Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Vuodeosastolle useita kertoja päätyvien määrää on saatu vähennettyä

Tarja Liikonen ja Katri Nousiainen ovat asiakaspäälliköitä. Kuva: Juha Peurala

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä on saatu hyviä tuloksia hyödyntämällä case manager -mallilla eli suomeksi asiakaspäällikkömallilla. Malli on ollut käynnissä nyt noin vuoden ajan ja sitä aiotaan jatkaa pysyvänä toimintamallina.

Toimintamallin tarkoituksena on auttaa niitä potilaita, joille kertyy vuoden aikana yli kolme vuodeosastojaksoa keskussairaalassa. Jos potilas itse haluaa, hän voi tulla asiakaspäällikön asiakkaaksi ja asiakaspäällikkö auttaa selvittämään, miten asiakkaan elämä jatkuisi kotona sujuvasti niin, ettei vuodeosastojaksoja kertyisi enempää.

- Jos perusterve ihminen tulee vuodeosastolle jonkin operaation jälkeen, hän saa mukaan kotihoito-ohjeet ja hoito onnistuu, mutta kaikilla ei ole kotona sellaisia olosuhteita, joissa he pystyisivät pitämään itsestään huolta. Kysymys voi olla vaikka se, onko ihmisellä rahaa maksaa sairaalalaskut ja ostaa lääkkeitä, projektipäällikkö Satu Kopra kuvailee.

Asiakaspäälliköt ovat koulutukseltaan sairaanhoitajia, joilla on laajaa osaamista sosiaali- ja terveyspalveluista. He perehtyvät asiakkaan potilastietoihin huolella ja pohtivat yhdessä asiakkaan kanssa, millaista apua tämä tarvitsee ja mitä on saatavilla. Usein tueksi tarvitaan sosiaalityöntekijää, fysioterapeuttia, kotihoitoa, vammaispalveluita tai kolmannen sektorin toimijoita. Asiakaspäällikkö huolehtii myös siitä, että eri alojen ammattilaiset ovat keskenään kartalla siitä, mikä asiakkaan tilanne on.

Lupa kysytään aina

Ennen hankkeen käynnistämistä oletuksena oli, että suurin osa asiakkaista olisi yli 75-vuotiaita, mutta näin ei ole ollut. Asiakkaiden iät ja tilanteet vaihtelevat laidasta laitaan. Vuoden aikana asiakaspäälliköt ovat selvittäneet noin 600 vuodehoitojaksoa, joista osa on koskenut samoja ihmisiä. Hanke on käytössä keskussairaalan somaattisilla vuodeosastoilla.

- Potilaan tulosyy vuodeosastolle voi olla vaikka vatsakipu. Kun se on hoidettu, kotiinlähdön hetkellä alkaakin realisoitua kaikki se muu, mikä asiakkaan elämässä vaatii apua, Kopra sanoo.

Kenenkään ei ole pakko ottaa apua vastaan ja asiakkailta kysytään aina lupa siihen, mitä terveystietoja saa katsoa ja voidaanko esimerkiksi omaisiin olla yhteydessä vai ei. Sekin pitää muistaa, että joillain potilailla on aidosti tarve tulla vuodeosastolle hoitoon useita kertoja vuodessa, eikä taustalla ole mitään erityistä tuen tarvetta. Silloin asiakaspäällikköä ei tarvita.

Säästöä saatu

Hankkeessa on tarkasteltu mukana olleiden asiakkaiden tilannetta ennen ja jälkeen manageroinnin. Tulosten mukaan tukea saaneiden potilaiden hoitojaksot vähenivät 24 prosenttia ja päivystyskäynnit peräti 44 prosenttia. Potilaiden hoidon kustannukset erikoissairaanhoidossa vähenivät viidenneksellä. Palaute on ollut myönteistä niin asiakkailta itseltään kuin ammattilaisiltakin.

Case manager -toimintamalli on peräisin Yhdysvalloista. Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän saamat hyvät kokemukset ovat herättäneet kiinnostusta myös muualla Suomessa. Jatkossa tavoitteena on tarjota mallia myös perusterveydenhuollon asiakkaille.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi