Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lääkärit ovat kyllästyneitä tietojärjestelmäongelmiin: "Tarvitaanko tällainen iso katastrofi?"

Potilastietojärjestelmän virheen takia potilaiden resepteissä olevat lääkkeet ovat saattaneet vaihtua vääriksi. Kuva: Anna-Kaisa Kojo

Hyvinvointiyhtymän vuodenvaihteessa käyttöön ottama Lifecare-potilastietojärjestelmä on takkuillut alusta asti. Henkilökunnan mielestä ohjelma hidastaa huomattavasti työntekoa, heikentää potilasturvallisuutta, laskee työhyvinvointia ja vaatii henkilökunnalta kohtuutonta venymistä. Torstaina kävi ilmi, että potilastietojärjestelmän virheen takia potilaiden resepteissä olevat lääkkeet ovat saattaneet vaihtua vääriksi.

– Tarvitaanko tällainen iso katastrofi, että työnantaja herää ongelmaan, varapääluottamusmies Tiina Mikkonen kysyy.

Mikkonen kertoo, että järjestelmän ongelmat ovat moninaisia. Jatkuvat ongelmat tekevät työn raskaaksi. Lisäksi työntekijöiden palkoissa on virheitä.

– Työntekijät joutuvat tekemään moninkertaisen työn ja käyttämään aikaa virheiden korjaamiseen ja uudelleen korjaamiseen. Myös palkka on tietysti työntekijöiden kannalta tärkeä asia, Mikkonen sanoo.

Hyvinvointiyhtymän sisältä tullut viesti kertoo, että eräskin lääkäri oli purskahtanut potilaan läsnä ollessa itkuun kun järjestelmä ei taaskaan toiminut.

– On ymmärrettävää että vasta vuoden alusta käytössä olleessa järjestelmässä on ongelmia, mutta niiden laajuus ja vakavuus on yllättänyt kaikki, Mikkonen sanoo.

Hyvinvointiyhtymän lääkäri, joka ei halua esiintyä nimellään sanoo, että Lifecare-järjestelmä ei ole toiminut missään Suomessa ongelmitta ja silti se otettiin Päijät-Hämeeseen.

– Tämä on aikamoinen sotku ja reseptisekaannus on oikeasti vaarallinen, lääkäri sanoo.

Lue myös: Reseptien uusiminen edelleen hankalaa Lahden terveysasemilla
 

"Ei mitään tekemistä minun kanssani"

Hyvinvointiyhtymän asiakasjärjestelmien tulosaluejohtaja Petri Pekkala myöntää, että vikoja on ollut todella paljon. Pekkala sanoo, että viat on saatava korjattua kevään aikana keinolla millä hyvänsä.

– Mutta tämä on nyt pakko taistella loppuun, Pekkala sanoo.

Pekkalan mukaan mahdollisia potilastietojärjestelmiä on Suomessa kaksi, joista nyt valittiin Tieto oy:n Lifecare. Se on uusi versio Effica-potilastietojärjestelmästä, joka oli käytössä Päijät-Hämeessä jo aiemmin.

Pekkala on ollut aikaisemmin Tiedon palveluksessa, mutta kiistää nimettömien lähteiden väitteet siitä, että järjestelmät olisi tilattu entiseltä työnantajalta tarkoituksella.

– Tiedon tuotteet ovat olleet käytössä Päijät-Hämeessä jo ennen kuin tulin tänne. Asialla ei ole yhtään mitään tekemistä minun kanssani, Pekkala sanoo.

Hankinnalla ei ole lainvoimaa

Vuoden vaihteessa tehdyssä potilastietojärjestelmäuudistuksessa yhdistettiin kaikki alueen terveydenhuollon järjestelmät yhdeksi järjestelmäksi. Yhteisen järjestelmän on tarkoitus parantaa tiedonkulkua ja vähentää päällekkäistä työtä. Potilastietojärjestelmän on toimittanut Tieto.

Järjestelmän hankintahinta oli noin miljoona euroa ja kokonaishankinnan 2,4 miljoonaa euroa neljän vuoden aikana.

Hankinnasta tehtiin kantelu markkinaoikeuteen, joka totesi hyvinvointiyhtymän hankinnan olleen laiton. Yhtymä kuitenkin valitti päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tällä hetkellä prosessi on kesken. Oikeusprosessin takia Lahden kaupungin hammashuolto on järjestelmän ulkopuolella.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X