Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Päijät-Hämeen vuoden luokanopettaja tulee pienestä kyläkoulusta Asikkalasta - "Olemme ihan oma ihmislajimme"

Mari Laurell saa tunnustusta muun muassa empatiakyvystään ja pedagogisesta oivaltavuudestaan.

Vuoden 2018 päijäthämäläiseksi luokanopettajaksi on valittu Mari Laurell. Päijät-Hämeen luokanopettajien valitsema Laurell työskentelee luokanopettajana ja rehtorina Asikkalan Kalkkisten koulussa. Valinnasta kerrottiin torstaina luokanopettajien yhdistyksen vuosikokouksessa.

Yhdistyksen puheenjohtaja Jenni Manninen kertoo, että valintaan ovat vaikuttaneet muun muassa Laurellin empatiakyky ja pedagoginen oivaltavuus.

- Hän on myös valmis edustamaan ja viemään eteenpäin luokanopettajuutta, Manninen kuvailee.

Laurell on ollut monessa mukana. Hän on muun muassa ansioitunut pedagogisena kehittäjänä Kalkkisten palvelukeskuksessa, joka on muodostettu kylän peruskoulusta, esikoulusta ja päiväkodista.

Meillä uusi opetussuunnitelma ei ole tarkoittanut juuri mitään. Mari Laurell

Katoava luonnonvara

Mari Laurell työskentelee kyläkoulussa luokanopettajana ja rehtorina.

Välituntivalvonnasta puhelimella tavoitettu Laurell kertoo olevansa otettu huomionosoituksesta. Kalkkisten koululla on käytössä puolen tunnin välitunnit, joten myös opettajalla on aikaa jutella valvontatehtävän ohessa.

- Päijät-Hämeessä on paljon hyviä luokanopettajia, joten yllättihän se.

Lahdessa uransa aloittanut ja edelleen asuva Laurell on työskennellyt Kalkkisten koululla vuodesta 2000. Arki kyläkoulussa on monella tapaa erilaista kuin isoissa kouluissa.

- Unelmapaikkaani olen tullut. Me kyläkoulujen opettajat olemme ihan oma ihmislajimme, sillä meille kuuluu ihan kaikki työ. Milloin huolehdimme märistä vaatteista ja varasukista, välillä olemme talonmiehiä, Laurell kuvailee.

Ja kyllä, pienessä kyläkoulussa on oma varastonsa varasukille.

Aiemmin tällä viikolla Sysmän kunta kertoi lopettavansa viimeisen kyläkoulunsa, Nuoramoisten koulun. Laurellin kaltaiset kyläkoulujen opettajat ovatkin katoava luonnonvara.

- Valitettavasti, Laurell harmittelee.

"Vahvuuksia pitää vahvistaa"

Mari Laurell opettaa luokkia 1-3. Yhteensä koko koulussa on 32 oppilasta, joiden lisäksi luotsattavina ovat myös yksiryhmäinen päiväkoti ja esikoulu.

Tätä nykyä Laurell johtaa kyläkoulun ympärille muodostunutta palvelukeskusta. Edelleen jatkuvasta kehitystyöstä on saatu eväitä myös koko kunnan palvelukeskusten kehitystyöhön.

Laurell on ottanut haasteekseen selvittää, miten maaseudulla sijaitseva kyläkoulu voisi toimia sekä taloudellisesti tehokkaasti että laadukkaasti.

Haasteita helpottaa se, että pohjatyöt ovat kunnossa. Kouluja on ympäri Suomen haastanut puolitoista vuotta sitten uudistunut opetussuunnitelma, jossa tietotekniikan rooli on kasvanut ja oppiainerajoja rikottu monien muiden muutosten lisäksi.

- Meillä uusi opetussuunnitelma ei ole tarkoittanut juuri mitään, digitutorin roolissa seutukunnan muita opettajia kouluttanut Laurell kertoo.

Uudistusten keskellä luokanopettajilla, mukaan lukien Laurellilla, on kuitenkin muistettava tärkeä työ koululaisten parissa.

- Ehkä se on se, että jokainen oppilas on yhtä tärkeä ja erityinen. Jokaisella on sekä vahvuutensa että haasteet, ja vahvuuksia pitää vahvistaa, Laurell muotoilee.

Ville Paso
ville.paso@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi