Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

"Se kutkuttaa ja silittää sielua yhtä aikaa" – Lahden kaupunginteatteri kantaesittää tammikuussa Tove Janssonin Kesäkirjan

Lahden kaupunginteatteriin on tulossa neljän ensi-illan kevätkausi. Janssonin ohella luvassa on suuren luokan spektaakkeli, amerikkalainen farssi ja improteatteria rikoksen ääreltä.

Tiiti Komulainen näyttelee toisen päärooleista Lahden kaupunginteatterin Kesäkirjassa. Kuva: Sami Lettojärvi

Lahden kaupunginteatteri tuo 16. tammikuuta ensi-iltaan Tove Janssonin Kesäkirjasta tehdyn näytelmän. Kyseessä on suomenkielinen kantaesitys, joka tehdään yhteistyössä Kuopion kaupunginteatterin kanssa. Ruotsinkielinen versio kirjasta on aiemmin nähty näyttämöllä Helsingin Lilla Teaternissa.

Lahden kaupunginteatterin henkilökunnasta näytelmässä on mukana Eeva-Kirsti "Tiiti" Komulainen. Kahden näyttelijän näytelmän toisen roolin tekee Seija Pitkänen Kuopiosta. Esitykset siirtyvät Kuopion kaupunginteatteriin alkusyksyllä 2020.

Eero-näyttämöllä esitettävää Kesäkirjaa voi pitää eräänlaisena sisarteoksena Lahdessa keväällä 2015 hyvin menestyneelle Kaksi naista ja meri -näytelmälle, jonka dramatisoi niin ikään Pipsa Lonka. Ohjaaja on kuitenkin eri: Kesäkirjan ohjaa Laura Jäntti, kun Kaksi naista ja meri syntyi Saana Lavasteen ohjauksessa.

"Tervejärkistä anarkiaa"

Alkujaan vuonna 1973 julkaistu Sommarboken kuvaa nuoren tytön ja hänen isoäitinsä kesänviettoa Suomenlahden ulkosaaristossa. Saarella on läsnä myös Sophian etäinen isä, mutta kertomus keskittyy kuvaamaan Sophian ja isoäidin syvää ystävyyttä.

– Luin Kesäkirjan itse ensimmäistä kertaa yhdeksän vuotta sitten. Olin siitä aivan täpinöissäni. Soitin heti Lauralle (Jäntti) ja sanoin, että olisi aivan mahtavaa tehdä siitä näytelmä, Komulainen kertoo.

Poikkeuksellisen ystävyyden ohella Kesäkirjassa on Komulaisen mukaan oleellista ihmisen luontosuhteen ja vanhenemisen kuvaus. Mukana on paljon "tervejärkistä anarkiaa", sillä niin Sophia kuin hänen isoäitinsäkin pyrkivät venyttämään yhteiskunnan sovinnaisuuden rajoja.

– Janssonin tapa kirjoittaa on sellainen, että se kutkuttaa ja silittää sielua yhtä aikaa. Mukana on paljon lempeää huumoria ja filosofisia ajatuksia, jotka perustuvat yksityiskohtien tarkkaan näkemiseen ja kokemiseen, Komulainen analysoi.

Komulainen on erityisen iloinen siitä, että näytelmä syntyy yhteistyössä juuri Kuopion kaupunginteatterin kanssa.

– Ensi syksynä tulee kuluneeksi tasan 40 vuotta, kun aloitin urani näyttelijänä Kuopiossa, Komulainen sanoo.

Sillanpään sisarusten suuri spektaakkeli

Kesäkirjan lisäksi Lahden kaupunginteatteri valmistaa ensi keväälle kolme omaa ensi-iltaa.

– Se on vähän enemmän kuin yleensä. Voi sanoa, että keväästä on tulossa runsas, teatterinjohtaja Ilkka Laasonen luonnehtii.

Juhani-näyttämöllä saa 22. tammikuuta ensi-iltansa amerikkalaisen Neil Simonin Juoruja-farssi, jonka ohjaa Tommi Kainulainen.

Selina ja Jemina Sillanpään "teatterispektaakkeli" on saanut nimen Karnevaali 2020. Kuva: Sami Lettojärvi

Suuren näyttämön toinen ensi-ilta on Jemina Sillanpään käsikirjoittama ja ohjaama Karnevaali 2020, jota markkinoidaan "teatterispektaakkelina Päijät-Hämeestä". Noin 80 ihmistä työllistävän näytelmän musiikin säveltää Jeminan sisko Selina Sillanpää. Kantaesitys on 14. helmikuuta.

– Mukana on esimerkiksi Lahden musiikkiluokkien Laulupuu-kuoro ja sirkusartistiksi valmistuvia nuoria, Jemina Sillanpää sanoo.

Hollolalaislähtöiset Sillanpään sisarukset ovat aiemmin toteuttaneet hieman samantyyppisen yhteisöllisen spektaakkelin Kansallisteatteriin. Idean äiti Jemina Sillanpää ei suostu vielä paljastamaan Lahden-version näyttelijöitä, mutta mainitsee, että kyseessä on ihmisen koko elinkaarta kuvaava, lähes läpisävelletty musiikkiesitys, jossa on mukana myös paljon tanssia.

Näytelmän koreografiat luo Panu Varstala, joka loi liikekielen myös Lahden kaupunginteatterin Täällä Pohjantähden alla -näytelmiin kaksi vuotta sitten.

– Esityksen keskeisiä kysymyksiä ovat, miten ihminen muuttuu elämänsä aikana ja mitä meistä tänne jää. Uskon, että se kiinnostaa hyvin eri-ikäisiä katsojia, Jemina Sillanpää sanoo.

Improvisoitu koko illan rikos

Kevään neljäs ensi-ilta on koko illan improvisaatioesitys Täydellinen rikos?, joka nähdään Eero-näyttämöllä ensimmäistä kertaa 30. tammikuuta. Esityksen ohjaa Tiina Pirhonen, joka on yksi Suomen keskeisistä improteatterin tekijöistä ja kouluttajista.

Teatterinjohtaja Ilkka Laasonen haastatteli tiistaina näyttelijä Mari Naumalaa, joka osallistuu kevättalvella Täydellinen rikos? -improesitykseen. Kuva: Sami Lettojärvi

Kuten asiaan kuuluu, näytelmästä ei tiedetä etukäteen muuta kuin alkutilanne: on tapahtunut rikos. Lahden kaupunginteatterin henkilökunnasta mukana on esimerkiksi näyttelijä Mari Naumala, joka odottaa esityksiä innolla.

– Tykkään kontrolloimattomuuden tunteesta ja toisaalta siitä kontaktista, joka improteatterissa on ihan pakko olla. On pakko kuunnella vastanäyttelijää koko ajan. Se on älyllisesti tosi vaativa laji, kaksi vuotta sitten Teatterikorkeakoulusta valmistunut Naumala sanoo.

Täydellinen rikos? on samalla Lahden kaupunginteatterin satsaus Suomen Kulttuurirahaston Taidetestaajat-hankkeeseen, joten improvisoidun näytelmän tulevat näkemään tuhannet kahdeksasluokkalaiset pääkaupunkiseudulta.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi