Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Haiskahtaa sääntö-Suomelta: Lahdessa on vain kaksi jätskifillaria, mutta niillekin on eri ohjeet - "Aika noloa"

Satamapäällikön luvalla jätskifillarit saavat pysähtyä sataman alueella myymään jäätelöä mihin vain. Toinen fillari saa pysähtyä ja myydä keskustassa ylläpitovalvojan luvalla vain tietyissä, ennalta määrätyissä paikoissa.

Banana Splitin jäätelöpyörä liikkuu pääasiassa sataman alueella, mutta yrittäjän mukaan myös Pikku-Vesijärven puistossa ja toisinaan Kisapuistossa. Kuvassa Maria Kivelä.

Lahdessa suhaa tänä kesänä kaksi fillaria, joiden kyydistä asiakkaat voivat ostaa jäätelöä. Toinen, sataman jäätelölaiva Banana Splitin pyörä on käytössä toista kesää, keskustan jäätelöbaarin Bus Gelaton pyörä puolestaan ensimmäistä kesää. Molemmat toimivat kaupungin alueella karkeasti ottaen kolmen kilometrin säteellä, mutta erikoista on se, että pyöriä koskevat erilaiset säännöt sen suhteen, missä ne saavat pysähtyä ja myydä jäätelöä.

Banana Splitin pyörä ajelee yrittäjä Reijo Heiskasen mukaan pääasiassa sataman alueella, Pikku-Vesijärven puistossa ja toisinaan myös Kisapuistossa, kun siellä on tapahtumia. Pyörälle luvan sataman alueelle on myöntänyt satamapäällikkö Päivi Hämäläinen. Heiskasen mukaan asiakas voi pysäyttää alueella pyörän missä vain ja myyjä myydä jäätelöä pyörän kyydistä.

Ylläpitovalvoja: Ei saa pysähtyä, satamapäällikkö: Saa pysähtyä

Bus Gelaton jäätelöpyörälle on myöntänyt luvan Lahden kaupungin ylläpitovalvoja Heikki Nelimarkka. Bus Gelaton pyörä kiertelee pääasiassa keskustassa, mutta sille on määritelty tarkasti paikat, missä se saa pysähtyä. Esimerkiksi Aleksanterinkadulla hotelli Seurahuoneen ja ravintola Santa Fen välillä on parisenkymmentä pysähtymispaikkaa.

Yrittäjä Eeva Laajoen mukaan on myynnin rajoittamista, ettei pyörä saisi pysähtyä ja myydä jäätelöä missä vain.

- Sehän se liikkuvan pisteen idea on, että myydään, kun asiakas sattuu kohdalle, suutahtaa Laajoki.

Kummallista Laajoen mukaan on sekin, että ylläpitovalvojan luvan mukaan rannassa ei saa pysähtyä myymään, mutta satamapäällikön luvalla Bus Gelatonkin pyörä saa siellä pysähtyä ja myydä, jos asiakkaita on.

Yksi ainoa syy

Lahden kaupungin ylläpitovalvoja Heikki Nelimarkka perustelee jäätelöpyörälle määriteltyjä pysähtymispaikkoja liikenneturvallisuudella.

- Jäätelöpyörä oli tällainen uusi juttu tänä kesänä, joten lähdettiin varovasti liikkeelle. Pysähtymispaikkojen taustalla on yksi ainoa asia ja se on liikenneturvallisuus. Jos asiakas huikkaa jäätelöpyörää pysähtymään, tilanne voi tulla nopeasti, eikä joka paikassa keskustassa ole turvallista pysähtyä. Jos pyörä pysähtyy pahassa paikassa, katu voi tukkeutua, jos jäätelönosto siinä samassa paikassa alkaa samaan aikaan kiinnostaa laajempiakin joukkoja. Siksi päädyin nyt siihen, että liikkuvilla pyörillä on tietyt pysähtymispaikat.

- Tilanne on mietitty kokonaisuuden kannalta eli tässäkin tapauksessa on ajateltu kaikkia kadun käyttäjiä.

"Ei maailman suurin synti"

Jos pyörä kuitenkin pysähtyy "luvattomalla" paikalla, ei siitä Nelimarkan mukaan sanktioita saa.

- Jos näin tapahtuu, minkäpä minä sille voin, ei se maailman suurimpia syntejä ole. Eikä sitä kukaan pysty valvomaan. Uskon kyllä, että luvan saaja muistaa, mitä keväällä on asiasta sovittu.

Jos myyntiä "luvattomalla" paikalla tapahtuu, minkäpä minä sille voin, ei se maailman suurimpia syntejä ole. Heikki Nelimarkka

Nelimarkan mukaan tämä kesä mennään nyt näillä säännöillä.

- Ei kuitenkaan ole pois suljettua, etteikö käytäntöjä voisi muuttaa ensi kesäksi. Pysähtymispaikkoja voidaan esimerkiksi lisätä.

"Vesittää liikkuvan myyntipisteen idean"

Banana Splitin jäätelöpyörän yrittäjä Heiskanen ei ole kuullutkaan, että Lahden keskustassa toimiakseen jäätelöpyörä tarvitsee luvan. Myös kilpailevan yrityksen, Bus Gelaton pyörälle määriteltyjä erillisiä pysähtymispaikkoja Heiskanen ihmettelee.

- Kuulin työntekijöiltämme, että pyörällä on kuulemma paikat, missä se saa pysähtyä. Sanoin, että ei voi olla totta! Tässähän yritetään vesittää liikkuvan myyntipisteen ideaa totaalisesti. Jos pyörällä on pysähtymispaikka, sittenhän se on jäätelökioski, Heiskanen sanoo.

- Tällaiset säännöt ovat aika noloja eikä niillä ole terveen järjen kanssa mitään tekemistä. Olen aika karheana, että yritystoimintaa yritetään näin kitkeä. Tässähän on kyse nuorten työpaikoista: jos asiat tehdään vaikeiksi, tilanne on äkkiä sellainen, ettei kaupungissa ole enää yhtään jäätelöpyörää. Jos kahden yrityksen pyörät lopettavat, siinä jää samalla puolenkymmentä nuorta ilman töitä.

Oletko törmännyt samantyyppisiin sääntö-Suomi-tapauksiin? Onko sinulla sellaisesta jokin esimerkkitapaus Lahden seudulta? Vinkkaa, se voi päätyä jutuksi: krista.koivisto@mediataloesa.fi

Jutusta korjattu 25.7. kello 8.55 Aleksanterinkadulla sijaitsevien Bus Gelaton fillarin pysähtymispaikkojen määrä.

Krista Koivisto
krista.koivisto@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi