Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Orimattila hyväksyi kakistellen yli 250 000 euroa vuodessa maksavan Hennan joukkoliikenteen

Hennan asemasillan rakentaminen aloitettiin maaliskuussa. Lähijunat pysähtyvät asemalla 10.12. alkaen. Bussien yhdysliikenne Orimattilan keskustasta Hennaan alkaa samana päivänä. Kuva: Mirja Hussain

Orimattilasta pääsee bussilla Hennan juna-aseman tärkeimmille vuoroille. Näin linjasi Orimattilan kaupunginhallitus maanantaina. Taajamajunien on tarkoitus pysähtyä Hennassa joulukuun 10. päivästä lähtien. Myös bussiliikenne juna-asemalle alkaisi samana päivänä.

Orimattilan kaupunginhallitus hyväksyi maanantaina vaihtoehdon, jossa Lahden Seudun Liikenne (LSL) ajaa talvikaudella arkisin kymmenkunta edestakaista vuoroa Hennaan. Kesäaikaan ja viikonloppuisin edestakaisia vuoroja ajetaan noin kuusi päivässä.

Valittu malli on yhdistelmä ennakkoselvityksen eri vaihtoehdoista. Kesäaikaan liikenne ajetaan vähimmäismäärillä tärkeimmän työmatkaliikenteen vuoroille. Valitun mallin vuosikustannuksiksi arvioidaan hieman yli 290 000 euroa vuodessa.

Kun summasta vähennetään arvioidut lipputulot ja kasvavat valtionosuudet, jää liikennöinnin nettokustannuksiksi ensi vuonna noin 258 000 euroa. Tälle vuodelle liikennöintiin on varattu 15 000 euron määräraha. Ensi vuoden määräraha on huomioitava talousarviota laadittaessa.

- Valittu malli on kallis, mutta jatkoa ajatellen mielestäni paras. Hennaan piti ehdottomasti saada bussiyhteys vähintään työmatkaliikenteeseen. Olisi ollut huono juttu, vuoroja ei olisi ollenkaan ja asema palvelisi vain niitä, joilla on oma auto, sanoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tuula Koivunen (sd.)

Päätös äänestyksen jälkeen

Kaupunginhallituksen päätös syntyi kahden äänestyksen jälkeen. Sinikka Lindgrénin (kesk.) esitys asian käsittelyn siirtämisestä kaatui puheenjohtajana äänellä lukemin 6-6. Ville-Petteri Erolan esitys pienimuotoisemmasta liikenteestä ja kilpailuttamisesta hylättiin lukemin 6-3, kolme tyhjää.

Erolan mielestä yhdysliikennettä Orimattilasta Hennaan ei pitäisi aloittaa lainkaan.

- Ainakin liikenteen pitäisi olla mahdollisimman pienimuotoista. Kaupungin ei pidä maksaa muutamien ihmisten shoppailureissuja. Bussit kulkevat Orimattilasta jo nyt Lahden asemalle, eikä reissu montaa minuuttia pitene.

Tuula Koivusen mukaan Hennan joukkoliikenteen korkeat kustannukset kävivät ilmi Henna-työryhmässä kevään kuluessa. Jokaiselle lähijunavuorolle liikennöinti maksaisi Orimattilalle vajaat 530 000 euroa vuodessa.

- Totesimme, että liikennöintiin pitää yrittää löytää halvempia vaihtoehtoja, mutta toimivia halvempia vaihtoehtoja ei löytynyt.

Orimattilassa selvitettiin muun muassa palvelubussin käyttöä Orimattilan ja Hennan välisessä liikennöinnissä. Tässäkin vaihtoehdossa ongelmaksi nousivat kustannukset, kun liikennöintiin tarvittaisiin kaksi kuljettajaa. Lisäksi mahdollisista lippujärjestelmäinvestoinneista saattaisi aiheutua Orimattilalle lisäkustannuksia.

Hankala ajankohta päätökselle

Maanantain kaupunginhallitus on vanhan kaupunginhallituksen viimeinen kokous. Kesäkuussa kokoontuva kaupunginhallitus on koottu huhtikuun kuntavaalien tuloksen perusteella. Sekä Koivunen että Erola pitävät ajankohtaa hankalana merkittävän liikennöintipäätöksen tekemiselle.

- Esitys halutaan runnoa nyt läpi, kun siellä on hallituksessa vielä Henna-mielisiä, Erola arvelee.

Koivunen perustelee ajankohtaa ja kiirettä LSL:n aikatauluilla. Ensi talven yhdysliikennettä valmistellaan kesäkuussa ja aikataulukirjanen painetaan heinäkuussa.

- Nykyinen kaupunginhallitus on ollut asiasta tietoinen muutaman viikon. Uudelle hallitukselle tämä asia olisi ollut uusi, eikä osa ole ollut ollenkaan Hennassa mukana.

Sopimus voimassa vuoteen 2019

Hennan ennakkoselvityksissä on arvioitu, että noin 30 prosenttia Hennan asemaa käyttävistä voisi käyttää bussia. Arvio koskee lähinnä pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä työskenteleviä, eikä ota huomioon satunnaisempia matkustajia.

Maanantaina tehty liikennöintipäätös on voimassa kesään 2019 saakka. Liikenteen määriä voidaan sopimusaikana muuttaa ilman sanktioita.

Määrärahojen varaaminen Hennan yhdysliikenteeseen menee vielä kaupunginvaltuuston päätettäväksi.

Kimmo Kangas
kimmo.kangas@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi