Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Heinolan elinvoimajohtaja Lahti Regionista: Keskisuuret kunnat haluavat brändätä itse itsensä

Lahti Region markkinoi seutua myös Lahden MM-hiihtojen yhteydessä. Kuva: Sami Lettojärvi

Pienet omistajakunnat ulkoistavat mielellään markkinointinsa Lahti Regionille, mutta keskisuuret rahoittajat arvioivat yhtiön hyödyllisyyttä tarkasti, analysoi Heinolan elinvoimajohtaja Heikki Mäkilä uutisia Hollolan irtisanoutumisesta maakunnallisesta markkinointiyhtiöstä.

Hollola irtisanoi sopimuksensa Lahti Regionin kanssa viime viikolla. Maanantaina Lahti seurasi perässä irtisanomalla oman sopimuksensa. Kuntien irtisanoutuminen ei tarkoita, että yhtiön toiminta loppuisi, sillä Lahti haluaa käynnistää neuvottelut nykyisten omistajien kanssa mahdollisimman pian.

Jäljelle jääneet omistajakunnat ovat melko tyytyväisiä Lahti Regioniin

Padasjoen kunnanjohtaja Heikki Jaakkolan mukaan paikalliset yrittäjät ovat olleet kohtuullisen tyytyväisiä yhtiöön.

- Vaikka Padasjoki on pieni kunta, olemme saaneet vastinetta rahoillemme. Yrittäjät ovat saaneet markkinointiapua, ja olemme osallistuneet erilaisiin hankkeisiin, kuten kansainväliseen markkinointiin ja majoituksen sähköisen varausjärjestelmän luomiseen, Jaakkola sanoo.

Jaakkolan mukaan Lahtea ei olla korostettu Regionin markkinoinnissa liikaa.

- Meidän täytyy harrastaa realismia. Lahti on kuitenkin maakunnan veturi. Jotta hyötyisimme, meidän täytyy ymmärtää, että Lahden merkitys on suuri, Jaakkola sanoo.

Jaakkolan mukaan maakuntauudistus on saattanut vaikuttaa siihen, että Hollola ja Lahti irtisanoivat sopimuksensa. Jos sopimusta ei olisi irtisanottu, se olisi ollut voimassa neljä vuotta eli todennäköisen maakuntauudistuksen yli. Maakuntauudistuksen jälkeen kunnat saisivat yhä vähemmän verotuloja, mikä saa kunnat miettimään myös markkinoinnin rahoitusta.

Hartolan kunnanjohtaja Merja Olenius näkee arvokkaana yhteistyön matkailualan yrittäjien kanssa. Oleniuksen mielestä yhtiö on erityisesti koko maakuntaa markkinoiva matkailualan yrittäjien verkosto. Kuntamarkkinointia eli uusien asukkaiden houkuttelua ja kunnan palveluiden markkinointia se ei tee.

- Heitän kysymyksenä, ovatko kunnat odottaneet enemmän kuntamarkkinointia. Hartola ei ole sitä olettanut. Olemme olleet Lahti Regioniin tyytyväisiä, koska olemme hoitaneet kuntamarkkinoinnin itse, Olenius sanoo.

Kärkölän kunnanjohtaja Seppo Huldén ja Iitin kunnanjohtaja Riku Rönnholm eivät ole huolissaan markkinointiyhtiön tilanteesta, vaan odottavat syksyn neuvotteluja. Molemmat ovat tyytyväisiä yhtiön palveluihin.

- Iitti on ollut mukana vasta vuoden alusta. Meillä on ollut sellainen olo, että meidät on otettu hyvin toimintaan mukaan, Rönnholm sanoo.

Asikkalan kunnasta ei haluttu vielä kommentoida Lahti Regionin uutisia, sillä asiaan ei lomien takia ollut ehditty vielä reagoida. Sysmän kunnanjohtaja Marketta Kitkiöjoki kommentoi maanantaina Etelä-Suomen Sanomille, että Hollolan lähtö tulee huonoon ajankohtaan, sillä matkailu on nyt kovassa nosteessa. Orimattilan kaupunginjohtaja Osmo Pieski taas arveli, että jos Lahti Regionin toiminta lakkaa, kunnille tulee kiire järjestää markkinointinsa vuoden loppuun mennessä.

Kukin Lahti Regionin omistajakunnasta rahoittaa yhtiön toimintaa kuudella eurolla asukasta kohti. Grafiikka: Anssi Hietamaa. Kuva: Anssi Hietamaa

Heinola mukana uudenlaisessa yhteistyössä?

Heinola on ainoa päijäthämäläinen kunta, joka ei kuulu Lahti Regioniin.

Hollolan tilannetta voisi Heinolan elinvoimajohtajan Heikki Mäkilän mukaan verrata Heinolan tilanteeseen. Hollola perusteli sopimuksesta irtautumistaan sillä, että kunnan suhtautuminen viestintään on muuttunut, ja että kunta on palkannut omaa henkilökuntaa. Heinola taas on viime vuosina halunnut korostaa omaa Heinola-brändiään eikä sillä ole ollut varmuutta Lahti Regionin hyödyistä.

Mäkilän mukaan Lahti Regionin rahoitusmalli saa keskisuuret kunnat miettimään tarkkaan yrityksen hyödyllisyyttä niille. Pienet omistajakunnat, joilla ei ole kovin paljon rahaa markkinointiin, ulkoistavat sen mielellään Regionille, mutta Hollolan ja Heinolan kokoiset kunnat maksavat markkinointiyritykseen kuulumisesta jo niin paljon, että ne miettivät tarkasti, mitä muuta samalla rahalla saisi itse tekemällä. Lisäksi oma markkinointi on paremmin kunnan hallinnassa kuin se olisi yhtiön kautta.

Mäkilän mukaan yksi Lahti Regionin ongelma on, että Lahden brändi näkyy markkinoinnissa, mutta muiden kuntien brändit tuskin lainkaan.

- Olemme katsoneet, että saamme enemmän aikaan omalla panostuksella. Teemme yhteistyötä Regionin kanssa erilaisissa hankkeissa, kuten talviurheilun viennissä. Meidän mielestämme tällainen rahoitusmalli, jossa maksetaan kuusi euroa jokaista kuntalaista kohti yhtiössä mukana olemisesta, ei ole kovin moderni.

Mäkilän mukaan Hollolan ja Lahden irtisanoutuminen sopimuksesta avaa mahdollisuuden keskustella maakunnallisen markkinoinnin uusista rahoitusmalleista.

- Tässä on hyvä tilaisuus katsoa, minkälaista sellainen yhteistyö voisi olla, jossa Heinolakin voisi olla mukana, Mäkilä sanoo.

Jos Heinola voisi valita, millaisissa hankkeissa se on mukana maksaen vain niistä, se olisi Mäkilän mukaan kiinnostuneempi liittymään Lahti Regioniin.

Korjattu kello 19.20: Otsikossa oli virheellisesti Hollolan elinvoimajohtaja, vaikka kommentti oli Heinolan elinvoimajohtajan.

Emmi Skyten
emmi.skyten@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi