Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Parkkipaikat vähenevät lähivuosina Lahden matkakeskuksen lähistöllä - VR-Yhtymä luopuu jo pitkistä pysäköintisopimuksista

Lahden matkakeskuksen ympäristössä on tällä hetkelä riittävästi parkkipaikkoja. Tilanne on kuitenkin muuttumassa, kun matkakeskuksen länsipuolinen alue rakentuu.

Matkakeskuksen länsipuolelle on kaavoitettu hotelli sekä asuntorakentamista 750 asukkaalle. Kuva: Arkkitehtitoimisto Havas Rosberg Oy

Lahden matkakeskuksen lähistöltä poistuu lähivuosina satoja parkkipaikkoja, kun aseman länsipuolisten alueiden rakentaminen etenee. VR-Yhtymä on jo varautunut maankäytön muuttumiseen luopumalla pitkistä pysäköintisopimuksista.

Vuodeksi tehdyistä sopimuksista osa on jo loppunut ja osa päättyy tämän vuoden lopussa.

- Valmistaudumme uuden kaavan tuomiin muutoksiin. Olemme valmiina, että jos jotain alkaa tapahtua, VR Groupin kiinteistöjohtaja Ari Mäkinen toteaa.

VR-Yhtymän omistuksella olevalla pysäköintialueella on parisataa maksullista ja noin 80 maksutonta parkkipaikkaa. Mäkisen mukaan pysäköintialueen toiminta jatkuu toistaiseksi ennallaan.

Purkutyöt käyntiin

Matkakeskuksen länsipuolelle on kaavoitettu noin 30 000 kerrosneliötä uutta asunto-, toimisto- ja liikerakentamista. Alueen maanomistajia ovat kiinteistösijoittaja Pasi Tinnilä, kaupunki ja VR-Yhtymä.

VR-Yhtymä on valmis myymään oman osuutensa rakennusoikeudesta, kun sopiva ostaja löytyy.

- Tunnusteluita on eri tahojen kanssa, mutta ihan juuri emme ole pääsemässä maaliin, Mäkinen toteaa.

Tinnilän omistaman entisen postikiinteistön paikalle suunnitellaan 10-kerroksista hotellia ja liiketiloja. Postitalon korttelissa on rakennusoikeutta noin 17 000 kerrosneliötä.

Jos sata autoa siirtyy, sitten alueet varmaan käyvät jo pieneksi. Toimitusjohtaja Sari Alén

- Hotellioperaattorista on neuvoteltu, mutta päätöksiä ei ole. Nämä ovat pitkiä prosesseja ja vaativia kuvioita. Muu rakentaminen valmistuu hotellin kyljessä, Tinnilä ennakoi.

Postitalon purkutyöt alkavat kevään tai kesän aikana.

- Purkuaika on 3-4 kuukautta. Rakentaminen alkaa parkkihallista.

"Aiheuttaa isoja haasteita"

Parkkipaikkojen poistuminen huolestuttaa lahtelaista Jari Veholaa, joka kulkee päivittäin töihin Helsinkiin. Hänen pitkäaikainen sopimuksensa VR-Yhtymän parkkialueella päättyy tämän vuoden lopussa.

- P2-alue puretaan jollain aikavälillä. Tämä tulee aiheuttamaan isoja haasteita myös kaupungin pysäköintijärjestelyille, Vehola ennakoi.

Radan eteläpuolella sijaitsevat Lahden Pysäköinnin parkkialueet eivät Veholan mukaan riitä mihinkään.

- Sitten autot ovat katujen varsilla. Kaupungilla olisi varmasti halutessaan mahdollisuus keksiä joku ratkaisu, hän toteaa.

Vuonna 2015 vajaat 1 700 lahtelaista pendelöi töihin Helsinkiin. Vehola uskoo määrän jatkossa kasvavan. Hänen mielestään Lahti voi menestyä Helsingin "nukkumalähiönä".

- Työmatkustaminen Helsinkiin kasvaa joka tapauksessa paljon. Pienet asiat kuten aseman pysäköintijärjestelyt ovat seikkoja, jotka lisäävät Lahden vetovoimaisuutta, Vehola huomauttaa.

Kuva: Anssi Hietamaa

"Nyt yleensä aina tilaa"

Tällä hetkellä matkakeskuksen ympäristössä on riittävästi parkkipaikkoja, katsoo Lahden kunnallistekniikan johtajan Jorma Vaskelainen.

- Radan eteläpuolella sijaitsevalla parkkipaikalla on yleensä aina tilaa.

Tilanne muuttuu, kun matkakeskuksen länsipuolen parkkipaikat aikanaan poistuvat käytöstä.

- Maksuttomia parkkipaikkoja matkakeskuksen ympäristöstä ei varmaan kohta enää löydy. Jos 80 ilmaista paikkaa poistuu, tulee varmaan ahdasta maksullisillekin paikoille, hän pohtii.

Lahden Pysäköinnin toimitusjohtajan Sari Alénin mukaan radan eteläpuolisten parkkialueiden suosio on kasvanut tasaisesti. Alueilla on lähinnä päiväpysäköintiä.

- Jos sata autoa siirtyy, sitten alueet varmaan käyvät jo pieneksi.

Moisionkadun parkkialueelle on tulossa kuukausipysäköintipaikkoja.

- 30-40 paikkaa varmaan liikenee. Jos paikkoja alkaa menemään, sitten kuukausipaikkoja voitaisiin tarjota myös Radanpään puolelta (Uudenmaankadun länsipuolelta).

Robottiparkki yhä testikäytössä

Lahden matkakeskuksen robottiparkki on edelleen testikäytössä. Viereisen BW Tower -toimistotalon henkilökunta on koekäyttänyt parkkia syyskuun alusta lähtien. Automaattista parkkitaloa on testannut 40-50 vapaaehtoista autoilijaa.

YIT Rakennus ei ole vielä suostunut vastaanottamaan Leanpark-yhtiön rakentamaa parkkijärjestelmää. Leanparkin automaatiopäällikkö Jarmo Piipponen pyytää kääntymään asiassa YIT:n puoleen.

YIT:n aluejohtajan Jukka Pohjolan mukaan laitoksen koekäytössä ilmeni asioita, jotka vaativat toimenpiteitä.

- Asiat on saatava kuntoon ennen kuin laitos voidaan ottaa vastaan. Ensimmäisen modulin osalta testiajot pääsevät alkamaan tämän viikon lopulla. Jos samat toimenpiteet monistetaan kahteen muuhun moduliin, ollaan maaliskuun lopussa, hän toteaa.

Robottiparkin piti alkuperäisen aikataulun mukaan valmistua jo kaksi vuotta sitten. Vuosi sitten työt robottiparkilla keskeytettiin kokonaan 2-3 kuukaudeksi.

Pohjola luottaa siihen, että laitteisto saadaan toimimaan moitteettomasti.

- Käyttäjien kokemukset ovat olleet positiivisia. Toki häiriöitäkin on tullut. Jokainen testikäyttäjä tietää, että niihin pitää varautua. Yksittäisissä tapauksissa autoa on joutunut odottamaan tunnin tai jopa jättämään auton robottiparkkiin.

Kun robottiparkki valmistuu, sitä operoi Lahden Pysäköinti.

- Avoinna on, tuleeko laitos olemaan sopimuspysäköitsijöiden käytössä, vai saako sinne ostettua myös päivälipun, toimitusjohtaja Sari Alén toteaa.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi