Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Elokuva-arvio: Kultainen hansikas on sarjamurhaajaleffa, joka kuvottaa ja koskettaa yhtä aikaa

Jonas Dassler esittää sarjamurhaaja Fritz ”Fiete” Honkaa, joka saalistaa naisia 1970-luvun Reeperbahnilla. Kuva: Future film

Kultainen hansikas

Tähdet: 4/5

Saksalaisen Fatih Akinin ohjaama Kultainen hansikas on raaka ja ällöttävä elokuva. Mutta se on myös hämmentävällä tavalla koskettava. Tämä ristiriita tekee siitä kiintoisan taideluomuksen.

Elokuvan raakuus on herättänyt tietysti arvostelua, ja kriitikot ovat muutenkin jaksaneet parjata elokuvaa maailmalla. Mutta sen kuvottavuudella on vinha pointtinsa, tai ainakin sen väkivalta on perusteltavissa paremmin kuin valtaosassa väkivaltaa sisältäviä elokuvia.

Perustuu tositapahtumiin

Tositapahtumiin ja Heinz Strunkin vuonna 2016 julkaistuun kirjaan perustuva elokuva kertoo tunnetusta sarjamurhaajasta Fritz Honkasta (1934–1998), joka murhasi ainakin neljä naista 1970-luvun alussa Hampurissa.

Uhrit olivat köyhiä prostituoituja, jotka rappioalkoholisti Honka (Jonas Dassler) houkutteli ullakkoasuntoonsa tarjoamalla näille juotavaa. Asunnossa Honka tappoi naiset kuristamalla tai pahoinpitelemällä, ja kätki paloittelemansa ruumiit asuntonsa seinän sisään. Uhrien kohtalo ei kiinnostanut ketään, heidän katoamistaan ei edes ilmoitettu viranomaisille.

Alakerrassa asuva kreikkalainen perhe ja muut naapurit valittivat löyhkästä, mutta Honka jäi kiinni vasta vuonna 1975 erään sattuman johdosta. Honka tuomittiin 15 vuodeksi vankimielisairaalaan. Hän kuoli hoitokodissa vuonna 1998.

Akin säilyttää arvokkuuden

Hitusen ensin yllättää, että juuri Akin teki Honkasta tällaisen elokuvan, sillä turkkilaistaustainen Akin tunnetaan lempeämmistä elokuvista (Suoraan seinään, Taivaan reunalla). Hänen keskeinen aiheensa on ollut saksanturkkilaisten identiteetti kahden maan kansalaisina.

Margarete Tiesel ja Jonas Dassler juopottelevat Kultainen hansikas -elokuvassa. Kuva: Future film

Mutta kun Kultaista hansikasta katsoo juuttumatta sen raakuuteen ja kiinnittäen huomiota sen epäkorrektiin huumoriin, voi siinä nähdä hyvinkin myötätuntoisen tarinan yhteiskunnan osattomista ja ulkopuolisista, jotka lääkitsevät rikkinäisyyttään alkoholilla ja ryyppyseuralla.

Elokuvan nimi viittaa Kultainen hansikas -nimiseen räkälään, joka oli Honkan kantakapakka ja josta hän poimi uhrinsa. Kurjempaa paikkaa on vaikea kuvitella.

Mutta Akin kuvaa tätä rapajuoppojen yhteisöä arvokkuudella ja mustalla huumorilla – silloinkin, kun joku vähemmän rohkea elokuvantekijä vain vaihtaisi maisemaa tai niputtaisi tylysti nämä ihmiskohtalot yhteen läjään.

Nuori Dassler loistaa pääosassa

Akinin inhorealistinen, mutta silti vivahteikas, ruskeankellertävä ryhmäkuva sodan nähneen sukupolven osattomuudesta ja alkoholismista tuo mieleen Rainer Werner Fassbinderin kuvaukset tuosta samasta sukupolvesta. Fassbinderin lailla Akin on kiinnostunut pakkomielteistä ja addiktioista elinpiirissä, jossa ei ole tietoakaan rakkaudesta ja tasa-arvosta.

Pitkät murhakohtaukset, joiden ällöttävyydessä äänisuunnittelulla on iso osuus, ovat kamalia etenkin siksi, että Akin korostaa uhrien elämänhalua, vaikka he rappiolla ovatkin. Perinteisen sarjamurhaajaviihteen vastaisesti Akin käsittelee julmuutta mielensairaana obsessiona, jossa ei ole mitään jännittävää vaan joka herättää vain surua ja sääliä sekä uhreja että tekijää kohtaan.

Auto-onnettomuuden takia Honkan kasvot olivat ruhjoutuneet, joten 23-vuotias (!) Dassler näyttelee murhaajaa vahvasti maskeerattuna. Hän tekee ikäänsä nähden ilmiömäisen roolityön.

Tyylilaji: Draama. K-16.

Jarno Lindemark
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi