Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Miksi vain täydellinen minä kelpaa nykyajan ihmiselle, kysyy musiikkiteatteri NYT - kuuntele myös haastattelu

Lahtelainen teatteriryhmä kantaesittää koko illan musikaalin ja on valmis siirtymään suuremmille näyttämöille.

Lipevä self help -kauppias (Panu Kangas) myy videoblogia pitävälle Kaijalle (Anni Kajos) parempaa tulevaisuutta Opus Deus -näytelmässä. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Se alkoi mediakriittisenä musiikkinäytelmänä puolitoista vuotta sitten. Matkan varrella esitys on kasvanut ihmiskriittiseksi tarinaksi siitä, miten ja miksi nykyajan ihminen pyrkii täydellisyyteen, jumalaksi jumalan paikalle. Yhtä kaikki lahtelaisen musiikkiteatteri NYTin kolmas näytelmä on valmis ensi-iltaan.

Aiemmilla tuotannoillaan (Photo Sapiens, Vain jouluelämää) lahtelaiset hurmannut teatteriryhmä onnistui vakuuttamaan uutuudellaan myös apurahoittajat. Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahasto nimesi näytelmän peräti kärkihankkeekseen vuosi sitten ja myönsi esitykselle 20 000 euron tuen.

Siksi Opus Deus syntyy astetta isommin puittein. Aiemmin NYT on esiintynyt Lahden kaupunginteatterissa studionäyttämö Ainolla, nyt otetaan haltuun Eero. Milloin nuorilla tekijöillä on tarkoitus täräyttää täyden mittakaavan musikaali Juhanille?

– Intoa sinne isolle puolelle kyllä olisi. Sieluni silmin näen meidän saavan myös säännöllisen, vuotuisen toiminta-avustuksen, jolla toimintaa voitaisiin kehittää edelleen. Mutta ensin pitää ehkä soittaa Ilkalle, vitsailee ryhmän tuottaja Panu Kangas viitaten teatterinjohtaja Ilkka Laasoseen.

Oma videoblogi on tapa tulla kuulluksi ja nähdyksi. Näyttelijä Anni Kajos

Kaikilla on tarve tulla nähdyksi

Opus Deus on kertomus parikymppisestä kirjabloggarista, jolta on suunta hukassa. Kavereiden elämä tuntuu menevän eteenpäin, mutta Harry Potter -kirjojen kanssa kasvanut Kaija (Anni Kajos) nyhjää kotonaan videoblogia, jota ei katso juuri kukaan.

– Oma videoblogi on Kaijalle tapa tulla kuulluksi ja nähdyksi. Sitä hän pohjimmiltaan haluaa, Kajos summaa.

Kaikki muuttuu, kun Kaija törmää eräänä päivänä netissä self help -oppaaseen, joka lupaa valtavaa menestystä ja täydellistä elämää joka suhteessa. Hän saa kuitenkin huomata, että menestys ei tule ilmaiseksi.

Anni Kajos näyttelee pääroolin tarinan kirjabloggarina. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Koko illan musikaali on alusta loppuun NYTin viisihenkisen näyttelijäporukan tekosia. Näytelmän visuaalisen ilmeen on suunnitellut kaupunginteatterista ”lainaksi” saatu Tiina Hauta-aho.

Erityisesti nuorille suunnattu esitys pohtii itsekeskeisyyttä ja sitä, miksi niin moni näkee nykyisin valtavasti vaivaa ollakseen täydellinen itsensä ja muiden silmissä.

– Siitä on tullut ihmisille lähes elinkelpoisuuden ehto, Kangas huomauttaa.

NYTin aiempiin näytelmiin verrattuna Opus Deus kuulostaa lähtökohdiltaan suorastaan vakavalta. Työryhmä ei täysin kiellä tulkintaa mutta huomauttaa, että musiikkinäytelmä on kuitenkin tyyliltään kevyt, lähinnä tragikomediaa.

– Ei jäädä rypemään vakaviin asioihin, mutta ei toisaalta pyritä vain naurattamaan. Suurin ero edellisiin verrattuna on kuitenkin ehkä se, että halusimme nyt selvästi erottuvan päähenkilön, Kangas kuvaa.

Kollektiivinen tekotapa

NYTin kaikki näyttelijät ovat Lahden ammattikorkeakoulun musiikkiteatterilinjan kasvatteja. Syksyllä 2016 perustetun ryhmän tarkoituksena on ollut alusta asti haastaa musiikkiteatterin luutuneita aiheita ja tekemisen tapoja.

Uutta näytelmää tehdään niin, että näyttelijöillä on käytössään yksi yhteinen pilvipalvelussa sijaitseva dokumentti, jota kaikki päivittävät vuorollaan.

– Tässä mietittiin ensin yhdessä, millainen tarinan päähenkilö voisi olla. Sitten jaettiin kullekin omat kohtaukset kirjoitettavaksi, ja lopulta kokoonnuttiin yhteen. Se viimeisin vaihe on tietysti vaikein, kun viidestä eri tekstistä pitää tehdä yksi yhtenäinen teos, Kajos kuvaa.

Petteri Hautala, Sini Koivuniemi, Anni Kajos, Petri Knuuttila ja Panu Kangas näyttelevät. Lari Lius (takana) ja Matti Hussi (oik.) loihtivat musiikkia. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Kaikki näyttelijät ovat osallistuneet myös musiikkien säveltämiseen. Panu Kankaan mukaan Opus Deuksen musiikin tyylilajit vaihtelevat jazzahtavasta popista räppiin ja lattarimusiikkiin.

– Uusia kappaleita on yhteensä 14. On ollut hienoa huomata, kuinka porukan sisäinen ajattelu kehittyy. Kaikki ymmärtävät toisiaan nykyisin niin hyvin, että yksi voi ottaa kopin toisen kehittelemästä teemasta, Kangas vakuuttaa.

Mutta miksi alkujaan teemaksi nostettu mediakriittisyys päätettiin heivata yli laidan?

– Ei sitä täysin heivattukaan, mutta se ei lopulta tuntunut kantavan esityksen koko kestoa, sanoo näyttelijä Petteri Hautala.

Täsmätyötä kasiluokkalaisille

Opus Deus pääsi Kulttuurirahaston Taidetestaajat-hankkeeseen, joten se tullaan esittämään kaikille Lahden kasiluokkalaisille. Siitä kertyy 11 täyttä näytöstä. Taidetestaajat-päätös tehtiin jo vuosi sitten, joten kohdeyleisö oli tekijöiden mielessä käsikirjoitusvaiheessa.

– Ei se nyt mitenkään suoraan ole heille kirjoitettu, mutta varmasti se vähän vaikutti. Haluamme tietysti aktivoida nuoria teatterikävijöiksi kertomalla asioista, jotka tulevat heitä lähelle, Kajos sanoo.

Panu Kankaan mukaan noin kaksi tuntia ja 20 minuuttia kestävä näytelmä lähtee myöhemmin myös kiertueelle muihin kaupunkeihin.

Opus Deus saa kantaesityksensä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä 29.10. klo 19.

Kuuntele tästä tuottaja Panu Kankaan haastattelu Radio Voimassa

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi