Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Päijät-Häme

Lahtelaisen autoilijan viisi syntiä, sorrutko sinä?

Keskustassa autot eivät läheskään aina pysähdy, vaikka kävelijä olisi jo suojatiellä. Kuva: Katja Luoma kluo

1. Erilaisten laitteiden näpräys ajon aikana

Kaikki, mikä vie huomion pois liikenteestä on ajon aikana haitallista. Jo radion kanavan säätäminen voi aiheuttaa onnettomuuden, puhumattakaan navigaattorin näpyttelemisestä. Puhelimeenkaan ei auta enää handsfreekään, kun puhumisen sijasta ajon aikana lähetellään tekstiviestejä ja päivitetään jopa somea, sekä räpsitään kuvia itsestä ja muista.

Tammikuussa poliisin valvonnassa jäi yhden päivän aikana Lahdessa kiinni 23 autoilijaa, jotka käyttivät samalla puhelinta. Ajon aikana puhelimeen puhuminen nelinkertaistaa ja viestin kirjoittaminen 20-kertaistaa onnettomuusriskin

Kännykän käyttö ajon aikana ja siihen puhuminen ilman handsfree-laitetta ovat liikennerikkomuksia, joista saa 50 euron rikesakon.

Kuljettaja ei saa käyttää kännykkää, vaikka auto seisoisi punaisissa valoissa.

2. Suojateiden kunnioittamattomuus

Kaikki tietävät, että suojatien edessä pitää hidastaa, mutta kaikkia se ei kiinnosta. Suojateitä ei kunnioiteta, tai niihin ei kiinnitetä huomiota. Esimerkiksi maaliskuun alussa 70-vuotias suojatiellä ollut nainen jäi auton töytäisemäksi Lahdessa Paavolassa. Nainen kaatui ajoradalle, mutta kuljettaja poistui paikalta jättämättä yhteystietojaan.

Vakavimpia tilanteita ovat ne, joissa toinen auto pysähtyy päästämään jalankulkijan suojatien yli, mutta viereisellä kaistalla ajava ei pysähdykään. Tällaisia vaaranpaikkoja on Lahdessa esimerkiksi Vesijärvenkadulla kaupungintalon puiston tuntumassa.

Launeella polkupyöräilijä loukkaantui loppusyksystä, kun toinen auto antoi tietä, mutta toinen tulikin päälle. Polkupyörällä ajanut mies kaatui ja löi päänsä katuun.

3. Liikennesääntöjä ei edes tunneta

Osa autoilijoista ei tunne edes päivittäin eteen tulevia liikennesääntöjä. Liikenneturvan kyselyssä viisi prosenttia vastaajista ei tiennyt, mikä on kolmion tarkoitus. 35 prosenttia ei tuntenut pyörätien väistämissääntöä. Osalle on yllätys, että taajamamerkki tarkoittaa jo itsessään 50 kilometrin tuntinopeusrajoitusta.

Väistäminen on hyvä esimerkki tilanteesta, joka tulee liikenteessä nopeasti vastaan. Risteyksessä ei ole aikaa jäädä pähkäilemään, kenen vuoro on ensiksi, vaan tieto asiasta pitää olla selkeänä mielessä.

Kaikki muut tiellä liikkujat eivät ehkä tunne liikennesääntöjä, mutta ajokortin haltijana autoilijalla on velvollisuus tietää ne ja varoa muita. Liikennesäännöt pitää myös pitää ajantasolla. Ei käy päinsä, ettei autoilija tunne vuonna 1997 voimaantulleita kevyenliikenteen sääntöjä.

4. Pieni ylinopeus, "vanhat vihreät"

Pienikin ylinopeus voi olla kohtalokas. Jos esimerkiksi 40km/h-alueella ajaakin 50km/h, törmäysnopeus ja jarrutusaika kasvavat merkittävästi. Autolla ajaessa noin pieni ylinopeus ei kuitenkaan tunnu paljolta, ja monella on tapana ajaa säännönmukaisesti aina vähän ylinopeutta.

Varsinkin keskustassa, missä liikennettä on joskus enemmän, tulee autoilijalle ehkä kiusaus syöksyä risteyksestä niin sanotuilla vanhoilla vihreillä. Jalankulkijat taas usein astuvat suojatielle heti, kun ennakoivat valojen kohta vaihtuvan.

Keskustan alueella autoileminen vaatii muutenkin erityistä tarkkaavaisuutta, koska joku voi hypätä ajoradalle väärässäkin kohdassa.

5. Kaistaa ei anneta, eikä vetoketjua tunneta

Joskus autoilijat ovat itsekkäitä, eivätkä halua antaa tilaa kaistaa vaihtavalle, vaikka tällä olisi vilkku päällä. Myöskään vetoketju-periaatetta ei tunneta, tai haluta noudattaa. Asiasta on käyty kovaa kiistaa esimerkiksi Lahden matkakeskustyömaan osalta. Tunneliin muodostuu ruuhka-aikana pullonkaula, kun käytössä on vain yksi kaista.

Jotain hyvääkin

Liikenneturvan Lahden aluepäällikkö Satu Tuomikoski keksii heti useita turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Eniten kaivataan yleistä asennemuutosta, sillä suurin osa virheistä menee piittaamattomuuden piikkiin.

- Inhimillisiä virheitä toki aina tapahtuu, mutta jos ottaa tavaksi antaa aina tietä ja pysähtyä suojatiellä, se auttaa silloinkin, kun joku muu asia vie yhtäkkiä huomiota, Tuomikoski sanoo.

Tuomikoski muistuttaa, että Suomessa liikenneturvallisuus on kuitenkin yleisesti hyvällä tasolla. Sääntöjä halutaan noudattaa ja esimerkiksi rattijuoppoja paheksutaan. Suomessa lastenkin uskaltaa antaa kulkea liikenteen joukossa.

Lähteet: Liikenneturva, Satu Tuomikoski ja ESS.fi arkisto.

Emmi Tuomisto
emmi.tuomisto@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi