Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Alexei Ogrintchouk tuli takaisin Lahteen tuplana

Maineikas oboisti johdattaa Sinfonia Lahden italialaisiin tunnelmiin torstaina Sibeliustalossa.

Alexei Ogrintchouk ottaa torstaina Sibeliustalon haltuun niin solistina kuin kapellimestarinakin. Kuva: Sami Kuusivirta

Kun oboisti Alexei Ogrintchouk oli viimeksi Lahdessa, haastattelun lopuksi hän mainitsi tekevänsä toisinaan myös kapellimestarikeikkoja. Siitä on nyt kaksi ja puoli vuotta. Mitä sen jälkeen on tapahtunut?

Ogrintchouk on yhä Amsterdamin maineikkaan Concertgebouw-orkesterin ensimmäinen soolo-oboisti, mutta kaikki siltä pestiltä liikenevät viikkonsa hän kiertää maailmaa. Tyypillisesti hän sekä johtaa orkesteria että toimii solistina. Näin on myös Lahdessa tällä viikolla.

– Saan kaksinkertaisen nautinnon. Tietysti myös stressi ja vastuu tuplaantuvat. Tavallaan joudun resetoimaan itseni aina kun vaihdan oboesta tahtipuikkoon, sillä johtaminen vaatii eri asioita kuin solistina oleminen, Ogrintchouk miettii.

Mikä saa miehen raatamaan tällä tavalla?

– No, minähän olen vielä nuori. Olen soittanut nyt 20 vuotta maailman parhaiden johtajien kanssa Hollannissa ja uskon, että minulla on kapellimestarina paljon annettavaa. Tuntuu myös vahvasti siltä, että minun pitää tehdä tämä nyt eikä joskus kymmenen vuoden päästä. Ei se ole sen kummallisempaa, 40-vuotias muusikko tiivistää.

Oman opettajansa saappaisiin

Ogrintchouk on syntyjään moskovalaisen muusikkoperheen poika. Hän aloitti musiikinopintonsa pianolla kuusivuotiaana, mutta ihastui oboen jumalaiseen ääneen ja päätti vaihtaa instrumenttia jo kolme vuotta myöhemmin.

16-vuotiaana hän muutti yksinään Pariisiin idolinsa Maurice Bourguen oppiin. Vuonna 2011 hänestä tuli Bourguen työn jatkaja Geneven musiikkikorkeakoulun oboeprofessorina.

Alexei Ogrintchouk on soittanut 20 vuotta oboeta ammatikseen Hollannissa. Nykyisin intohimot ovat yhä enemmän johtamisessa. Kuva: Sami Kuusivirta

– Nykyisin olen noin puolet työviikoistani Concertgebouw’ssa, toisen puolen jaan opettamisen ja soolourani välillä. Se on tietysti intensiivistä mutta henkisesti rikasta, sillä saan opettamisesta valtavasti virikkeitä taiteelliseen työhöni. Pidän myös tärkeänä oboistien kouluttamista. Se on sijoitus tulevaisuuteen, Ogrintchouk huomauttaa.

Seuraavan kerran ilman oboeta?

Sinfonia Lahden kanssa Ogrintchouk esittää ohjelmiston, joka nojaa melkein joka nurkallaan Italiaan.

Illan sinfoniana on Mendelssohnin neljäs, liikanimeltään Italialainen. Lisäksi kuullaan Bellinin vain noin 10-minuuttinen oboekonsertto, Rossinin alkusoitto Silkkitikkaat-oopperasta ja Mozartin konserttiaaria KV 538, jossa Ogrintchouk tulkitsee alkujaan sopraanolle kirjoitetut soolo-osuudet.

– Kokonaisuus on minun ja orkesterin toiveiden yhdistelmä. Sitä voisi pitää hyvin kevyenä ja valoisana. Sopivaa vastapainoa tälle säälle!

Kun kysyn, aikooko Ogrintchouk ryhtyä jossain vaiheessa täysipäiväiseksi kapellimestariksi, vastauksena on leveä hymy.

– Sanotaan niin, että en pidä sitä mahdottomana. Mutta pitää myös tietää omat rajansa.

Varsinaisen sinfoniakonsertin jälkeen torstai-ilta jatkuu Sibeliustalossa kamarimusiikilla, kun Sinfonia Lahden soittajista koottu oktetti esittää Mendelssohnin Es-duuri okteton.

Alexei Ogrintchouk ja Sinfonia Lahti Sibeliustalossa 10.10. klo 19.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi