Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Teatteriarvio: Lahden Kesänäyttämön Karamelliooppera on valloittavaa hattaraa

Sofia Tuovilan esittämä Namuska on karkin perään. Takana vaanivat Hammaspeikko ja Vatsavaiva (Jere Laukkanen ja Johannes Pispa). Kuva: Jani Mahkonen

Lahden Kesänäyttämö

Karamelliooppera

Ensi-illassa 26.6. Pikkuteatterissa

Arvelenpa, että aika monessa kodissa on keskusteltu Karamellioopperan jälkeen hammaspeikosta. Sen verran kierroksia hyytävästi hohottava hammaspeikko (Jere Laukkanen) tuntui laittavan lapsikatsojiin.

Lahden Kesänäyttämön Karamelliooppera tarjoili siis söpöstelyn oheen vähän jännitystäkin.

Lahden Kesänäyttämö on saanut maineen monilahjakkaiden nuorten teatterina, eikä Karamelliooppera tee poikkeusta.

Karamelliooppera on lähtöisin lasten musiikkisatujen tekijänä tunnetun Marjatta Pokelan kynästä. Teos koostuu toisiaan seuraavista lauluista, jotka kuljettavat eteenpäin tarinaa Namuska-tytöstä, joka on taipuvainen syömään liikaa karkkia. Kohtuukäytön ja hampaidenpesun tärkeyden ohella teos muistuttaa myös harrastuksista. Monella tuntuu olevan tekemistä joka päivälle, mutta Namuska vasta etsii omaa juttuaan. Sympaattisen Namuskan roolin tekee ilmeikäs Sofia Tuovila. Tovereinaan Namuskalla on Elli-Melli (Sofia Motturi) ja tämän Siirappikissa (Sofia Viljanen).

Kaiken kaikkiaan näyttämöllä nähdään tänä vuonna 17 esiintyjää, liki jokainen useissa tehtävissä. Sanna Heiskasen ohjauksessa ryhmästä on saatu irti paljon valovoimaa ja tulkinnan rohkeutta.

Saga Söderström ja Valtteri Kiviniemi kertovat, kuinka akka ja ukko löysivät toisensa. Kuva: Jani Mahkonen

Kesänäyttämö on esittänyt aiemmin Marjatta Pokelan Mörkö-satuja. Karamelliooppera on Pokelan 1990-luvun tuotantoa.

Kesänäyttämön työryhmä tuo mukaan omaa väriään ja tekee toimivia viittauksia nykypäivään. Yksi suosikkibiiseistäni, Karkkipolska, tekee hyvän piipahduksen kansanmusiikista urbaaniin musiikkiin.

Hauskoja oivalluksia on matkan varrella paljon. Piparkakkuhahmojen laulu Ukko ja Akka huvitti varsinkin meitä aikuiskatsojia. Myös Siirappikissa-laulussa esiin tulleet käsinukkekissat olivat valloittavat.

Siirappikissa nousee ehkä esityksen parhaimmaksi numeroksi. Kissana esiintyvän ja esityksen koreografioita suunnitelleen Sofia Viljasen tanssi on ihastuttavan sulavaa ja kevyttä. Laulullisesti eheimmin soi lauluryhmänä tulkittu Hammaslääkäriaaria.

Bändi on tehnyt ison työn musiikin sovituksessa, ja yhteissoitto on laadukasta. Ehkä pientä irrottelua jäin kaipaamaan.

Visuaalisesti Karamelliooppera on kuin karkki. Suuret tikkarit ja donitsit ovat hauska oivallus. Karkkikioskista olisi ehkä saanut näyttävämmänkin.

Puvustus ja muu rekvisiitan käyttö on mennyt ihan nappiin.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi