Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Eteläinen kehätie: Melua, pölyä, ruuhkia ja muuta ikävää

Rakentaminen tuo harmeja, mutta liikenneturvallisuus paranee ja pohjavesi kiittää.

Eteläisen kehätien rakentamishankekokonaisuutta esiteltiin tällä viikolla yleisölle Hollolassa ja Lahdessa.

Hollolassa yleisöä puhutti muun muassa melusuojaus. Liikenneviraston projektipäällikkö Janne Wikströmin kertoi, että tien melusuojaus perustuu vuoden 2040 arvioituun liikennemäärään. Varmuudella melua ja muuta haittaa syntyy tietä rakennettaessa.

- Paljon murskataan kallioita ja siirretään massoja. Pölyn leviäminen yritetään minimoida ja melutyöaikoja noudatetaan, hän lupasi.

Lahden tilaisuudessa kyseltiin, kuinka monta taloa Liipolan tunnelin päälle jää ja mitkä ovat vaikutukset. Wikströmin mukaan räjäytykset tärisyttävät viittä taloa. Osa tunnelista valmistuu maan päältä reiän kautta valamalla.

Liipolan tunnelista louhittava kiviaines murskataan Wikströmin mukaan mahdollisimman lähellä, ehkä jopa tunnelin sisällä, kuten joissakin tapauksissa on tehty. Aineksen liikuttelusta erilliseen louhintapaikkaan aiheutuisi Wikströmin mukaan enemmän haittaa kuin paikalla louhimisesta. Päätökset kehätien rakentamisvaiheen yksityiskohdista jäävät kuitenkin Lahdessa rakentamisallianssille.

Launeen koulun rehtori Esko Taipale ilmaisi huolensa rakennusvaiheen järjestelyistä. Häntä pohdituttaa, miten oppilaat selviytyvät työmaaympäristössä liikkumisesta.

- Orvokkitie tulee lähelle, ja vie osan nykyisistä parkkipaikoistakin, Taipale sanoi.

Lahdessa ilmaistiin huoli myös Kerinkallion- ja Vanhanradankadun liikennemääristä, samoin hankkeen vaikutuksesta Uponsillan ja Uudenmaankadun väliselle liikenteelle. Osuus koetaan jo nyt pullokaulaksi.

Osallistujat kyselivät myös ulkoilureiteistä. Niihin tulee väistämättä muutoksia.

Seuraavat yleisötilaisuudet järjestetään Hollolassa ja Lahdessa toukokuussa 2017.

Kuva: Anssi Hietamaa

Urakka alkaa Uudenmaakadulta

Hankekokonaisuuden ensimmäisessä vaiheessa Uudenmaankatu muutetaan Renkomäen ja Launeen välillä nelikaistaiseksi. Toinen ajorata rakennetaan nykyisen ajoradan itäpuolelle. Osuus toteutetaan perinteisenä kokonaisurakkana. Urakoitsija on määrä valita toukokuussa 2017. Valmista pitäisi olla 2019. Valmistuttuaan tie siirtyy kaupungin kunnossapitoon ja omistukseen.

Varsinaisen 13 kilometriä pitkän kehätien rakentaminen aloitetaan vuonna 2018 ja valmiina sen pitäisi olla 2021. Valtatie tehdään Hollolan Soramäen ja Lahden Okeroisten välillä kaksikaistaiseksi tieksi sekä Okeroisten ja Kujalan välillä nelikaistaiseksi valtatieksi.

Jälkimmäinen osuus, jonka arvioidaan maksavan 168 miljoonaa euroa, on hankkeen kallein ja haastavin. Se toteutetaan allianssimallilla, jossa tilaaja, suunnittelija ja rakentaja jakavat riskit.

Patomäkeen tulee 500 metriä pitkä tunneli ja Liipolan mäki lävistetään kilometrin pituisella tunnelilla. Liipolan kallion louhiminen tuottaa melua ja pölyä sekä haittaa liikenteelle. Launeella haittaa aiheuttavat muutkin työt, ei vähiten eritasoliittymän rakentaminen.

Launeen pohjavesialueen suojaksi tien alle rakennetaan betoninen suojakaukalo.

Hollolassa tieosuuden rakentaja vastaa myös rakennussuunnitelman laatimisesta. Reilun seitsemän kilometrin osuudelle tulee eritasoliittymät Soramäkeen, Nostavalla ja Okeroisiin sekä 17 uutta siltaa. Uusia siltoja kehätielle rakennetaan yhteensä 28.

Lahden eteläinen kehätie

Keskusta-alueen läpiajoliikenne vähenee jopa 15 000 autolla vuorokaudessa

Kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa, josta Lahden osuus on 70 miljoonaa euroa ja Hollolan 7 miljoonaa. Loput maksaa valtio.

Vähentää keskusta-alueen läpiajoliikennettä 11 500-15 000 autolla vuorokaudessa.

Pienentää pohjaveden pilaantumisriskiä erittäin tärkeällä Salpausselän pohjaveden muodostumisalueella.

Henkilövahingot vähentyvät vuositasolla keskimäärin viidestätoista kuuteen ja kuolonuhrien määrä putoaa yli kolmella kymmentä vuotta kohti.

Meluvalleja, -kaiteita ja -seiniä tehdään 5,6 kilometriä.

Kuluvan talven aikana pyritään tekemään yli 1 500 maaperätutkimusta tehdyn parintuhannen lisäksi.

Tiesuunnitelman hyväksymisestä on tehty kolme valitusta Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen, joka teki välipäätöksen, ettei se kiellä täytäntöönpanoa.

Janne Urpunen
janne.urpunen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 7,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
7,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi