Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Talvi teki pahaa tuhoa Päijät-Hämeen teille, urat mitataan huhtikuussa

Kuva: Katja Luoma

Useille Päijät-Hämeen teille on syntynyt talven aikana syviä uria. Päällysteinsinööri Tuomas Vasama Uudenmaan ely-keskuksesta toteaa, ettei urasyvyyksiä ole vielä mitattu, mutta näppituntumalla talvi teki melkoisen pahaa jälkeä.

- Välillä oli kovia pakkasia, sitten puolestaan lauhoja jaksoja ja märkää.

Vilkkaasti liikennöityjen pääteiden urasyvyyksiä aletaan mitata roudan sulettua eli käytännössä huhtikuussa. Tulosten yhteenveto on odotettavissa toukokuun puolivälin paikkeilla. Silloin voidaan laatia kesän päällysteohjelma.

Mittaus- ja korjauslistan kärjessä ovat pääväylät eli nelostie, viitostie sekä valtatiet 24 ja 12. Koska pääteillä ajonopeudet ovat usein korkeita, urat ovat niissä vaarallisimpia. Urasyvyys ei saa olla yli 13 millimetriä, kun alemmin luokan teillä raja on 15-16 milliä.

Lukemat selvittää mittausauto, joka tutkii keskiarvosyvyyden sadan metrin matkalla.

Tuomas Vasama kertoo, että alueelliset hoitourakoitsijat seuraavat päällysteiden kuntoa myös talvella. Pahimmat kuopat paikataan heti talvella.

- Mutta talvisia paikkauksia yritetään välttää mahdollisimman pitkälle, koska ne on hankala tehdä ja ne ovat kalliita.

Ei lisää korjausvelkaa

Vähän liikennöidyt tiet joutuvat odottamaan paikkauksia pitempään kuin valtaväylät. Tuomas Vasama toivoo, että myös vähän liikennöityjen teiden korjauksia pystytään tekemään tänä kesänä sen verran, ettei tähän tiestöön pääsisi syntymään uutta korjausvelkaa.

Päijät-Häme saa hallituksen hyväksymän liikenneväylien korjausvelkaohjelman mukaan vuosina 2016-18 yhteensä noin 15 miljoonaa euroa tiestökorjauksiin.

Tuomas Vasaman mukaan tänä vuonna tästä korjausvelkaohjelmasta saadaan rahoitus maantie 295:n rakenteen korjaamiseen ja päällystämiseen Kärkölän kirkonkylästä Korkeeseen asti.

Liikenne- ja viestintäministeriön listan mukaan muita kolmivuotisen korjausvelkaohjelman päijäthämäläisiä kohteita ovat maantie 167:n päällystäminen Lahden ja Orimattilan välillä, maantie 1635:n päällystys Monninkylästä Orimattilan Tönnöön, maantie 317:n kantavuuden parantaminen ja päällystäminen Lammilta Asikkalan Viitailaan sekä kantatie 46:n peruskorjaus Heinolan ja Uimilan välillä.

Lisäksi korjataan Joentaustan silta Kärkölässä ja Siltalan ylikulkusilta Lahden ja Heinolan välillä.

Kommentoi, missä ovat Lahden ja muun Päijät-Hämeen huonokuntoisimmat tiet. Voit myös laittaa havaintosi sähköpostilla osoitteeseen online@ess.fi.

Marja-Liisa Aidantausta
marja-liisa.aidantausta@ess.fi

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tämä sisältö on avoinna vain tilaajillemme.

Tilaa ESS Verkko Plus 3 kk
vain 7,90 €/kk (norm. 14,50 €)

Tilaa tästä

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments
Tilaa ilmainen ESS.fi uutiskirje Saat kiinnostavimmat uutiset suoraan sähköpostiisi.

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi X