Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Arvio

Konserttiarvio: Kangasniemen laulukilpailut olivat sopraanoiden bileet – voittajaksi kruunattiin Annika Leino

Kangasniemen laulukilpailun vuonna 2019 voittanut Annika Leino (edessä) sekä jaetulle kolmannelle sijalle sijoittuneet Minna-Leena Tähti (oik.) sekä Johanna Nylund. Kuva: Petri Kaikosuo

Kangasniemen laulukilpailun finaali

Kangasniemi-salissa 14. 7. 2019

Montako sopraanoa mahtuu Kangasniemen laulukilpailun finaalikahdeksikkoon? Kuusi, ja lisäksi yksi mezzosopraano. Kolmen palkitun ollessa äänialaltaan sopraanoja voitanee puhua suvereenista sopraanodominanssista.

Kilpailuohjelman pohjalta odotettavissa oli korkealta, kovaa, ja paljon. Vaikka käsiohjelmasta sai lukea sopraanosta sopraanon perään, ei finaali kuitenkaan käynyt yksioikoiseksi. Huipputasokkaat finaaliesiintyjät toivat vaihtelevilla tulkinnoillaan esiin ihmisäänen monimuotoisuuden.

Kilpailun finaaliohjelmisto koostetaan kappalepareista jotka esitetään pianistin säestyksellä. On yksinlaulu ja aaria, joista toinen aina kotimaista säveltuotantoa. Lavalla käydään kahdesti. Jommallakummalla kahdesta esiintymiskerrasta kotimaisen kappaleen tulee olla laulettu suomeksi, ja toisen kotimaisista teoksista tulee olla sävelletty tällä vuosituhannella.

Tuomariston yksimielisellä päätöksellä voittajaksi valitun Annika Leinon sävelissä oli valtaisaa kontrollia, draaman tajua ja tummasävyistä tulkintaa joka puhkesi loistoon ylä-äänten ilotulituksissa. Leino esitti modernina numeronaan puolisonsa ja pianistinsa Jukka Nykäsen taiteilijalle itselleen tilaustyönä säveltämän laulun Miksi kysyisin enempi?, joka säväytti kilpailun toisella kierroksella sekä ylimääräisenä voittajanumerona. Avauskierroksella Leinon alataajuudet uhkasivat hetkin häipyä flyygelin pauhun alle, mutta syypää tähän lienee ollut ensimmäisen esiintymispaikan tuoma jännitys; jälkimmäisessä esiintymisessä myös äänialan matalampi rekisteri nousi vahvuutena esille, ja erityisesti Verdin Naamiohuvit-oopperan Amelian aaria oli hyytävän uljasta kuultavaa.

Toista sijaa kilpailussa ei tänä vuonna jaettu lainkaan. Sen sijaan kolmannen sijan jakoivat sopraanot Johanna Nylund sekä Minna-Leena Lahti. Nylund loisti maltillaan sekä ihailtavan puhtaalla laulusuorituksella. Modernina sävellyksenä kuullussa Kaija Saariahon Sua katselen -laulussa pääsi esille Nylundin tekninen taika, joka korostui eritoten äänenkäytön hiljaisemmassa päädyssä. Pitkät, staattiset ja hyvin hiljaa lauletut linjat kantoivat Kangasniemi-salissa hallitusti flyygelin yli ja pitivät kuulijaa otteessaan.

Ulottuvalla ja erottelevalla äänellä siunattu Minna-Leena Lahti oli palkituista laulajista eläytymiseltään dramaattisin. Lahti uskalsi poistua rohkeasti flyygelinmutkasta ja ottaa esiintymistilan haltuunsa.

Palkintosijojen ulkopuolelle jääneistä kriitikon kunniamaininta kuuluu jo ulkomailla uraa tekevän Stella Tähtisen kuulaalle ja joustavalle sopraanolle sekä Laura Juvosen valtaville, suorastaan wagneriaanisille äänivarannoille.

Jemo Kettunen
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi