Vierumäen suurilla tapahtumilla on yleismatkailuun liittyviä vaikutuksia.
- Muun muassa golfin Eurooppa-tourin tapahtuma on tällainen. Myös viime talven Lahden maastohiihdon MM-kisat toimivat yleisemmin lähialueen matkailumarkkinointitapahtumana, sanoo Vierumäen operatiivinen johtaja Jani Ruponen.
Euroopan ohella Aasia ja varsinkin Kiina kiinnostaa Vierumäkeä.
- Meillä käy kiinalaisia opiskelijaryhmiä. Haluamme heidän kauttaan viedä tietoa paitsi alueen liikuntalomailusta, myös muista lähimatkailukohteista ja nähtävyyksistä.
Mitkä ovat alueen parhaat markkinointivaltit?
- Jos ajatellaan nimenomaan aasialaisia, ovat ne puhdas ilma, puhdas vesi, metsät, järvet sekä omista palveluistamme retkeily- ja liikuntapalvelut.
Rauhaa ja tilaa etsitään
Aasialaisasiakkaiden osalta pienuuden matematiikka toimii paremmin kuin suuruuden matematiikka.
- Aasialaisilla on isoja kaupunkeja, näyttäviä lomaparatiiseja, suuria kauppakeskuksia ja upeita hotelleja. He etsivät täältä sitä, mikä heiltä puuttuu: rauhaa ja vapaata tilaa.
Aasialaisille myyminen on paljolti mielikuvamyyntiä.
- Näiden asioiden tuotteistamista meidän pitää jatkossa miettiä.
Päijät-Häme markkinoi itseään Järvi-Suomen porttina. Se on kuitenkin portti myös Metsä-Suomeen, joka kiinnostaa järviäkin enemmän aasialaisia. Miksi Heinola ei markkinoi mystistä, hiljaista, hieman pelottavaa metsää Twilight-elokuvien henkeen?
- Hyvä kysymys, hyvä idea. Juuri tällaista meidän pitää miettiä.
Liigajoukkueita Venäjältä
Vierumäki, Heinola ja Päijät-Häme on Ruposen mielestä liian pieni yksikkö erottuakseen kansainvälisessä matkailussa.
- Heinolan tulisi ensiksi saada kuntoon maakunnallinen matkailuyhteistyö.
Lähimatkailussa Ruponen painottaa Venäjää.
- Jääkiekkoliiga KHL:ään olemme saaneet jo lupaavia kontakteja. Muutama liigajoukkue on ottanut tavaksi leireillä Vierumäellä. Tätä kautta pääsemme avaamaan hieman lisää Venäjälle suuntautuvaa matkailumarkkinointia, Ruponen kertoo.
Mikä työllistää operatiivista johtajaa eniten?
- Tällä hetkellä minua työllistää Scandic-ketjulta Vierumäen hoitoon siirtyneen hotellin brändääminen. Koska Scandicin vetoapu loppui, meidän on rakennettava markkinointikumppanuudet uudelleen.
Portaalikumppanuus tärkeää
Ruponen uskoo, että maailma on tässä kohdin muuttunut pysyvästi. Varausorganisaatio muuttuu virtuaaliseksi.
- Ennen oli tärkeää kuulua isoon ketjuun. Nyt kun asiakkaat tulevat verkon hotelliportaalien kautta, on portaalikumppanuus noussut avainasemaan.
Hakujen toimivuus asiakkaan kannalta on kysymys, jota toimijoiden tulee pohtia jatkuvasti.
- Oikeilla kumppanuusratkaisuilla erotumme joukosta ja pysymme kilpailussa mukana. Tällä hetkellä meillä on kumppanuus hakupalvelu Momondon kanssa. Hotellimme näkyy myös esimerkiksi varaussivusto Booking.comin hauissa.
Oma hotelli tuo valinnanvaraa Country Clubin majoitustarjontaan.
- Huomattava osa hotellivarauksista tulee jatkossakin Vierumäen omien asiakkuuksien kautta.
Myös alueen oman wifi-verkon kautta välitettävä tieto uudistuu.
- Kun asiakas kirjautuu Vierumäen langattomaan verkkon, välittyvät sieltä hänen omaan älylaitteeseensa aikataulut, hinnastot, varaukset, fasiliteetit sekä päivän viihdetarjonta. Tiedot ja muutokset välittyvät asiakkaalle reaaliajassa, Ruponen kuvailee.