Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Markettien olutvalikoimat kasvavat entisestään: "Asiakkaat ovat toivoneet laajempaa valikoimaa"

Silja Latvanen ei kannata A-oluen tuloa ruokakauppaan. Kuva: Sami Kuusivirta

Perjantaina ostoksiaan tehneet lahtelaisasiakkaat suhtautuvat vahvojen oluiden tuloon ruokakauppaan maltillisesti.

- Minun puolestani saa tulla kaikki, viinitkin, sanoo Timo Karvinen.

Karvinen ei pidä itseään olutharrastajana, mutta valikoi saunaolueksi mieluiten eurooppalaisia oluita. Hän myös kokeilee mielellään uusia merkkejä.

- Prosenteilla ei ole oluessa merkitystä. Ja valikoimat ovat kyllä valtavat nykyäänkin.

Silja Latvanen sanoo, että uudistus olisi ollut hyvä, jos viinitkin olisivat tulleet ruokakauppaan. Nyt se on turha.

- Molemmat lapseni ovat olleet kesätöissä ruokakaupassa. Siellä on paljon ihmisiä, jotka ostavat pelkkää kaljaa. Olisi parempi, että he pysyisivät keskikaljassa, Latvala sanoo.

Itse Latvanen oli etsimässä Malmgårdin panimon jouluolutta.

- Kyllä saunaolueksi käy tavallinen, mutta yleensä oluen juonnissa pitää olla joku idea, Latvanen sanoo.

Paikalliset panimot esiin

Kauppiaat ja panimot puolestaan ovat odottaneet päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden alkoholiprosentin nostoa jo pitkään. Etenkin erilaisten oluiden maistelu on ollut kasvava trendi jo pitkään.

- Oluet ovat erityisesti tuoteryhmä, jossa asiakkaat ovat toivoneet laajempaa valikoimaa, K-Citymarket Paavolan kauppias Marko Laaksonen sanoo.

Uusia oluita etsitään marketeista nykyään aterian makumaailmaan sopivaksi ruokajuomaksi. Samoin pienpanimoiden tuotteet kiinnostavat.

Hämeenmaan Prismojen toimialajohtaja Lari Rusila sanoo, että valikoima kasvaa nykyisestä kun vahvemmat oluet pääsevät markettiin.

- Prismassa ketjuohjaus valitsee tuotteet myyntiin, mutta siihen myymälällä on mahdollisuus muokata omaa valikoimaa ja nostaa esiin paikallisia tuotteita, Rusila sanoo.

Myös juomasekoitusten myynti sallitaan ruokakaupoissa. Niidenkin valikoima kasvaa, mutta oluisiin verrattuna ne ovat pieni tuoteryhmä. Esimerkiksi Prismassa juomasekoitusten myynti on 0,1 prosenttia kaikesta alkoholimyynnistä. Limuviinojen markkinointiin tai esillepanoon Prismoissa ei aiota panostaa jatkossakaan.

Kokonaisuudessaan S-ryhmä pitää lakia tervetulleena työllisyyden ja kilpailukyvyn kannalta.

Kauppias Marko Laaksonen on myös tyytyväinen siitä, että valikoiman laajuutta päästään kasvattamaan.

- Meilläkin näkyy myynnissä, että kulutus on alkanut siirtyä määrästä laatuun, Laaksonen sanoo.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi