Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

"Jos on varaa ajaa autolla, luulisi olevan varaa myös pysäköidä se" - Näin kuntalaiset kommentoivat suunnitelmaa sataman maksullisista parkkipaikoista

Lahden entisen linja-autoaseman parkkialue on ollut kovassa käytössä sataman tapahtumien aikaan. Ranta-Kartanon suunnitelma ulottuu alueelle. Kuva: Mirja Hussain mhus

Lahden tekninen ja ympäristölautakunta käsittelee tiistaina Lahden matkustajasataman pysäköinnin maksullisuutta. Ehdotuksen mukaan matkustajasatama otettaisiin mukaan maksulliseen 3-vyöhykkeeseen. Maksullisuus koskisi sekä satama-alueen pysäköintiä että hiekkakentän tilapäistä pysäköintialuetta.

Kolmannella maksuvyöhykkeellä pysäköinnin ensimmäinen tunti maksaa euron ja seuraavat tunnit 0,50 euroa. Sataman läheiset Vesijärvenkadun kadunvarsipaikat muutettaisiin lautakunnan esityksessä aikarajoitetuiksi kiekkopaikoiksi.

Suunnitelma maksullisesta pysäköimisestä sai Lahden Satama Yhdistyksen sekä Ankkurilahden asukasyhdistyksen ottamaan kantaa asiaan. Yhdistykset esittävät kirjeessään pysäköinnin säilyttämistä maksuttomana ja pysäköintikiekottomana, jotta esimerkiksi Vesijärven risteilyasiakkaille ei koituisi turhaa vaivaa.

KOKO Lahti -osakeyhtiön myyntijohtaja Jussi Kortepuro sanoo, että Sibeliustalolle sataman alueen veloitukseton pysäköinti on merkityksellinen asia.

- Kilpailtaessa valtakunnallisista tapahtumista helppo saavutettavuus ja maksuton pysäköinti nousevat usein tärkeiksi tekijöiksi paikkaa valittaessa, Kortepuro toteaa.

Aihe puhuttaa somessa

Pysäköinnin maksullisuus on puhuttanut myös kuntalaisia eritoten sosiaalisessa mediassa. Etelä-Suomen Sanomien Facebook-sivulla aiheen 196 kommentista valtaosa on maksullisuutta vastaan. Näin asiaa perustellaan:

"Satamaan on tultava yleensä autolla, busseista vain kaksi menee sataman ohi. (Pysäköinnin) oltava ilmainen, jotta yritystoiminta pysyy yllä satamankin alueella".

"Mikäli tulee maksulliseksi, niin käynnit Sibeliustalossa harvenevat".

Eräs kommentoija kysyy, miksi nujertaa Lahden niin sanottua sielua maksullisella pysäköinnillä. Satamaan tulee varta vasten läheltä ja kaukaa ihmisiä nauttimaan yhdessäolostaan. "Jos herrat päättävät maksulliseksi niin saavatte sanoa...hei-hei satama".

Toisen keskusteluun osallistuneen mukaan maksullisuus merkitsee sitä, että talojen pihat ja nurmikot täyttyvät autoista. Myös tapahtumat satamassa kärsisivät, kun ihmiset eivät halua maksaa parkkimaksuja. Henkilö esittää, että yleisen liikenteen voisi laittaa kulkemaan kesäisin satamaan enemmän vaikka pienemmillä autoilla.

Juhannuskokko on ollut useille syy tulla Lahden satamaan. Kuva: Aku Isotalo

Että ei pysäköitäisi vuorokausitolkulla

Mielipiteitä löytyy myös kiekollisen pysäköinnin ja jonkin verran myös maksullisuuden puolesta:

"Tori ja keskusta ilmaiseksi! Osa satamasta maksulliseksi".

"Ehdottomasti maksuton tai neljän tunnin kiekkopysäköinti Sibeliustaloa vastaavalla hiekkakentällä, että ei pysäköidä kuitenkaan vuorokausitolkulla".

Erään keskusteluun osallistuneen mukaan jos on varaa ajaa autolla, luulisi olevan varaa myös pysäköidä se.

Halpeneeko keskustan iltapysäköiminen?

Tekninen ja ympäristölautakunta ehdottaa tiistain kokouksessaan myös, että iltapysäköinnin, kello 18 - 20 maksullisuus säilytetään, mutta hinta pudotetaan kakkosvyöhykkeen tasolle, 1,50 euroa tunnissa. Kolmosvyöhykkeellä lauantai muutettaisiin maksulliseksi kello 8 - 16, kuten muillakin maksuvyöhykkeillä Lahdessa.

Lue myös: Lahti harkitsee huojennuksia keskustan parkkimaksuihin - korvaavia tuloja ehkä satamasta
 

Mitä mieltä sinä olet pysäköinnin suunnitelmista? Kommentoi asiaa Etelä-Suomen Sanomien Facebook-sivulla.

Minna Krupka
minna.krupka@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi