Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Don Juanin Teatteri Vanhalle Jukolle sovittanut ohjaaja: pahimpia don juaneja ovat tällä hetkellä "maailman mahtavimpien valtioiden rateissa istuvat jehut"

Ohjaaja Janne Pellinen on klassikoiden ja isojen teemojen ystävä. Lakimiehen työssä Pellinen ei juuri pohtinut moraalia, mutta teatterissa häntä viehättää kysymys oikeasta ja väärästä.

Don Juanin roolin tekevä Aleksi Hulkko näyttelee Jukossa ensimmäistä kertaa. Kuvassa näkyvä lattiamaalaus on maalattu käsin näytelmää varten. Kuva: Katja Luoma

Jos elostelija, viettelijä ja häikäilemätön vallankäyttäjä Don Juan eläisi nykyajassa, paheksuisiko häntä kukaan. Ainakaan hänelle ei koituisi rangaistusta, sanoo teatteriohjaaja Janne Pellinen. Hänestä häpeilemättömyys ja kaiken hamuaminen ovat tässä ajassa enemmänkin hyveitä.

– Häpeämättömyys ja kykenemättömyys katua ovat ihan arkipäivää, ja niistä jopa palkitaan. Kaiken maailman jehut, jotka tuolla istuvat maailman mahtavimpien valtioiden rateissa, ovat pahimpia don juaneja. Niitä ei kiinnosta eikä hävetä mikään, Pellinen sanoo.

Don Juan ja palvelijansa Sganarelle kohtaavat reissullaan muun muassa maassa makaavan köyhän. Näyttämöllä nähdään Aleksi Hulkko, Satu Säävälä, Markus Karekallas ja Maria Nissi. Kuva: Katja Luoma

Mukana lahtelainen Satu Säävälä

Molièren klassikkonäytelmä (1665) naisia kaatavasta aatelismiehestä Don Juanista nähdään Lahdessa Teatteri Vanhassa Jukossa Janne Pellisen uutena sovituksena ja ohjauksena.

Don Juanin roolin tekee vieraileva näyttelijä Aleksi Holkko, ja palvelija Sganarellena nähdään lahtelainen Satu Säävälä. Aiemmin muun muassa Lahden kaupunginteatterin tuotannoissa vieraillut Hulkko näyttelee Jukossa ensimmäistä kertaa, ja niin oikeastaan Sääväläkin, jos ei lasketa mukaan Jukon kesäteatterituotantoa parinkymmenen vuoden takaa.

Muista rooleista vastaavat Maria Nissi ja Markus Karekallas.

Ohjaaja Janne Pelliselle näyttämö on paras paikka tutkia moraalisia kysymyksiä. Kuva: Katja Luoma

Lakimiehestä tuli teatteriohjaaja

Janne Pellinen sanoo rakastaneensa aina klassikoita ja suurien teemojen käsittelyä. Hän on työskennellyt aiemmin muun muassa Danten Jumalaisen näytelmän parissa.

Don Juaniin Pellinen tarttui, koska se vie perimmäisten moraalikysymysten äärelle.

– Aiemmassa ammatissani lakimiehenä en koskaan tullut ajatelleeksi moraalia. Kun rupesin tekemään teatteria, huomasin, että se ei muuta käsittelekään kuin sitä, mikä on oikein ja väärin.

1600-luvun loppupuoliskolla näytelmänsä kirjoittaneen Molièren kuvaukset olivat rajuja ja radikaaleja, täysin vallitsevan kristillisen moraalin vastaisia. Don Juan käyttää karismaansa ja valtaansa häikäilemättömästi, eikä kykene katumaan. Molièren tarinassa Don Juan on raiskaaja ja tappaja ja häntä odottaa helvetti.

– Molière herätti närkästystä niin, että hänet piti haudata kristilliseen maahan jalan syvemmälle kuin muut, seitsemään jalkaan, Pellinen sanoo.

– Mikä tässä ajassa olisi niin rajua, että joku vaatisi pään vadille, Pellinen pohtii.

Aleksi Hulkko sai hyvän kosketuspinnan ranskalaiseen 1600-luvun draamaan opiskellessaan Pariisissa. Kuva: Katja Luoma

Ytimessä ahneus ja elinvoima

Voisi ajatella, että viime aikoina paljon puhutut toksisen maskuliinisuuden teemat ja sukupuolten epätasa-arvo ovat Don Juanissa kuin tarjottimella.

Pellinen halusi kuitenkin lähestyä toisesta vinkkelistä. Hänestä Don Juanissa on kyse ennen kaikkea hedonismista ja vitalismista, nautinnon ja mielihyvän tavoittelusta, ahneudesta ja elinvoimasta.

Aiemmassa ammatissa lakimiehenä en juuri moraalisia kysymyksiä pohtinut. Ohjaaja Janne Pellinen

– Sukupuolta ja valtarakenteita ei ole ohitettu, mutta ne eivät ole pääfokuksessa. Ytimessä ovat pikemmin elinvoima ja kaiken hamuaminen. Se kiinnostaa enemmän kuin viattomien tyttöjen vietteleminen, Pellinen sanoo.

Samalla Pellinen myöntää miettineensä, miksi hän tuli tarttuneeksi ”setämiehen tarinaan”.

– Olen ollut aika paiseessa siitä. Alkuperäisessä tekstissä Don Juan raiskaa tytön ja tappaa tämän isän. Tällaisenko tyypin haluan tuoda näyttämölle, Pellinen veistelee.

– Mutta oma tarkoitukseni on päinvastainen: tuoda Don Juan hukassa olevana ja vimmaisena tämän ajan ihmisenä eikä niinkään seksuaalisena tuhoajana.

Kieli ja tekstimassa teettävät töitä

Näyttelijöille teksti on vaativaa sisäistettävää jo pelkän massansa takia. Yhdessä repliikissä sama asia saatetaan sanoa kolmella tavalla, Don Juanissa näyttelevä Maria Nissi sanoo. Suomennoksista valittiin Tyyni Tuulion käännös vuodelta 1959.

– Teksti vaatii kärsivällisyyttä. Olemme malttaneet tehdä sen kanssa töitä ja testata, miten se toimii näyttämöllä.

Lue myös: Seksiä! Musiikkia! Seksimusikaali! – "Seksihän on iso eeppinen kysymys"
 

Visuaalisesti Don Juan elää ja hengittää barokkia. Jukon näyttämö on saanut upean lattiamaalauksen, jota myös näyttelijät ovat olleet maalaamassa.

– Se oli vähän niin kuin aikuisten värityskirjaa olisi tehnyt. Tosi terapeuttista, Satu Säävälä sanoo.

Don Juan ensi-illassa Teatteri Vanhassa Jukossa 24.10.

Juttua korjattu 22.10. kello 17.51.

Vanha Juko

Teemana sukupuoli ja seksuaalisuus

Lahtelainen Teatteri Vanha Juko on valinnut kolmivuotiseksi teemaksi muutoksen.

Tänä vuonna näytelmien keskiössä on sukupuoli ja seksuaalisuus.

Keväällä ensi-illan sai Seksimusikaali. Lokakuussa kantaesitetään uusi sovitus ranskalaisklassikosta Don Juanista.

Don Juanin ohjaa Jukossa vieraileva Janne Pellinen.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi