Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Miten tulevaisuuden historiantutkijat selittävät irtoripset ja Thighmasterin?

Neljän kuvataiteilijan ryhmä lähti matkalle tulevaisuuteen ja katsoi taakseen. Galleria Uuden Kipinän näyttely kertoo siitä, mitä he näkivät.

Aika kaareutuu Anna Lepän, Virva Kanervan, Anu Haapasen ja Janika Salosen näyttelyssä galleria Uudessa Kipinässä. Kuva: Sami Lettojärvi

Nyt se on näytetty toteen: aika kaareutuu. Tarkalleen ottaen se kiemurtelee noin 50 senttiä paksuna pötkylänä galleria Uuden Kipinän katosta toiselle puolelle huonetta lattianrajaan.

Avaruudellisen olomuodon ajalle antaa neljä taiteilijaa Aeon – maailmankausi -installaatiossaan. Heidän näkemyksensä ajasta koostuu rakennuksilta ylijääneistä uretaanilevyn palasista, joista on muotoiltu monta metriä pitkä valkoiseksi maalattu pötkö.

Tiistain lehdistötilaisuuteen mennessä kattoon ripustettu "madonreikä" ei ollut ehtinyt vielä aivan valmiiksi, mutta milloinpa mikään tässä ajassa olisikaan ollut täysin viimeisteltyä?

Tutkimusmetodina iltakahvit

Samalla kun siirrymme gallerian seuraavaan huoneeseen, on syytä avata nelikon ja näyttelyn taustoja. Anu Haapanen, Virva Kanerva, Anna Leppä ja Janika Salonen ovat kaikki Lahden Taideinstituutista 2010-luvulla valmistuneita nuoria taiteilijoita. Nelikosta vain Salonen asuu enää Lahdessa.

Ennen Future Memoirs – tulevaisuuden muistelmia -näyttelyä he ovat esiintyneet yhdessä kerran aiemminkin, mutta tekotapa oli nyt ensimmäistä kertaa alusta asti kollektiivinen. Tarkoituksena oli tutkia yhdessä omia tulevaisuuteen liittyviä pelkoja ja toiveita.

Tutkimusmetodi oli yksinkertainen: Janika Salonen keittää työhuoneellaan Lahdessa ”pienet iltakahvit”. Sitten ryhdytään ajatustyöhön.

– Aika monet kahvit siinä ehdittiin juoda, sillä näyttely on ollut vireillä noin vuoden, nelikko sanoo.

Ihmisellä on tarve karvalisäkkeille

Näyttelyn seuraava huone on nimeltään Museum – Museo. Hyllyille on aseteltu enimmäkseen muoviesineitä – esimerkiksi Thighmaster-jumppalaite, My Little Pony -lelu, Rubikin kuutio, melodica-soitin ja tv:n kaukosäädin. Jokaiseen esineeseen liittyy teksti, joka kuvaa sen oletetun käyttötarkoituksen.

Pienoismaapallo, irtoripset ja Thighmaster saavat tulevaisuudessa ehkä uusia merkityksiä. Kuva: Sami Lettojärvi

Koska tätä aikaa katsotaan Museossa määrittelemättömän ajanjakson päästä tulevaisuudesta (2100-luvun tuolta puolen), meille itsestään selvät asiat ovat muuttuneet osin käsittämättömiksi. Esimerkiksi tuuheiden irtoripsien ja muiden karvalisäkkeiden arvellaan tulleen 2000-luvulla tarpeellisiksi, kun ilmastonmuutos lisäsi dustbowl -tyyppisiä pölymyrskyjä. My Little Ponyn imelän ominaistuoksun taas ounastellaan liittyneen 1900-luvun lopun hygieniakäytäntöihin.

Varmasti monet tämän hetken ilmiöt tuntuvat tulevaisuudessa käsittämättömiltä. Taiteilija Anna Leppä

Tyhjän Ilmapallon merkitystä tulevaisuuden historioitsijat eivät ole pystyneet päättelemään lainkaan.

– Varmasti monet tämän hetken ilmiöt tuntuvat tulevaisuudessa käsittämättömiltä. Ja tietysti niiden tulkinta riippuu tulkitsijan maailmankatsomuksesta, aivan niin kuin nykyisinkin historiankirjoitukseen vaikuttaa se, kuka sitä tekee, Anna Leppä huomauttaa.

Mitä meille tapahtui?

Kolmas huone on yleisilmeeltään aiempia synkempi. On tapahtunut Incident – Tapahtuma. Ihmisistä on jäljellä vain kasa tuhkaa ja seinälle piirtyneet varjokuvat.

"Tapahtuman" jälkeen ihmisestä jää vain varjokuva seinälle. Kuva: Sami Lettojärvi

– Näille tyypeille on tapahtunut joku yhteinen juttu, Virva Kanerva summaa.

Niille jotka ovat eläneet kylmän sodan ja ydintuholla pelottelun aikakauden, ”jutusta” tulee todennäköisesti mieleen atomipommi, jonka täysosuman kerrotaan jättävän ihmisestä jäljelle vain varjon. Nelikko ei kumoa tulkintaa, mutta huomauttaa, että se on vain yksi mahdollinen skenaario.

– Joka tapauksessa tämä on paikka, josta elämä on kadonnut, Janika Salonen vahvistaa.

Neljäs huone on nimeltään Archive – Arkisto. Ilmastointiputkien sisälle on asetettu neljä kännykkää, joissa pyörii lyhyt animaatiofilmi. Vastakkaisella seinällä on neljä vedellä täytettyä lasipalloa, joita ravistamalla maisemassa alkaa lumisade.

– Lasipallot tiivistävät animaatioiden sanoman yhteen kuvaan, Anu Haapanen selittää.

Anna Leppä ja ilmastointiputket. Putkiin asetetut animaatiovideot ovat osa näyttelyn Archive-installaatiota. Kuva: Sami Lettojärvi

Jokainen teki oman animaationsa. Tarkoituksena oli päästä kiinni myytteihin ja tarinoihin, joiden kautta ihminen pyrkii tulevaisuudessa ehkä määrittelemään omaa paikkaansa historian virrassa.

Esimerkiksi Janika Salosen video kuvaa ankaria dustbowl-myrskyjä, jotka vainosivat USA:n keskilänttä 1930-luvulla. Niistä tuli oman aikansa suuri kertomus. Ja kuten Museum-huoneessa nähtiin, tulevaisuuden historiantutkijat saattavat käyttää dustbowlia selittämässä tarvetta vaikkapa karvalisäkkeille.

Taiteilijan työ on kokonaisvaltaista

Niin on saavuttu ensimmäisen tilan avaamasta madonreiästä aika-avaruuden toiseen päähän. Mutta miten nelikon tulevaisuus tästä jatkuu?

– Yhteisiä näyttelyitä pidetään ehkä jatkossakin, mutta ei ihan vähään aikaan, Janika Salonen summaa.

Salonen ja Leppä valmistuivat Lahden Taideinstituutista vuonna 2012, Kanerva 2010 ja Haapanen 2013. Onko taiteilijan työ vastannut koulusta saatuja mielikuvia?

Leppä sanoo, että idealistiset käsitykset taiteilijuudesta rapisivat valmistumisen jälkeen ”kovalla rytinällä”. Salonen sanoo puolestaan yllättyneensä siitä, kuinka kokonaisvaltaista hommaa taiteilijana oleminen onkaan.

– Taiteen ohella pitää hallita esimerkiksi graafinen suunnittelu, ripustukseen liittyvät rakennustyöt ja tiedottaminen.

Future Memoirs galleria Uudessa Kipinässä (Kymintie 1) 17.11. asti.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi