Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hollolasta viedään suksivoiteita yli 30 maahan, muttei vielä Kiinaan - "Päijäthämäläiset valmistavat tuotteita, joille on valtava ja kasvava kysyntä"

Lahden alue lähtee valloittamaan Kiinan talviurheilumarkkinoita yhdessä valtion sekä suomalaisten kaupunkien ja yritysten kanssa. Kiinan tavoitteena on kasvattaa talviurheilun suosiota ennen Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisia.

Lahti Region, kaupunki, Ladec, Peltonen Ski ja Startex tutustuttivat kiinalaisia maastohiihtoon tammikuun lopulla. Kuva: Lahti Region

Lahti lähtee valloittamaan Kiinan talviurheilumarkkinoita yhdessä valtion sekä suomalaisten kaupunkien ja yritysten kanssa. Maanantaina kokoontunut elinvoima- ja työllisyysjaosto päätti hyväksyä Lahden osallistumisen hankkeeseen, jonka tavoitteena on viedä suomalaista talviurheiluosaamista Kiinaan.

Hankkeeseen osallistuu suomalaisia kaupunkeja ja yrityksiä. Yhteysjohtaja Mari Kuparisen mielestä Lahden on ehdottoman tärkeää olla mukana yhteistyöverkostossa.

- Olisi aika omituista, jos Lahti ei olisi mukana, koska pidämme itseämme Suomen talviurheilun pääkaupunkina. Haluamme tulevaisuudessakin profiloitua talviurheilukaupunkina niin kansallisesti kuin kansainvälisesti, hän toteaa.

Suomen Talviurheilu Ltd

Suomessa on runsaasti talviurheiluun liittyvää osaamista. Suomi on esimerkiksi yksi maailman johtavista talviurheilun kouluttajista. Suomalaiset eivät kuitenkaan ole onnistuneet saamaan rakennus- ja kehittämisprojekteja aikaisemmista olympialaisista.

Kilpailuaseman saavuttamiseksi ministeriöt rahoittavat erityisen Suomen Talviurheilu Ltd -yhtiön perustamista. Yhtiö edustaa, markkinoi ja edistää suomalaisen talviosaamisen myyntiä, tukee yritysten toimintaa ja tekee yhteistyötä kaupunkien kanssa.

Hankkeen tähtäimenä ovat Pekingin vuoden 2022 talviolympialaiset. Kiinan hallitus haluaa kasvattaa talviurheilun suosiota, mutta maasta puuttuu lähes täysin talviurheilun infrastruktuuri sekä talviurheilukulttuuri.

Lahden kulut 40 000 euroa vuodessa

Lahti osallistuu vientihankkeeseen vuosina 2018-2022. Vuosittainen kustannus on 40 000 euroa, mikä jaetaan kaupungin sekä kehitysyhtiö Ladecin ja markkinointiyhtiö Lahti Regionin kesken. Hanketta arvioidaan vuonna 2020, jolloin siitä on myös mahdollista vetäytyä.

Hankkeen uskotaan maksavan itsensä takaisin yritystoiminnan ja matkailutulojen kautta.

- Päijäthämäläiset yritykset valmistavat tuotteita, joille on Kiinassa tulevina vuosina valtava ja kasvava kysyntä. Kiinan tavoitteena on taikoa maahan satoja miljoonia talviurheilun harrastajia ennen Pekingin talviolympialaisia. Pieni siivu siihen liittyvistä kaupoista toisi panostuksen takaisin maakuntaan, Kuparinen sanoo.

"Kova osaamispääoma"

Päijät-Hämeessä valmennusosaamisen huippua edustavat Vierumäen ja Pajulahden urheiluopistot. Urheilupaikkarakentaminen kiinnostaa Oilonia ja Haltonia ja talvivaatemarkkinat Luhtaa. Myös suksivalmistaja Peltonen Ski ja voidevalmistaja Startex tutkivat vientimahdollisuuksia.

- Alueella on todella kova talviurheiluun liittyvä osaamispääoma, jota on tuotteistettu selkeämmäksi paketiksi. Olemme edistäneet vientisiltaa Kiinan ja Lahden alueen toimijoiden välille, kertoo Winter Know-How -projektia johtava Mikko Saarinen Lahti Regionista.

Suomen Talviurheilu Ltd -yritystä rahoittavat opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö. Tavoitteena on saada mukaan 6-8 kaupunkia, kertoo Business Finlandin ohjelmajohtaja Kimmo Siira.

Kiinan tavoitteena on taikoa maahan satoja miljoonia talviurheilun harrastajia ennen Pekingin talviolympialaisia. Yhteysjohtaja Mari Kuparinen

- Kiinan markkinat ovat siitä hankalat, että maa on niin iso. Suomalainen talviurheiluosaaminen on huippuluokkaa, mutta yritykset ovat kuitenkin suhteellisen pieniä. Yritykset ovat saaneet on onnistumisia siellä täällä, mutta nyt tavoitteena on myydä Kiinaan laajempia kokonaisuuksia.

Näkyvyyttä haetaan esimerkiksi perustamalla ”show room” eli esittelytila Pekingiin, Zhangjiakouhun sekä Harviniin. Lahdella on Zhangjiakoun kanssa viime vuoden MM-hiihtojen yhteydessä allekirjoitettu yhteistyösopimus.

- Kaupungit pääsevät useisiin eri paikkoihin mainostamaan omaa asiaansa. Samalla helpotetaan paikallisen elinkeinoelämän polkua maailmalle.

"Haluamme kilpailuun mukaan"

Hollolalaisen suksivoidevalmistajan Startexin tuotteita viedään yli 30 maahan, muttei vielä toistaiseksi Kiinaan.

- Tavoitteena on saada tuotteitamme Kiinan markkinoille. Siellä on kova kysyntä talviurheilulle. Markkinat vasta kehittyvät, mutta haluamme kilpailuun mukaan, Startexin toimitusjohtaja Hanna Salmi toteaa.

Startex oli mukana tammikuun lopussa järjestetyllä matkalla, jossa Lahti Region, Lahden kaupunki, Ladec sekä heinolalainen suksivalmistaja Peltonen Ski tutustuttivat kiinalaisia maastohiihdon saloihin. Samalla lahjoitettiin hiihtovälineitä paikalliseen valmennuskeskukseen.

- Matka oli silmiä avaava. Kiinassa on alueita, joissa on erityisesti alppihiihtoon keskittyneitä keskuksia. Maastohiihdon tilanne on varsin alkuvaiheessa, mutta kysyntää on. Uskon, että Pekingin olympialaisiin (2022) mennessä jonkin verran talviurheilua saadaan jalkautettua.

Projektijohtaja Saarinen arvioi, että Kiinan talviurheilumarkkinoille tähyää 20-30 päijäthämäläisyritystä. Matkailupuolella noin 30 yritystä on valmiina palvelemaan kiinalaisia turisteja.

Saarinen huomauttaa, että Lahti on Kiinasta katsottuna lähin eurooppalainen talviurheilukeskus.

- 7,5 tunnin lennon ja tunnin ajomatkan jälkeen ollaan suoraan talviurheilun ytimessä. Se on iso etu. Lisäksi Lahden seudulla on laaja palvelutarjonta olemassa.

- Salpausselän kisoihin tulee tämän hetken tietojen mukaan 3-4 kiinalaista delegaatiota.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Lue 2 viikkoa ilmaiseksi

Oletko jo tilaaja?

Suosittelemme

Kommentit comments

Näitä luetaan nyt

Päijät-Häme

Näytä seuraavat

Näitä luetaan

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen