Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Konserttiarvio: Häikäisevä jousikvartetti Meta4 sykähdytti jälleen

Sibeliustalon torstai-iltainen konsertti tarjosi useita eri näkökulmia siihen, mitä kaikkea moderni ja modernismi voivat taidemusiikissa tarkoittaa.

Meta4 on Sinfonia Lahden residenssitaiteilija 2019. Kuva: Tero Ahonen

Sinfonia Lahti
Metafoniaa
Kerem Hasan, kapellimestari
Meta4
Sibeliustalossa 19.9.


Sibeliustalon torstai-iltainen konsertti tarjosi useita eri näkökulmia siihen, mitä kaikkea moderni ja modernismi voivat taidemusiikissa tarkoittaa. Vierailevina tähtinä kuultiin kapellimestari Kerem Hasania ja aina yhtä sykähdyttävää Meta4-kvartettia. Varsinainen ohjelma sisälsi kolme teosta: Claude Debussyn Faunin iltapäivä (1894), John Adamsin Absolute Jest (2011) ja Nikolai Rimski-Korsakovin Sheherazade (1888).


Pierre Boulez koki Faunin iltapäivän olevan koko modernin musiikin alkupiste. Se on tietysti paljon sanottu, mutta vähintään kyseessä on eräs nykytaiteen merkittävimpiä kulmakiviä. Se enteili tulevaa vuosisataa tavoilla, jotka eivät voineet olla selkeitä yleisölle tai säveltäjälle itselleenkään: teoksen tunnelmista voi aistia enteitä niin jazzista kuin ambient-musiikistakin. Sen viipyilevä mystiikka kutkuttaa nykyaikanakin. Hasanin tulkitsemana se kuulosti jopa liiankin selkeältä ja kirkkaalta, sillä teos saa voimansa unenomaisuudesta ja hämäryydestä.


Adamsin Absolute Jest, eli konsertto jousikvartetille ja sinfoniaorkesterille, on malliesimerkki nykyajan postmodernismista. Se ei ole sitoutunut ohjelmallisuuteen tai mihinkään tiettyyn esteettiseen ideologiaan, vaan lainailee vapautuneesti elementtejä sieltä sun täältä. Absolute Jest on erityissuhteessa Beethoveniin (joka tietysti oli oman aikansa suurin modernisti), etenkin tämän myöhäisiin jousikvartettoihin. Se tutkii ja tarkastelee, leikkaa ja liimaa niiden palasista uusia asetelmia. Kyse on dekonstruktiosta, mutta myös taiteen ikiaikaisesta luonteesta: uusi syntyy vanhan pohjalle.

Erityismaininta kuuluu konserttimestari Maaria Leinolle: briljanttia viulutaiteilua!

Teoksena se ei ollut yhtä sykähdyttävää nykymusiikkia kuin säveltäjän kaiman John Luther Adamsin tai vaikkapa Kalevi Ahon uusimmat teokset, mutta laatutaidetta se silti oli. Kvartetin ja ison orkesterin yhdistelmä on dynaamisesti haastava, ja muusikot selviytyivät siitä käsittämättömän hienosti. Meta4 lienee tämän hetken häikäisevimpiä yhtyeitä, ja jokaisen musiikinystävän tulisikin kokea kvartetti elävänä.


Sheherazade yhdisti oman syntyaikansa uusimpia virtauksia. Orientalismi on läsnä vahvasti, samoin pyrkimys tehdä orkestraatiosta mahdollisimman värikylläistä. Teoksen tunnistettavuus on tehnyt siitä jopa kliseenomaisen, ja siten aika ja maine ovat kuluttaneet osan sen vetovoimasta. Loistoa voi lisätä onneksi virtuositeetilla, ja tämän Hasan sekä Sinfonia Lahti sisäistivät täysin. Erityismaininta kuuluu konserttimestari Maaria Leinolle: briljanttia viulutaiteilua!

Konsertin jälkeen Metsähallissa Meta4:n jäsenet esittelivät Minna Pensolan kehittämää, Helsingissä mainetta niittänyttä Klasariklubia: vapautunutta jutustelua, erikoisnumeroita ja upeaa soittoa.

Petri Poutiainen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi