Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Kirja-arvio: Hyvä veli -verkosto peittelee joukkoraiskauksen Monika Fagerholmin trillerimäisessä romaanissa

Monika Fagerholmin uudessa romaanissa puheenparsi on aiempaa tiiviimpää. Kuva: Stefan Bremer

Monika Fagerholm

Kuka tappoi bambin?

Suom. Laura Jänisniemi. Teos 2019. 222 s.

”Who killed bambi // Murder murder murder / someone should be angry / the crime of the century”.

Toisin kuin The Sex Pistolsin kappaleessa, Monika Fagerholmin vuosisadan rikostarinassa syyllisen perään ei huudella, vaikka kaikki tietävät, kuka on murhaaja. Kuka tappoi bambin? olisi luontevaa asemoida metoo-ajan romaaniksi, mutta patriarkaatin kuolonuhreja Fagerholm on kuvannut jo 1990-luvulla.

Tässä teoksessa katse kääntyy entistä selvemmin kohti sortavia rakenteita, joiden suojeluun ovat valmiita myös he, jotka jäävät sortuman alle.

Hyvä veli -verkosto hoitaa

Kaverukset Nathan ja Gusten sekä heidän äitinsä Angela ja Annelise, ”niin ylpeät heidän ystävyydestään”, asuvat huvilakaupungissa, arkkitehdin ura tähtäimessä. Nathanin ensimmäinen arkkitehtoninen taidonnäyte on patjoilla päällystetty huone, jossa hän pikku ystäviensä kanssa raiskaa Sascha Anckarin, eksänsä ja tyttökodin kasvatin, joka Fagerholmin arkkityypeissä lähentelee Amerikkalaisen tytön (2004) Doris Flinckenbergiä ja Lola ylösalaisin (2012) Ca Bäckiä.

Hyvä veli -verkoston suurin huoli on tekijöiden maineen ja mielenterveyden pelastaminen: ”Nyt käännämme puhtaan lehden. Ja jonakin kauniina päivänä olemme kääntäneet niin monta lehteä, ettei tätä ole lainkaan tapahtunut”, sanoo Annelise Häggert, Nathanin äiti, ennen kuin pojat lähetetään eheytymislomalle toipumaan tapahtuneesta.

Kuva: Teos

Kirjailijan moniin hyviin ominaisuuksiin lukeutuu salakavala ja sivaltava koomisuus. Annelise Häggertin johtaman oikeistoliberaalin ajatushautomon nimi on Kultainen suihkulähde.

Samaan aikaan toisaalla Emmy Stranden keksii elämäänsä uudelleen blogiinsa, jonka todenperäisyyteen uskoo vähiten Emmyn paras kaveri, Saga-Lill. Sagan perheen kulissielämää suojaa hammaslääkäriklinikka Leveä valkoinen hymy.

Ilmaisu on tiivistynyt

Ystävyyssuhteiden omalakisen kosmoksen kuvaus, trilleri ja yhteiskunnallinen kannanotto samassa teoksessa. Miten tämä on mahdollista, kun Fagerholmin kohdalla hieman yli kaksisataa sivua tarkoittaa käytännössä pienoisromaania?

Vastaus löytyy aiemman tuotannon valossa tiiviistä puheenparresta. Toisto, loruilu ja sivupolut koluava kerronta jäävät tässä teoksessa taka-alalle, piirteet, joita Fagerholmin poetiikassa erityisesti rakastan.

Mutta ystävyyden kuvauksessa niille on paikkansa. Toisen tunnistaminen ja yhteisen tajunnantilan muodostuminen istuvat tiukasti kiinni kertomuksen eetoksessa: ”Sulla on ruuvit löysällä, Emmy sanoi ihastuneena. ’Niin sullakin’, minä sanoin, ja me nauroimme taas. Ja meistä oli ihanaa kuvailla itseämme juuri sillä tavalla: ruuvit löysällä, reckless, ’hullut’ (hullukin voi olla, jos sen tekee yhdessä).”

Laura Kärkäs
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi