Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Yksityiset yritykset onnistuivat alentamaan kotihoidon hintaa Launeella

Launeen alueen kotihoito ulkoistettiin kaksi vuotta sitten kahdelle yksityisyritykselle. Tavoitteena olivat säästöt ja yritykset onnistuivatkin tuottamaan palvelun julkista puolta edullisemmin. Kotihoidossa menestymisen edellytyksenä ovat työntekijät. Heille uudistus oli vaikea pala.

Lähihoitaja Jenni Vormula työskentelee mielellään kotihoidossa. Hän on töissä Mehiläinen Kotihoidossa Launeella. Kuva: Viena Kytöjoki

Lahdessa on saatu hyviä kokemuksia vanhusten kotihoidon ulkoistamisesta. Launeen kotihoitopalvelut siirtyivät kahdelle yksityiselle yritykselle vuonna 2015, ja samaan aikaan Lappeenrannan teknillinen yliopisto käynnisti seurantatutkimuksen, jossa seurattiin kahden vuoden ajan, miten ulkoistus onnistuu. Vastaavaa tutkimusta ei ole aiemmin tehty.

Käytännössä ulkoistaminen tarkoitti sitä, että Lahden kaupungin tuottama kunnallinen kotihoito lakkautettiin Launeen alueelta ja vastaavaa palvelua alettiin ostaa Debora oy:ltä ja Mainio Vire oy:ltä, joka sittemmin myytiin Kotipalvelu Mehiläiselle. Palvelun järjestäjä oli edelleen kaupunki, vaikka tuottaja oli yksityinen. Asiakkaalle hinta ja hoidon sisältö pysyivät samoina.

- Ulkoistuksessa oli tutkimuksen mukaan joitakin ongelmallisia kohtia. Varsinkaan alun siirtymävaihe ei mennyt niin kuin Strömsössä, sanoo professori Tuomo Uotila.

Ulkoistuksen alkaessa niin asiakkailla kuin omaisillakin oli huoli siitä, ovatko uudet yritykset luotettavia, valvooko kaupunki heidän toimintaansa ja säilyvätkö rutiinit. Alussa käytännöissä oli hakemista, mutta seurantatutkimuksen edistyessä asiakkaat olivat sitä mieltä, että lääkäri- ja sairaanhoitajapalvelut paranivat ja uudetkin hoitajat olivat iloisia ja mukavia ihmisiä. Muutos oli vaikea myös kaupungin työntekijöille, jotka siirrettiin uusille alueille. Tutun työporukan hajoaminen otti koville.

- Tajusin, että ihmisiä pitää alkaa kierrättää ja valmistaa siihen, että tällä alalla mikään ei ole nykyisin ikuista, vaan muutos on jatkuvaa, hankejohtaja Ismo Rautiainen hyvinvointiyhtymästä sanoo.

Kuva: Viena Kytöjoki

Kilpailu alentaa hintaa

Launeen alue valittiin kokeiluun osittain siitä syystä, että hoitotunnin hinta oli siellä kalliimpi kuin muualla kaupungissa. Ulkoistuksella laskennallista kotihoitotuntien hintaa onnistuttiin laskemaan noin 26:lla prosentilla. Kotihoidossa suurin kulu tulee henkilöstöstä. Yksityiset yritykset pystyvät työllistämään henkilökuntaansa joustavammin kuin julkinen puoli.

- Henkilöstömäärä perustuu aina tarpeeseen. Meillä on käytössä koko repertuaari sopimuksia. Osa ei halua vakituista sopimusta. Etsimme tarkoituksella esimerkiksi pienten lasten äitejä, jotka haluavat työskennellä neljä tuntia päivässä. Valtaosa työntekijöistä on kuitenkin vakituisia täysillä työtunneilla, Hanna Hutka-Ojanen Mehiläinen kotihoidosta.

Rautiainen sanoo, että työehtosopimusten kankeutta joudutaan miettimään julkisella puolella kun sote-uudistus avaa palvelut kilpailulle. Kilpailu on toisaalta jo nyt yksi iso syy sille, miksi yksityiset tuottavat palvelun halvemmalla. Kovan kilpailun takia isot yritykset vetävät hintansa alas ja ostaja hyötyy.

Julkisella puolella tiukka talous on ollut kaksiteräinen miekka: kun budjettia on kiristetty säästöjen takia, työntekijät ovat joutuneet liian koville ja sairauspoissaolot ja sijaisten tarve ovat kasvaneet ja syöneet säästöt.

Lähihoitaja Jenni Vormula tarjoilee ruoan lisäksi lääkkeet kotihoidon asiakkaalle. Kuva: Viena Kytöjoki

Laatuun oltiin tyytyväisiä

Kahden vuoden aikana ulkoistuksesta opittiin se, että liian tiukat sopimukset eivät toimi. Nyt sopimuksissa oli määritelty niin tarkkaan hoidon sisältö, että joitain uusia teknologisia keksintöjä, kuten kuvapuhelinkäyntejä ei voitu hyödyntää yksityisellä puolella, vaikka julkisella ne olivat käytössä.

Palvelun epäkohdat olivat samanlaisia yksityisellä ja julkisella tuottajalla, mutta yksityisillä oli enemmän sairaanhoitajia kentällä ja paremmat kotilääkäripalvelut. Se taas vähensi päivystyskäyntejä. Myös kokonaislääkityksen tarkastaminen onnistui yrityksiltä paremmin. Näistä asioista hyvinvointiyhtymässä aiotaan ottaa oppia.

Kun asiakkailta kysyttiin kaksi vuotta ulkoistuksen alkamisen jälkeen arviota laadusta, hoitoa pidettiin yhtä hyvänä kuin aiemmin julkisen tuottamaa hoitoa.

- Eräs asiakas kuvaili, että erona on se, että kaupungin työntekijät lauloivat ja yksityinen viheltää, Uotila sanoo.

Tällä hetkellä kotihoitopalveluista on Päijät-Hämeessä ulkoistettu 20 prosenttia ja tavoitteena on nostaa osuus 30:een prosenttiin. Launeen alueen ulkoistusta voidaan jatkaa ensi vuoden kevääseen. Sote-uudistuksen myötä ulkoistukset jäävät kuitenkin tarpeettomiksi, kun valinnanvapaus avaa myös kotihoidon kokonaan kilpailulle.

- Päijät-Hämeessä lähdetään soteen hyvältä pohjalta, koska meillä on kotihoidossa käytössä jo nyt monituottajamalli ja asiakkaiden palvelusetelit, Rautiainen arvioi.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X