Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Kaupunkilaiset tyytyväisiä uudistuneeseen Aleksiin - "Nyt on kunnolla tilaa"

Essi Krakau (vasemmalla) ja Emma Laine kertoivat, että remontin jälkeen Aleksilla on paljon helpompi liikkua. "Hyvältä näyttää, eikä tarvitse enää väistellä työkoneita", kaksikko sanoi. Kuva: Mirja Hussain

Avara, siisti, urbaani. Muun muassa näin lahtelaiset kuvailivat uudistunutta Aleksanterinkatua.

- Oli ihana kävellä Aleksia pitkin pitkästä aikaa, kun tilaa oli kunnolla, eikä tarvinnut varoa työmaamonttuja tai koneita, Emma Laine sanoi.

Hän pyöräilee paljon etenkin kesäaikaan.

- Pyöräilijöille nyt tehdyt uudistukset ovat erittäin tervetulleita, kun on leveä pyöräkaista ja toivon mukaan myös riittävästi pyörätelineitä, Laine arveli.

Uusitulla Aleksanterinkadulla kävelijöille ja pyöräilijöille on tehty tilaa autojen kustannuksella. Autollakin Aleksilla voi yhä ajaa, mutta pääliikkumiskeinot ovat bussit, pyöräily ja kävely.

Autoille on käytössä yksi kaista idästä länteen suuntautuvalle liikenteelle. Pyöräilijöille on tehty oma kaksisuuntainen pyöräkaista. Pyörätelineet on uusittu ja pyöräpysäköintipaikkoja lisätty. Uudella Aleksilla on yhteensä noin 250 pyöräpysäköintipaikkaa, noin tuplasti aiempaa enemmän.

"Hyvä juttu sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille"

Perjantaina pyörällä keskustassa liikkunut Seppo Pimiä oli ensimmäisiä uuden pyöräkaistan käyttäjiä.

- Lähdin varta vasten kokeilemaan tätä uutta Aleksia. Tämä on ilman muuta hyvä juttu sekä jalankulkijoille että meille pyörällä liikkujille.

Osalle jalankulkijoista ei ollut vielä ensimmäisenä päivänä selvää, että uudistuksen myötä kävelijät ja pyöräilijät ovat entistä selkeämmin omilla kaistoillaan.

- Varmasti ihmiset oppivat käyttämään kaistoja, kunhan aikaa kuluu, Pimiä sanoi.

Aktiivipyöräilijä ja pyöräilyseura Royal cycling team ry:n puheenjohtaja Erkki Wahlforsin mukaan Aleksin remontin yhteydessä tehty uudistukset ovat positiivinen viesti kaupungilta erityisesti pyöräilijöille ja jalankulkijoille.

- Kehitystä tapahtuu hitaasti mutta varmasti. Minusta tämä on osoitus siitä.

Voisiko Lahdesta kenties tulla samalla tavalla pyöräilyyn panostava kaupunki kuin mitä esimerkiksi Kööpenhamina jo on?

- Toivotaan niin. Hyvään suuntaan ollaan joka tapauksessa menty.

Mittavaa keskustan uudistamista

Lahden keskustan kehittämistä on suunniteltu viime vuosien aikana paljon ja laajalti. Suunnittelussa ovat olleet mukana niin kiinteistöjenomistajat, yrittäjät ja liikenteenharjoittajat kuin yhdistykset ja asukkaatkin.

Aleksin rakennusurakan hinta on noin 3,4 miljoonaa euroa.

Urakan aikana tehtiin paljon lisä- ja muutostöitä, muun muassa Aleksanterinkadun ja Vesijärvenkadun risteysalueen korjaustyöt ja käytetystä kivimateriaalista aiheutuvat asennusmuutokset.

Aleksanterinkadun uudistuksen lisäksi jo käyttöön otetut kohteet - toriparkki, kauppatori, alatori, torin reuna-alueen kadut, matkakeskus ja joukkoliikenteen reittiuudistukset - ovat osa laajempaa keskustan uudistamista.

Piia Kujala
piia.kujala@mediataloesa.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi