Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kärpäsenmäessä nurinkurinen järjestys: suola-auto tuli vasta rikkihapporekan kaatumisen jälkeen

Kuva: Janne Laakkonen

Lahden Hämeenlinnantien suolaus olisi onnettomuusyönä viime maaliskuussa voitu aloittaa ennakoivasti tiesääasemien tuottaman kelitiedon perusteella. Kärpäsenmäen alla rikkihapporekka alkoi heittelehtiä tielle sulamisvesistä syntyneen jääkerroksen päällä. Suolaus aloitettiin pian onnettomuuden jälkeen.

Onnettomuuden tutkinta liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnassa on tuottanut useita tekniikkaan ja tienpitoon liittyviä parannusehdotuksia.

Tutkijalautakunnan mielestä keliolosuhteiden muutoksiin on reagoitava nykyistä paremmin. Se edellyttää toisaalta tiesääasemaverkoston kehittämistä, toisaalta verkoston tuottaman tiedon hyödyntämistä.

Hämeenlinnantiellä liukkaudentorjuntaa ei ollut aloitettu ennakoivasti, vaikka keliantureitten tuottamasta tiedosta olisi ollut pääteltävissä, että tieosuudella tienpinnat jäätyvät aamuyöllä. Suolaus aloitettiin onnettomuuden jälkeen.

Tien kunnossapito kuuluu Destialle. Tilaaja eli Kaakkois-Suomen ely-keskus kävi tilanteen läpi Destian kanssa.

- Liukkautta oli olemassa, mutta se tuli arvaamattomasti, sanoo ely-keskuksen kunnossapitopäällikkö Pekka Rajala.

Lahden länsipuolella liukkautta ei asemien mukaan ollut. Kun Kärpäsenmäen asema ilmoitti liukkaudesta, oltiin lähdössä suolaamaan. Onnettomuus oli jo ehtinyt sattua.

Kunnossapitäjä saa kelitiedot tiesääasemilta. Ilmatieteen laitoksen tuottaman palvelun kautta tieto on kaikkien saatavilla.

- Periaatteena on, että kun tietoa kerätään, se on avointa kaikille, sanoo telematiikka-asiantuntija Jouko Kantonen Kaakkois-Suomen ely-keskuksesta. Tienkäyttäjältä reaaliaikaisen tiedon hakeminen edellyttää pysähtymistä.

Kantosen mukaan on mahdollista, että tulevaisuudessa kelivaroitus tulee navigaattorin kautta.

Tutkijalautakunta toteaa lisäksi, että tien kuivatuksesta on pidettävä huoli. Jos ongelmia todetaan, se on otettava ennakoivasti huomioon kunnossapidossa.

Pekka Rajalan mukaan vesi tulee tien pohjoispuolelta. Ely selvittää parhaillaan, miten vedet johdetaan niin, että ne eivät virtaa tielle.

Kuva: Anssi Hietamaa

Liikaa kuormaa ja nopeutta

Hämeenlinnan suunnasta lähestynyt rekka kaatui aamuyöllä. Rekassa oli lastina 43 tonnia rikkihappoa, josta lähes kaksi kolmasosaa oli perävaunussa. Perävaunun täyttöaste oli säädösten vastainen.

Yhdistelmässä oli noin tonni ylikuormaa.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta ehdottaa, että rekkoihin tulee kehittää tunnistimia, jotka estävät ajoneuvon kuljettamisen, kun se tunnistimien mukaan on kuormattu väärin.

Kuljettajakoulutuksessa on tuotava esille virheellisestä kuormauksesta aiheutuvat riskit. Rekkaliikennettä on valvottava myös yöaikaan.

Myös raskaan liikenteen talvirengassäädöksiä tulee lautakunnan mielestä arvioida uudelleen.

Onnettomuusrekan perävaunun renkaat olivat säännösten mukaiset, mutta liukkaalle kelille sopimattomat. Perävaunussa oli yksittäispyörät. Tutkijalautakunnan suosittelee paripyörien käyttöä.

Alueella on viidenkympin nopeusrajoitus. Ajopiirturin mukaan kuljettaja oli hiljentänyt nopeutta mäessä olevan peltipoliisin kohdalla ja antanut auton sen jälkeen rullata vapaasti. Nopeus ennen risteystä oli ollut 69 km/h.

Liikennevalot eivät toimi yöaikaan, jolloin valtatietä ajavalla on etuajo-oikeus. Tämä voi tutkijalautakunnan mielestä rohkaista ajamaan ylinopeutta.

Kuljettaja oli ennen ajoon lähtöä nukkunut riittävästi, mutta edeltävällä viikolla hänellä oli ollut ajoaikarikkomuksia. Toisenlaisessa vireystilassa kuljettaja olisi saattanut havaita liukkauden aikaisemmin ja alentaa nopeutta, lautakunta päättelee.

Suuronnettomuuden ainekset

Onnettomuudessa vetoauto kaatui, mutta perävaunu pysyi pyörillään. Kaaduttuaan vetoauto raahautui vasemmalla kyljellään noin 10 metriä, mutta säiliöt pysyivät ehjinä. Rikkihappoa vuoti ylipaineventtiilin kautta noin 20 kiloa.

Tutkijalautakunnan mielestä keskellä asutusta sattuneessa onnettomuudessa oli suuronnettomuuden ainekset olemassa. Se suosittelee vaarallisten aineitten kuljettamista kumipyörien sijasta rautateillä tai ainakin reittirajoituksia kaupunkialueella.

Valtatien liikenne tulee muutenkin ohjata taajamien ulkopuolelle. Lahden eteläinen kehätie on tähän yksi vastaus.

Tutkijalautakunnan tutkintaselostus on juuri valmistunut. Se on tarkoitettu palvelemaan liikenneturvallisuustyötä. Syyllisyyskysymyksiin se ei ota kantaa.

Poliisi on aiemmin määrännyt rekan kuljettajalle, lastin tehneelle edelliselle kuljettajalle ja kuljetusyrittäjälle sakkorangaistuksen.

"Tienpito heikentynyt viime vuosina"

Onnettomuusauton omistavan kuljetusliikkeen toimitusjohtajan Timo Vikmanin mukaan onnettomuudella ei ole ollut vaikutusta mäen liukkaudentorjuntaan.

- Ajoin samaa tietä itsekin rahtiautolla viime marraskuun liukkailla. Tie oli ylhäältä asti jäässä, Vikman muistelee.

- Tienpito on mennyt viime vuosina huonompaan suuntaan. Paljon on kiinni myös "tiemestarista". Kun ajaa pitkää matkaa, huomaa, missä piiri vaihtuu, Timo Vikman sanoo.

Myös lahtelaisessa Kuljetusliike Helokivi oy:ssä Kärpäsenmäen liukkaudentorjunnassa on aiemmin todettu puutteita. Havainnot tältä talvelta kuitenkin kielivät siitä, että suola-auto käy mäessä aiempaa useammin.

-Tällä hetkellä arvosana on lähellä kymppiä, kertoo kuljettajiaan haastatellut toimitusjohtaja Joni Helokivi.

Helokivellä on havaittu, että mäki on välillä paikoin sula, paikoin jäinen. Tämä voi johtua tien lämpötilaeroista.

Tekniikkakaan ei tuo liukkaalla helpotusta, päin vastoin. Kun auton luistonestojärjestelmä reagoi, se hidastaa vetoauton nopeutta, jolloin perävaunu lähtee herkästi heittelehtimään. Tämä on "vanhojen oppien" vastaista: niitten mukaan tilanne korjataan painamalla kaasua, ei jarruttamalla.

- Siksi kytken aina mäen päällä järjestelmän pois päältä, Vikman sanoo.

Onnettomuuden jälkeen Vikmanin autot ovat aiempaa herkemmin itään ajaessaan valinneet Ala-Okeroisten kautta vievän reitin. Se lisää kustannuksia, sillä reitillä on ylämäkiä, joihin autojen pitää kiihdyttää.

Onnettomuusauton kuljettaja on yhä Vikmanin palveluksessa.

Mikko Kivelä
mikko.kivela@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS Verkko Plus 1 kk vain 7,90 € (norm. 14,50 €) ja pääset käsiksi kaikkiin Etelä-Suomen Sanomien maksullisiin sisältöihin.

Tilaa tästä 1 kk 7,90 €

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X