Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Innokas pyöräilynharrastaja ei tyydy yhteen pyörään - Johanna Ritalalla niitä on neljä

Johanna Ritalan pyörät loistavat auringossa. Pyörän omistaja puhdistaa ne säännöllisesti. "Ne ovat kalliita pelejä, joten ei niitä voi pitää miten vain." Kuva: Katja Luoma

Orimattilalainen Johanna Ritala on innokas pyöräilyn harrastaja. Hän viihtyy pyörän selässä niin työmatkoillaan kuin vapaa-ajallaankin.

Pyöriä hänellä on neljä erilaista, jokaista tarkoitusta varten omansa.

Työmatkojaan hän ajaa cyclocrossilla, joka muistuttaa maantiepyörää. Vapaa-ajallaan Ritala polkee pitkiä lenkkejä, ja siihen soveltuu parhaiten puhdasverinen maantiepyörä. Yhdessä pyöristä on leveämmät ja karkeammat renkaat, joten sillä voi mennä vaikka maastoon.

Sitten on vielä yksipyöräinen, jonka Ritala hankki ystävänsä innostamana. Sen kesyttäminen on vielä kesken, sillä yksipyöräisen päällä on yllättävän vaikea pysyä.

- Into hiukan lässähti kun olin jatkuvasti selälläni. Joskus vielä opettelen senkin, Ritala lupaa nauraen.

Vähemmälläkin selviäisi

Pyöräilyn harrastamiseen ei toki tarvittaisi näin monta erilaista välinettä. Mutta kun on päässyt kokeilemaan, miten lenkki kulkee maantiepyörän selässä, osaa kevyttä kulkuvälinettä arvostaa, toteaa Ritala.

Maantiekiituri painaa useita kiloja vähemmän kuin muut pyörät. Hiilikuituinen runko on kevyt, ja pyörästä on karsittu pois toiminnan kannalta kaikki epäoleelliset osat, kuten lokasuojat. - Muutamalla kilollakin on merkitystä, kun tekee pitkiä lenkkejä. Maantiepyöräilijän tavanomaisella iltalenkillä on mittaa 50-60 kilometriä. Viikonloppuisin, kun on enemmän aikaa, ajetaan keskimäärin satasen lenkuroita, Ritala laskee.

Maantiepyörien lukkopolkimiakin osaa arvostaa, kun niihin on tottunut. Ritalasta lukkopolkimet ovat tavallisia polkimia turvallisemmat, sillä jalka ei putoa niistä.

- Kun niitä on oppinut käyttämään, ei tavallisiin polkimiin enää haluakaan palata.

Maantiepyörästä on karsittu kaikki "turha", kuten lokasuojat. Jos sade yllättää lenkillä, kurasuojaksi voi kiinnittää satulaan takapuolen suojan, ass-saverin. Kuva: Katja Luoma

Cyclocrossille peukkua

Pyöräilyharrastuksen aloittamista pohtivan kannattaa Ritalan mielestä harkita cyclocrossin ostamista. Se on monikäyttöinen pyörä, jolla sujuvat niin muutaman kymmenen kilometrin lenkit kuin työmatkatkin.

Hyvä cyclocross maksaa Ritalan arvion mukaan 1 500 euroa. Maantiepyörä on sitä huomattavasti arvokkaampi. Hyvän maantiepyörän saa 4 000 eurolla, mutta pyörän hinta voi kivuta helposti jopa 10 000 euroon.

- Hinnassa näkyy suoraan laatu: mitä paremmista materiaaleista ja osista se on tehty, sitä enemmän se maksaa, Ritala sanoo.

Pyöräilyvarusteisiin saa uppoamaan satasen jos toisenkin, jos niin haluaa, mutta halvemmallakin pääsee. Ritalalla on esimerkiksi nahasta käsintehtyjä, italialaisia pyöräilykenkiä, jotka maksavat 350 euroa pari.

- Alennuslaarista saisi kengät 50 eurolla, mutta onhan nämä ihania, Ritala toteaa pinkkivalkoisista tossuistaan.

Käsintehdyt, italialaiset pyöräilykengät maksoivat paljon, mutta ovat olleet hintansa väärti. Kuva: Katja Luoma

Ryhmässä on kivempaa ajaa

Maantiepyöräilystä saa Ritalan mukaan enemmän irti, jos ajaa ryhmässä. Pyöräilykavereita löytyy esimerkiksi seuroista. Ritala kuuluu lahtelaiseen Royal Cycling Teamiin (RCT), joka on kuntopyöräilystä kiinnostuneiden yhdistys.

Heinäkuussa RCT järjestää perinteikkään pyöräilytapahtuman, Royal-pyöräilyn, joka ajetaan jo 36. kertaa. Siihen voivat osallistua niin lisenssillä ajavat kilpapyöräilijät kuin tavalliset kuntoilijatkin.

Myös Ritala on kilpaillut, ja menestystäkin on tullut. Paras saavutus on viime kesältä, jolloin hän voitti Forssan Suvi-illan ajon naisten yleisen sarjan. Ykköstila tuli Ritalalle täytenä yllätyksenä.

- Tajusin voittaneeni vasta siinä vaiheessa, kun nimeni kuulutettiin. Olin silloin jo syömässä lihasoppaa.

Koko 95 kilometrin matka oli sujunut sateessa, joten voitto tuntui sitäkin suloisemmalta.

Koira istuu perävaunussa

Johanna Ritalan työmatkaväline on cyclocross. Siihen on kytketty koiran kuljetusvaunu, jossa toimistokoira Hupi kulkee Ritalan mukana töihin. Kuva: Katja Luoma

Ritalan nelivuotias tiibetinspanieli Hupikin on innostunut pyöräilystä - tai oikeastaan kyydissä istumisesta. Ritala vetää pyöränsä perässä vaunua, joka on suunniteltu koirien kuljettamiseen.

- Hupi istuu kiltisti myös äitini pyörän etukorissa. Silloin hän on taluttimessa.

Koiran kuljettamisessa ei ole ongelmia, kun sen on totuttanut pyöräilyyn pennusta lähtien.

Ritalan Hupi-koira viihtyy myös Johannan äidin, Ritva Ritalan, pyörän kopassa. Kuva: Katja Luoma

Royal-pyöräily Lahdessa 9.7. klo 10. Lähtö ja maali urheilukeskuksessa. Kolme matkaa: 130 km, 50 km ja 20 km.

Johanna Ritalan vinkit

Kolme erilaista lenkkiä

Vaativa lenkki: Vesijärven ympäri, 86 kilometriä.

- Tätä lenkkiä ajamme seurassa aika paljon. Reitti kulkee kauniissa Pulkkilanharjun maisemissa, mutta en suosittelisi tätä silti aloittelijoille, sillä matkalla on aika paljon mäkiä.

Maisemalenkki: Mato ja makkara -lenkki, 55 kilometriä.

- Tässä pääsee pyöräilemään kauniissa maisemissa reittiä Orimattila-Levanto-Saari-Mallusjoki-Orimattila. Nimi tulee siitä, että reitin varrella oli ennen Mato ja makkara -niminen kioski. Reitille osuu esimerkiksi pientuottajien tuotteita myyvä Kotipiiri, jossa on myös kahvila.

Helppo lenkki: Niinikosken pyörähdys, 30 kilometriä.

- Kolmion muotoinen reitti Orimattilassa: Pakaantie-Raikkolantie-Niinikoskentie. Tällä reitillä ei ole mäkiä ja tieosuudet ovat rauhallisia.

Lisää pyöräilyreittejä Lahden alueelta löytyy Ina Ruokolaisen kirjoittamasta kirjasta Pyöräilyopas - kotiseutupyöräilyä Lahden seudulla (2014).
Anne Honkanen
anne.honkanen@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X