Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Polttimon edustalle 200 metriä siltaa - Lahti aikoo täydentää rantaraitin miljoonaluokan hankkeella

Polttimon ja UPM:n alueiden kohdalta puuttuvan rantaraitin toteutusmahdollisuuksia on pohdittu Lahdessa vuosien ajan. Niemen alueen yleissuunnittelun yhteydessä reittiä hahmoteltiin Polttimon rantaan, mutta Polttimo-yhtiöt torjui ajatuksen. Nyt suunnitelmissa on rakentaa reitti UPM:n ja kaupungin vesialueille.

Rannassa kulkeva yhteys puuttuu Niemen sataman ja Ruoriniemen väliltä. Kuva: Sami Kuusivirta

Lahden kaupunki suunnittelee yli 200 metrin pituista silta- ja tekosaariyhteyttä UPM:n rannasta Ruoriniemestä Niemen satamaan. Siltareitti täydentäisi Jalkarannan Myllysaaresta Mukkulan tapahtumapuistoon kulkevan Vesijärven rantaraitin.

Polttimon ja UPM:n alueiden kohdalta puuttuvan reitin toteutusmahdollisuuksia on pohdittu vuosien ajan. Niemen alueen yleissuunnittelun yhteydessä reittiä hahmoteltiin Polttimon rantaan, mutta Polttimo-yhtiöt torjui ajatuksen. Nyt suunnitelmissa on rakentaa reitti UPM:n ja kaupungin vesialueille.

- Siltojen ja tekosaaren rakentamisesta on päästy UPM:n ja Polttimon kanssa on molempia tyydyttävään ratkaisuun. Emme halua tietenkään mitään sellaista, mistä hyvät työnantajamme eivät pidä, kaupungin projektipäällikkö Pirkko-Leena Jakonen toteaa.

175:n ja 30 metrin sillat?

Siltareitin toteutustapa on Jakosen mukaan vielä auki. Yhden vaihtoehdon mukaan tehtäisiin 175:n ja 30 metrin pituiset sillat, joiden väliin tulisi "pikniksaari". Vaihtoehtona on myös sijoittaa tekosaari keskemmälle tai tehdä useampia tekosaaria.

Reitin kustannukset olisivat miljoonaluokkaa.

- Silta voi tietysti maksaa ihan kuinka paljon vaan, vaikka se olisi vain kevyelle liikenteelle. Tuskin me kuitenkaan haluamme mitään Suomen hienointa siltaa vaan käyttökelpoisen ja paikkaan sopivan, Jakonen sanoo.

Siltayhteydelle ei ole laadittu aikataulua, mutta reitin toivotaan toteutuvan lähivuosina.

- Hanke ei ole investointibudjeteissa. Aprikoimme sitä, kuinka ja missä aikataulussa lähdemme viemään eteenpäin. Veikkaisin, että reitti voisi toteutua vuosina 2019-2020, maankäytön johtaja Veli-Pekka Toivonen ennakoi.

Kuva: Anssi Hietamaa

Lupahakemus käsittelyssä

Kaupunki hakee parhaillaan Etelä-Suomen aluehallintovirastolta lupaa siltayhteyden edellyttämiin vesialueen täyttöihin ja muihin rakennustöihin.

- Hakemus on jätetty lokakuussa. Sen jälkeen hakemusta on täydennetty. Avi on pyytänyt muun muassa kuvia, joita olemme joutuneet pyytämään Itä-Suomen aluehallintovirastosta, kertoo satamapäällikkö Päivi Hämäläinen.

Jos avilta saadaan myönteinen päätös, toteutuksessa edetään Hämäläisen mukaan vähitellen.

- Rannan täyttöjä ei saada tehdä virkistyskaudella eli toukokuusta syyskuun puoliväliin. Olemme määritelleet, missä järjestyksessä töitä pitäisi ruveta tekemään. Jos esimerkiksi täyttöjä aletaan tehdä, pitää olla tiedossa, mihin tulee sähköputkituksia ja muita, ettei sitten taas kaiveta auki jo täytettyä louhepenkkaa.

Lue myös: Toimittaja kulki Vesijärven rantareitin alusta loppuun - katso kuvat matkan varrelta!
 

Hämäläinen arvioi, että avin luparatkaisusta saadaan tietoa kevään korvalla.

- Veikkaan, että rakennusaika tulee olemaan 3-5 vuotta ennen kuin alue on saatu kuntoon.

Siltayhteyden toteuttaminen saattaa edellyttää avin luvan lisäksi myös kaavamuutosta.

"Reitistä tulisi käytetty ja hyvä"

Niemen satamassa reitti kulkisi telakka-alueen ja pienvenesataman läpi. Reitti jatkuisi Mukkulan kartanon puiston kautta tapahtumapuistoon Ritaniemen kärkeen. Vuonna 2015 laadittu Niemen yleissuunnitelmassa rantaraitti määriteltiin kiireelliseksi toteutuskohteeksi.

- Tärkeänä pidetään, että rantaraitti saataisiin jatkumaan Mukkulaan asti. Siitä ei ole erimielisyyttä, etteikö reitistä tulisi käytetty ja hyvä, Jakonen toteaa.

Rantaraitti

Jalkarannasta Mukkulaan

Lahden tavoitteena on muodostaa noin 8 kilometrin mittainen rantaraitti Jalkarannasta Mukkulaan. Yhtenäisen reitin esteenä ovat olleet Niemessä sijaitsevat UPM:n ja Polttimon tehdasalueet.

Jos UPM:n rannan ja Niemen sataman välinen silta toteutuu, rantareitti kulkisi lähes koko matkan veden äärellä. Vain Jalkarannan Kivirannankadulla, Pajurannankadulla ja Rantapirtintiellä reitin ja järven väliin jää asuinkiinteistöjä.

Vili Uuskallio
vili.uuskallio@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi