Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Voisiko osa bussilinjoista jättää torin kiertämättä Lahdessa? LSL: Sekoittaisi kuviota

Paikallisliikenteen vaihtopaikan sijoittamista Trion luokse selvitettiin vuonna 2011. Kuva: Timo-Pekka Heima

Lahden seudun liikenteellä ei innostuta ajatuksesta, että kaikki paikallisliikenteen linjat eivät kiertäisikään Lahdessa torin kautta.

Joukkoliikennelogistikko Kim Venesjärvi sanoo, että kun torin on päätetty olevan liikenteen solmupiste, on liikenne suunniteltu sen mukaan.

Kun Lahdessa vuonna 2011 tehtiin liikennepoliittista linjausta tuleviksi vuosiksi, oli esillä vaihtoehto, jossa bussien vaihtopaikka siirtyisi torilta Trion edustalle Aleksanterinkadulle. Aleksanterinkatu Triosta itään ja Vesijärvenkatu olisivat muuttuneet joukkoliikenteen kaduiksi. Tämän sijaan valittiin vaihtoehto, jossa bussiliikenteen vaihtopaikka on torilla.

Viimeksi torin ohittamisesta kirjoitettiin ESS:n mielipidesivulla 25. huhtikuuta, kun Michael Lettenmeier ehdotti että kaikki linjat eivät ajaisi torin kautta.

- Torin kiertämisessä hukkuu 5-10 minuuttia matka-aikaa. Tämä aiheuttaa huomattavia kustannuksia ja karkottaa tehokkaasti matkustajia.

- Esimerkiksi linjat 3, 5 ja 32 olisivat sellaisia, joissa suora ajo Triosta matkakeskukseen välittömästi säästäisi liikennöintikustannuksia, Lettenmeier kirjoitti.

Venesjärvi sanoo, että tori on paikallisliikenteen keskeisin vaihtopaikka.

- Jos ajettaisiin jotakin linjaa, joka ei kierrä torin kautta, se sekoittaisi kuviota. Torilla on vaihtomahdollisuus esimerkiksi keskussairaalalle 10 minuutin välein, Venesjärvi muistuttaa.

Matkakeskus on toinen paikallisliikenteen solmukohdista. Siellä vaihtamisen arvellaan keskittyvän enemmän itä-länsi-suuntaiseen liikenteeseen eteläisestä Lahdesta tultaessa, ja luonnollisesti kaukoliikenteeseen.

Kaikki Lahden paikallisliikenteen linjat kulkevat torin kautta. Kuva: Timo-Pekka Heima

Tällaisia kehitysajatuksia oli kesällä 2011 julkaistussa Päijät-Hämeen joukkoliikennesuunnitelmassa

Lahden ja lähikuntakeskusten väliseksi liikenteeksi oli neljä linjastovaihtoehtoa. Nykyinen linjasto voisi säilyä tai sen tarjontaa parantaa ruuhka-aikoina.

Uusia vaihtoehtoja olivat Trion ja matkakeskuksen kautta kulkeva linjasto sekä Lahden tulevaa maakäyttöä tukeva linjasto.

Kaupunkilipun ja seutulippujen hintoja voisi alentaa. Lahti-pääkaupunkiseutu-lippu olisi mahdollinen. Se kelpaisi Lahdessa ja lähikunnissa, junissa ja busseissa Lahti-Helsinki-välillä sekä pääkaupunkiseudun sisäisessä liikenteessä.

Kilometrihinnoittelun tilalle voisi harkita vyöhykehinnoittelua. Vyöhykkeitä olisi kolme.

Raitioliikenne ei onnistu kalleutensa vuoksi Lahdessa. Pelkästään linja Liipolasta Mukkulaan vaatisi 104-173 miljoonan euron investoinnit. Vuotuiset liikennöintikulut kipuaisivat 3,2 miljoonaan euroon. Raideliikenteen kehittäminen edellyttää maankäytön tiivistämistä.

Liikennöitsijät pitivät parhaana markkinaehtoista liikennettä. Matkakeskukseen painottuva linjasto ei käynyt. Liikennöitsijät tutkisivat ilta- ja viikonloppuliikenteen vähentämistä.

Uusi liikenne käynnistyy heinäkuussa 2014.

Lähde: Etelä-Suomen Sanomat 10.6.2011
Timo-Pekka Heima
timo-pekka.heima@ess.fi
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi