Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Vierumäellä tähtäimessä Aasia ja Venäjä - aasialaiset etsivät rauhaa, itänaapurista on tavoitettu jääkiekkojoukkueita

Aasialaisasiakkaat etsivät Viuerumäeltä rauhaa ja vapaata tilaa. Kuva: Leevi Vähälä

Vierumäen suurilla tapahtumilla on yleismatkailuun liittyviä vaikutuksia.

- Muun muassa golfin Eurooppa-tourin tapahtuma on tällainen. Myös viime talven Lahden maastohiihdon MM-kisat toimivat yleisemmin lähialueen matkailumarkkinointitapahtumana, sanoo Vierumäen operatiivinen johtaja Jani Ruponen.

Euroopan ohella Aasia ja varsinkin Kiina kiinnostaa Vierumäkeä.

- Meillä käy kiinalaisia opiskelijaryhmiä. Haluamme heidän kauttaan viedä tietoa paitsi alueen liikuntalomailusta, myös muista lähimatkailukohteista ja nähtävyyksistä.

He etsivät täältä sitä, mikä heiltä puuttuu: rauhaa ja vapaata tilaa. Operatiivinen johtaja Jani Ruponen

Mitkä ovat alueen parhaat markkinointivaltit?

- Jos ajatellaan nimenomaan aasialaisia, ovat ne puhdas ilma, puhdas vesi, metsät, järvet sekä omista palveluistamme retkeily- ja liikuntapalvelut.

Rauhaa ja tilaa etsitään

Aasialaisasiakkaiden osalta pienuuden matematiikka toimii paremmin kuin suuruuden matematiikka.

- Aasialaisilla on isoja kaupunkeja, näyttäviä lomaparatiiseja, suuria kauppakeskuksia ja upeita hotelleja. He etsivät täältä sitä, mikä heiltä puuttuu: rauhaa ja vapaata tilaa.

Aasialaisille myyminen on paljolti mielikuvamyyntiä.

- Näiden asioiden tuotteistamista meidän pitää jatkossa miettiä.

Päijät-Häme markkinoi ­itseään Järvi-Suomen porttina. Se on kuitenkin portti myös Metsä-Suomeen, joka kiinnostaa järviäkin enemmän aasialaisia. Miksi Heinola ei markkinoi mystistä, hiljaista, hieman pelottavaa metsää Twilight-elokuvien henkeen?

- Hyvä kysymys, hyvä idea. Juuri tällaista meidän pitää miettiä.

Liigajoukkueita Venäjältä

Vierumäki, Heinola ja Päijät-Häme on Ruposen mielestä ­liian pieni yksikkö erottuakseen kansainvälisessä matkailussa.

- Heinolan tulisi ensiksi saada kuntoon maakunnallinen matkailuyhteistyö.

Lähimatkailussa Ruponen painottaa Venäjää.

- Jääkiekkoliiga KHL:ään olemme saaneet jo lupaavia kontakteja. Muutama liigajoukkue on ottanut tavaksi leireillä Vierumäellä. Tätä kautta pääsemme avaamaan hieman lisää Venäjälle suuntautuvaa matkailumarkkinointia, Ruponen kertoo.

Mikä työllistää operatiivista johtajaa eniten?

- Tällä hetkellä minua työllistää Scandic-ketjulta ­Vierumäen hoitoon siirtyneen hotellin brändääminen. Koska Scandicin vetoapu loppui, meidän on rakennettava markkinointikumppanuudet uudelleen.

Portaalikumppanuus tärkeää

Ruponen uskoo, että maailma on tässä kohdin muuttunut pysyvästi. Varausorganisaatio muuttuu virtuaaliseksi.

- Ennen oli tärkeää kuulua isoon ketjuun. Nyt kun asiakkaat tulevat verkon hotelliportaalien kautta, on portaalikumppanuus noussut avainasemaan.

Hakujen toimivuus asiakkaan kannalta on kysymys, jota toimijoiden tulee pohtia jatkuvasti.

- Oikeilla kumppanuusratkaisuilla erotumme joukosta ja pysymme kilpailussa mukana. Tällä hetkellä meillä on kumppanuus hakupalvelu Momondon kanssa. Hotellimme näkyy myös esimerkiksi varaussivusto Booking.comin hauissa.

Oma hotelli tuo valinnanvaraa Country Clubin majoitustarjontaan.

- Huomattava osa hotellivarauksista tulee jatkossakin Vierumäen omien asiakkuuksien kautta.

Myös alueen oman wifi-verkon kautta välitettävä tieto uudistuu.

- Kun asiakas kirjautuu Vierumäen langattomaan verkkon, välittyvät sieltä hänen omaan älylaitteeseensa aikataulut, hinnastot, varaukset, fasiliteetit sekä päivän viihdetarjonta. Tiedot ja muutokset välittyvät ­asiakkaalle reaaliajassa, Ruponen kuvailee.

Esa Arvekari
esa.arvekari@itahame.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi