Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Konserttiarvio: Kullervon tragediassa oli myös herkkyyttä Sibelius-festivaalin avajaisissa

Kalevalasta ammentava Kullervo-sinfonia päättyi innostuneisiin aplodeihin torstaina Sibeliustalossa. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Sibelius-festivaali

Sinfonia Lahti & Polyteknikkojen Kuoro

Dima Slobodeniouk, kapellimestari

Tommi Hakala, baritoni

Marjukka Tepponen, sopraano

Saara Aittakumpu, kuoron valmennus

Sibeliustalo 7.9.

Kalevalan tarina Kullervosta voisi olla tätä päivää: suvunsisäistä vihanpitoa, juurettomuutta, väkivaltaa. Kun Kullervolle valkenee, että hänen viettelemänsä tyttö olikin oma sisko, hän tekee itsemurhan. Edelleen miesten tekemät itsemurhat ovat Suomessa kansallinen kipupiste.

Kalevalan runokielessä on alkuvoimaista ajattomuutta. Sibeliuksen Kullervo-sinfonian kertojana esiintyi Polyteknikkojen Kuoro, joka lauloi suomea kristallisen kirkkaasti, sanoja elävästi tulkiten ja kauniisti fraseeraten.

Usein teoksen runomittaa tankataan julistavasti, mutta Saara Aittakumpu oli valmentanut kuoron laulamaan koskettavasti kaartuvia linjoja. Sointi oli yhtenäinen, vaalea ja lyyrinen. Perinteikkään Kullervo-kuoron, kaksi vuotta sitten Sibelius-festivaaleilla laulaneen Ylioppilaskunnan Laulajien voimaan PK ei yltänyt, mutta se osoitti, ettei saagan teho synny uhoamisesta.

Tarinallinen kokonaisuus

20-vuotiaan Sibelius-festivaalin avauskonsertti oli rakennettu väkevästi Kullervo-sinfoniaa tukemaan. Illasta kehkeytyi eheä, tarinallinen kokonaisuus.

Alkupuolella baritoni Tommi Hakala ja kuoro esittelivät Sibeliuksen vähän tunnetun Kalevala-teoksen Tulen synty. Myyttisen ja raikkaan runoelman rinnalla oli jälleen yksi traaginen tarina, balladi Koskenlaskijan morsiamet, jossa mustasukkainen vedenneito hukuttaa lemmittynsä ja tämän morsiamen.

Marjukka Tepponen ja Tommi Hakala eläytyivät Kullervon tragediaan. Kuva: Sami Kuusivirta

Hakala laulaa tällä hetkellä Kansallisoopperassa Wagnerin Reininkullan miespääosaa, ja ääni oli viritetty ultrajuoksun asetuksille. Se tarkoitti huikean metallikasta kantavuutta mutta myös hiljaisten sävyjen käheyttä. Koskenlaskijan morsiamissa Hakalan kiihkeä iskuvoima säväytti, mutta Tulen synnyssä hän metelöi liikaa.

Kullervo-hahmoon Hakala toi uhman lisäksi koskettavaa surullisuutta. Kullervon siskona lauloi Marjukka Tepponen lumoavan ilmaisuvoimaisella äänellään, joka ei kuitenkaan ole aivan sopiva melko matalalla liikkuvaan osaan.

Teräviä huipennuksia

Sinfonia Lahden Sibelius-soittoa saattoi vain ihastella. Dima Slobodeniouk puhalsi orkesteriin läpikuultavuutta, jonka ansiosta ilmeikkäät, puheenomaiset fraasit välkehtivät selkeästi esiin eri soitinryhmistä. Terävät huipennukset lennähtivät esiin suoraviivaisesti ja puskematta. Näihin hetkiin verrattuna esimerkiksi Kullervon sotaanlähtö -orkesteriosa oli kumman samea, mikä toisaalta sekin tuntui dramaturgisesti osuvalta.

PK lauloi kaikki numeronsa ulkoa, sisäistyneesti ja innokkaasti. Iskevä avaus saatiin intomielisestä laulusta Har du mod, joka toimi rohkaisevana vastalauseena traagisille tapahtumille.

Auli Särkiö-Pitkänen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi