Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Kuvataiteilija Reija Meriläinen valjastaa digiarjen ja omat pakkomielteensä taiteen tekemiseen – peliteos kysyy, onko yhteiskunnassa sijaa herkkyydelle ja heikkoudelle

Omintakeinen tyyli toi lahtelaislähtöiselle Meriläiselle mediataiteen AVEK-palkinnon.

Meriläinen työsti lantioluun jäljennöksen osaksi Froggit-teosta. Innoitusta on antanut Froggit-peli ja sen sammakkohahmo. Kuva: Juha Peurala

Kuvataiteilija Reija Meriläinen ottaa olohuoneensa vitriinistä varpaat. Ne tuntuvat kädessä mukavan hytkyviltä ja pehmeiltä. Varpaiden muoto on jäljentynyt tarkasti ballistiseen hyytelöön.

Hypistelemme Meriläisen valmistamia varpaita, koska ne esiintyvät hänen videoteoksessaan vuodelta 2016. Se syntyi yhteistyössä nettihitiksi nousseen YouTube-kanavan kanssa. Hydraulic Press Channel on koukuttanut miljoonat katsojat tekemällä videoita siitä, mitä erilaisille esineille käy, kun niitä musertaa hydraulipuristimella.

Crush-nimen saanut teos on vain yksi poiminta lahtelaislähtöisen Meriläisen tuotannosta. Se on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, mistä Meriläinen ammentaa ideoita: netistä.

Crush-teoksessa hydraulipuristin musertaa varpaita. Meriläinen on valmistanut varpaat ballistisesta hyytelöstä. Kehollisuus on Meriläiselle luonteva väylä lähestyä maailmaa. Kuva: Reija Meriläinen

Digitaalinen yhdistyy veistoksiin

Meriläinen hyödyntää taiteessaan kaikkea sitä, mitä digitaalinen ympäristö meille tarjoaa. Inspiraatiota antavat videot, YouTube-kanavat, sosiaalisessa mediassa kiertävät meemit, musiikki ja pelit. Kipinä uuteen teokseen voi singota vaikkapa Selviytyjät-tositv-sarjasta tai The Legend of Zelda -videopelistä.

– Ne ovat esimerkkejä minulle tärkeistä populaarikulttuurin tuotteista, joita kulutan ja joiden annan tulla taiteeseeni. Usein teoksen taustalla on joku pakkomielle tai kiinnostuksen kohde, jonka valjastan taiteen tekemiseen, Meriläinen muotoilee.

Toisaalta Meriläistä kiinnostaa myös käsin tekeminen ja käsinkosketeltavat materiaalit, kuten tekstiilityöt.

Meriläisen omaleimainen tyyli perustuukin digitaalisen ja veistoksellinen ilmaisun yhdistämiseen. Veistoksissa näkyy peleistä lainattuja hahmoja, ja videotaiteessa taas tuntoaistimukset, kosketus ja kehollisuus nousevat tärkeiksi.

– Minua kiinnostaa se, miten voin tehdä pehmeäksi ja materialistiseksi jotain, joka on vain 3D-mallinnoksena ruudulla. Tai mitä kehollista voi olla digitaalisessa, Meriläinen muotoilee.

Reija Meriläinen sai viime torstaina mediataiteen AVEK-palkinnon. Palkinnon on saanut aiemmin esimerkiksi Anna Estarriola. Kuva: Juha Peurala

Palkintouutinen hämmensi

Omintakeinen tyyli toi hänelle mediataiteen AVEK-palkinnon. Palkinto jaettiin viime torstaina Espoon Modernin taiteen museossa, ja se on suuruudeltaan 15 000 euroa.

Meriläiselle jo ehdolle pääseminen oli yllätys.

– En osannut yhtään odottaa palkintoa. Ajattelin, että jos joskus saan jonkin taidepalkinnon, se olisi vähän myöhemmin, Meriläinen sanoo.

– Aika hämmentävältä tuntuu.

Usko koetuksella

Populaarikulttuurista, netti-ilmiöistä ja faniudesta on tullut Meriläiselle luonteva väylä lähestyä maailmaa. Aina se ei ole tuntunut helpolta. Meriläinen sanoo miettineensä paljon esimerkiksi fanitaidetta.

– Sitä ei nähdä kauhean arvostettavana, Meriläinen sanoo.

Samaa pohdintaa hän on käynyt videopeliteoksessaan.

– Siinä yksi hahmoista sanoo, että fanitaide on paras taidemuoto, koska se luodaan täydestä obsessiosta ja ihailusta.

Reija Meriläinen sanoo uskovansa nykyisin enemmän siihen, että hänen tapansa työskennellä ja ammentaa omista kiinnostuksen kohteista on hyvä ja oikea. Kuva: Juha Peurala

Meriläisen monitulkintaisissa teoksissa on usein latautunut tunnelma. Siksi yllättääkin kuulla, kuinka Meriläinen on epäillyt, osaisiko hän käsitellä yhteiskunnallisia tai poliittisia aiheita.

Nyt Meriläinen on alkanut uskoa siihen, että hänen tapansa ammentaa omista kiinnostuksen kohteista on hyvä ja oikea.

– Uskon tapaani työskennellä enemmän kuin ennen.

Myös AVEK-palkintoraati kiittää juuri Meriläisen omaperäisyyttä ja ”ajantasaista, terävää ja taidekuplan ulkopuolelle ulottuvaa näkökulmaa”.

Faint-installaatio yhdistelee 3D-peliä ja tekstiilitaidetta. Kuva: Reija Meriläinen

Pitkä projekti toi uupumuksen

Mitä Meriläisen viimeaikaiset teokset sitten käsittelevät? Ainakin yhteiskunnan rakenteita, eriarvoisuutta ja sosiaalisia suhteita. Esimerkiksi Kiasman ARS17-näyttelyyn toteutunut Survivor on 3D-videopeli, joka tutkii arjen sosiaalisia tilanteita ja niihin kytkeytyvää valtaa.

Innoituksen pelille antoi tv-ohjelma Selviytyjät, jossa kilpailijat solmivat liittoja, juonittelevat ja äänestävät toisiaan pois voittaakseen.

Survivorissa sekä sen jatkona syntyneessä Faint-installaatiossa Meriläinen halusi nostaa esiin sen, miten yhteiskunnan rakenteet vaikuttavat hyvinvointiin ja mielenterveyteen.

Aihe tuli lähelle, kun Meriläinen uupui pitkän ja kiivaan työrupeaman päätteeksi.

– Se on surullista, että usein tällaisen projektiluontoisen työn tekeminen ajaa siihen.

– Tuntuu, että järjestelmä, jossa elämme, ei tue pehmeyttä, herkkyyttä tai heikkoutta, Meriläinen sanoo.

Videolla pelihahmo mätkähtää kerta toisensa jälkeen yläilmoista lattiaan kuin märkä rätti tai autojen kolaritesteissä rytkähtelevät nuket.

Kiasman ARS17-näyttelyssä nähtiin Meriläiseltä teos Survivor, 3D-videopeli, joka tutki sosiaalisia suhteita ja niihin liittyvää valtaa. Kuva: Reija Meriläinen

Residenssiaika ravisteli

Kun tapaamme Meriläisen kodissa Helsingin Vallilassa, hän on juuri palannut kolmen kuukauden residenssijaksolta Australiasta. Sieltä hän lähti hakemaan ravistelua.

– Tuntui, että olin ollut pitkään jumissa ja että halusin uusia tuulia, ja sitä myös sain.

– Jäi sellainen tunne, että vaikka ei tarkkaan tiedä mihin on menossa, uusia suuntia kyllä avautuu.

Kuka?

Reija Meriläinen

Reija Meriläinen (s. 1987) on lahtelaislähtöinen, Helsingissä asuva kuvataiteilija.

Meriläinen työskentelee videon, veistoksen ja installaation parissa. Hän ammentaa populaari- ja online-kulttuurin ilmiöistä.

Meriläinen valmistui kuvataiteen maisteriksi Helsingin Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2018.

Meriläinen sai viime viikolla mediataiteen AVEK-palkinnon.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi