parhaillaan käynnissä. Destian alihankinnoista valtaosa on vielä sopimatta.

Projekteihin tarvitaan muun muassa nosturiyrittäjiä, teräskonepajoja, ympäristötutkimuksia laativia yrittäjiä, purku- ja maanrakennusyrityksiä sekä betoniurakoitsijoita. Esimerkiksi geotekstiilien myyjille, graffitisuojausyrityksille ja Patomäen urheilukenttien ja liikuntavarusteiden toimittajille on myös kysyntää.

Kuva: Anssi Hietamaa, Jani Keronen

"Työtä on tarjolla"

Kuokkaa isketään pikkuhiljaa myös maahan. Maanrakennus Jokinen Oy Ikaalisista asensi torstaina Uudenmaakadun varteen siiviläputkikaivoja väliaikaista pohjaveden alennusta varten. Yrittäjä Kari Sarkonen kertoo, että kaivinpaalukoneurakointi on niin erikoisalaa, että hän kiertää koneensa kanssa ympäri Suomen. Muutamien viikkojen kehätiehen liittyvän työn jälkeen yritys siirtyy jo muualle.

Lahden kaupungin hankintajohtajan Mari Kuparisen mukaan kaupunki toivoo, että paikalliset yritykset hyötyvät rakennusprojekteista mahdollisimman paljon.

– Työtä on tarjolla. Nyt on kyse siitä, osataanko niistä ottaa koppi, Kuparinen sanoo.

Nastolalaisen MR-Nosto oy:n työnjohtaja Harri Syrjä uskoo, että mukaan pääsy on mahdollista. Yritys tarjoaa erilaisia nosturitöitä ja betonielementtien asennuksia.

– Meillä on tällä hetkellä täysi työllisyys, joten kehätien töitä varten palkkaisimme todennäköisesti lisää väkeä, Syrjä sanoo.

Toiveena mahdollisimman avointa tiedotusta

Pääurakoitsijoilla on halukkuutta löytää kehätien rakentamiseen paikallisia yrityksiä.

Töitä saadakseen yritysten on päästävä pääurakoitsijoiden hankintarekistereihin. Tarjouspyynnöt lähetetään pääurakoitsijoiden tietämille ja tuntemille yrityksille. Kaupunki järjesti torstaina hankintatapahtuman Fellmannin kampuksella, jossa pääurakoitsijat ja paikalliset yritykset törmäytettiin.

Lahden yrittäjien puheenjohtaja Oskari Hentilä toivoo, että pääurakoitsijat noudattaisivat mahdollisimman avointa tiedotusta, jotta yritykset osaavat olla hereillä oikeaan aikaan, kun urakoita kilpailutetaan. Arkon ja Kaarakaisen mukaan idea on hyvä. Jo tilaisuudessa he tapasivat heille ennestään tuntemattomia yrityksiä.

Pelkkä tunnettuus ei riitä. Pääurakoitsijat etsivät "luotettavia kumppaneita", jotka sitoutuvat "kustannustehokkuuteen, laatuun ja eettiseen koodistoon".

– Emme katso välttämättä enää halvinta hankintayksikköä, koska se voi muuttua kalliimmaksi. Näissä hommissa ei enää ole yksinäisiä cowboyta. Myös aliurakoitsijoiden on nähtävä omaa urakkaansa pidemmälle. Järkevällä toiminnalla voi vaikuttaa päätöksentekoon asti, Arkko sanoo.

"Parhaat ideat tulevat kentältä"

Aliurakoitsijoilta pyydetään myös uusia ideoita. Torstaina tapahtumassa ainakin Arkko sanoo saaneensa uutta tietoa kiviaineksiin liittyen.

– Parhaat ideat tulevat kentältä, eikä ole tarkoituksenmukaista toimia yksin.

Omia tuotteitaan kävi esittelemässä kahden hengen maisemarakentamisen pintamateriaaleja myyvän ja asentava hollolalaisyrityksen Fidecolin yrittäjä Harri Pasila. Hänen mukaansa yrityksen huomiota herättäviin merkintöihin ja eroosion hallintaan liittyvät tuotteet sopisivat kehätielle.

– Täällä on todettu, että aliurakoitsijoiden kanssa toimitaan rehellisesti ja tasapuolisesti. Toivon, ettei se jää pelkäksi puheeksi.

Arkko vakuuttaa, että suurprojektista höytyvät myös aliurakoitsijat, ei pelkästään pääurakoitsija.

– Kannattaa pitää mielessä, että tieto valuu meiltä organisaatiossamme eteen päin muille osastoille, joilla voi myös olla jatkossa töitä tarjolla.

Eteläinen kehätie

Urakoita betonista geotekstiileihin

Kokonaiskustannukset 275 miljoonaa euroa, josta Liikennevirasto maksaa 72 prosenttia, Lahden kaupunki 25,2 prosenttia ja Hollola 2,8 prosenttia.

Valtatietä rakennetaan 13 kilometriä. 7,2 kilometrin osuus Hollolan Soramäestä Okeroisiin tehdään 2-kaistaiseksi. 6,2 kilometrin osuus Okeroisista Kujalaan rakennetaan 4-kaistaiseksi.

Työt sisältävät esimerkiksi Patomäen betonitunnelin, Liipolan betoni- ja kalliotunnelin, 28 uutta siltaa, kolme levennettävää tai korjattavaa siltaa sekä kolme purettavaa siltaa. Lisäksi uusia ja parannettavia jalankulku- ja pyöräilyteitä, meluvalleja, -aitoja ja -seiniä.

Esimerkkejä tarvittavista urakoitsijoista ja materiaalitoimittajista: betonielementtien valmistajat ja asentajat, geotekstiilien myyjät, graffitisuojausyritykset, kiviasentajat, vihertyöurakoitsijat, kunnossapitoyrittäjät, maanrakennuskoneurakoitsijat, urheilukenttien ja liikuntavarusteiden toimittajat, vartiointipalvelut, pohjatutkimukset, varastotilaa tarjoavat yritykset, valaisintarjoajat.

Teemu Leppänen
teemu.leppanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi