Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Hän valitsee sinunkin kenkäsi - valikoimapäällikkö Mari Heikkilä miettii jo ensi talven jalkineita

Juttu on osa Etelä-Suomen Sanomien Suomi 100 -juhlasarjaa.

"Suomalaiset toivovat, että sama kenkä toimisi mahdollisimman monessa paikassa. Talvikengissä arvostetaan teknisiä ominaisuuksia", Mari Heikkilä kertoo. Kuva: Janne Ranne

Rahapussin ja kauppalistan kanssa kenkäostoksille - siinä yksi keskeinen osa Mari Heikkilän työtä. Hän ei työkseen osta kenkiä itselleen vaan 45 kauppaliikkeen valikoimiin.

Luhdan vapaa-ajan kenkien valikoimapäällikkönä Heikkilä hankkii myytävät kengät Luhta Brand Storeihin, Aleksi 13:een ja Top Sporteihin.

Yksinomaan Top Sporteissa on lähemmäs kahtasataa eri mallista kenkää. Aleksi 13:n kengistä Heikkilä hankkii niin sanotut vapaa-ajan jalkineet, muotivalikoiman kengillä on eri ostaja.

Valikoimapäällikkö elää tällä hetkellä samanaikaisesti tätä ja seuraavaa talvea. Tämän talven osalta hän seuraa kenkien menekkiä myymälöissä ja päättää esimerkiksi hinnan alennuksista, jos jokin tuote ei myy. Ja näihin aikoihin tehdään päätöksiä talven 2018-19 mallistosta.

Kristallipalloa ei ole, hutiostojakin tulee. Valikoimapäällikkö Mari Heikkilä

Konsernin omia Luhta- ja Icepeak-jalkineita Heikkilä miettii oman konsernin tuotekehitysosaston kanssa.

Luhdan myymälöissä myytävät muut merkkijalkineet käydään katsomassa tavarantoimittajien esittelytilaisuuksissa tai toimittajat tulevat näyttämään mallistojaan Luhdan torniin.

- Marraskuulta helmikuulle käyn katsomassa seuraavan vuoden valikoimia ja teen tilauksia, Heikkilä kertoo.

Isot valmistajat, urheilujalkineista esimerkiksi Adidas ja Nike, määrittelevät tulevia suuntaviivoja myös muille valmistajille.

Talven jälkeen alkaa sama rumba kevään kenkien kanssa. Työn alla ovat silloin sekä kaupoissa olevat kevätkengät että seuraavan vuoden kevät.

Kristallipalloa ei ole

Ostajan silmä on kehittynyt näkemään, mikä menee kaupaksi ja mikä ei.

- Mutta kristallipalloa ei ole, hutiostojakin tulee.

Tuotteet ovat Mari Heikkilälle tärkeitä, mutta vielä tärkeämpiä ovat luvut.

- Tärkeintä on, että tarjolla on oikeaa tavaraa oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Yhtenä osana työtä valikoimapäällikkö vastaa olemassa olevan malliston ongelmista.

- Reklamaatiot pitäisi saada hoidettua mahdollisimman nopeasti, että asiakas on tyytyväinen. Kenkien laatu on aina meidän vastuullamme, vaikka tuote ei olisi meidän tekemämme.

Toinen harmillinen asia ovat järjestelmävirheet: jos esimerkiksi joku kampanja ei näy kauppojen koneilla niin kuin pitäisi.

- Ja toki sekin harmittaa, jos jokin tuote ei myy.

Ala kutistunut Suomessa

Mari Heikkilä on alun perin valmistunut ammattikoulusta vaatetustekniseltä linjalta.

- Ala on muuttunut paljon. Kun valmistuin ammattikoulusta Jyväskylästä vuonna 1985, meidät kaikki revittiin työelämään. Minullekin oli kolme työpaikkaa tarjolla. Valitsin Karjalan puvun, koska se oli lähinnä kotiani. Siellä oli monta sataa työntekijää useassa kerroksessa. Olin siellä vuoden ja sain tehdä kaikenlaista ompelusta silitykseen.

Sittemmin Heikkilä on hankkinut myös kaupallisen koulutuksen.

- Kun kymmenen vuotta myöhemmin kävimme ammattikorkeakouluopintojeni yhteydessä tutustumassa Karjalan pukuun, siellä oli enää kourallinen rouvia jäljellä.

Luhdan tornissa on hyvä henki

Heikkilä tuli Luhdalle reilut kaksi vuotta sitten. Hän oli jalkinetuotepäällikkönä Top Sportilla, joka siirtyi yrityskaupassa Luhdalle 2015.

Top Sportin pysyminen kotimaisessa omistuksessa oli työntekijöille positiivinen asia, joskin tarkoitti tuolloin Espoossa asuneelle Heikkilälle työpaikan siirtymistä Vantaalta Lahteen. Nykyään hän asuu perheineen Lahdessa.

- Olin aiemmin työskennellyt myymäläpäällikkönä Aleksi 13:lla, joten talo oli tuttu. Myös SOK:n ulkopukeutumisen ja lastenvaatteiden ostajana olin ostanut konsernin vaatteita. Luhta on arvostettu alan toimija.

Komeassa Luhdan tornissa Renkomäessä on Heikkilän mukaan hyvä henki ja kahdeksannessa kerroksessa istuvia jälleenmyyntiammattilaisia hän kehuu huipputiimiksi.

Omassa työssään Heikkilä arvostaa erityisesti sen vaihtelevuutta.

- Ja aina uutta kuvastoa selatessa tulee hieno fiilis.

Lue myös: Linjat leikattiin Lahdessa, mutta farkku-Suomen napa oli Heinola
 
Leila Mehto
leila.mehto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi