Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Lahden Kesänäyttämö pistää Karamellioopperan pystyyn vain kolmessa viikossa – Lahteen kohdistunut kyberhyökkäys sekoitti lippukaupan

Kesänäyttämön liput kannattaa toistaiseksi varata puhelimitse.

Lahden Kesänäyttämö esitti kaupunginteatterin edustalla maistiaisen tulevasta esityksestä. Yleisöä saapui paikalle keskustan alueen päiväkodeista. Kuva: Sami Kuusivirta

Karkkien syömisen ihanuus tuntuu uppoavan tähän yleisöön. Parisataa päiväkotilasta on saapunut kuuntelemaan maistiaisia Lahden Kesänäyttämön tulevasta esityksestä Karamelliooppera.

Herkutteluun mieltynyt päähenkilö Namuska söisi mieluummin karkkia kuin pesisi hampaita. Hampaat pitäisi kuulemma harjata kahdesti päivässä.

Yleisö tuntee päähenkilön tuskan:

– Mä en tee niin, katsomosta tunnustetaan.

Takaisin Marjatta Pokelan maailmaan

Lahden Kesänäyttämö palaa Karamellioopperalla Marjatta Pokelan musiikkisatujen maailmaan. Keskiviikkona ensi-iltansa saava satunäytelmä vie kuulijansa karamellien, hammaspeikkojen, ystävyyden, harrastusten ja musiikin maailmaan.

Aiempina vuosina Kesänäyttämö on esittänyt Pokelan Mörkö-sarjan näytelmiä. Kahtena viime vuonna tehtiin "syrjähyppy" Uppo-Nallen filosofiseen maailmaan.

Ohjaaja Sanna Heiskasen mukaan Karamelliooppera (1994) on ollut yhtenä vaihtoehtona jo pidemmän aikaa. Pokelan teos on kiitollista työstettävää. Musiikki on monipuolista ja hahmoja paljon. Kaiken lisäksi Kesänäyttämö on saanut Pokelan perikunnalta vapaat kädet muovata teosta.

Sofia Tuovila näyttelee Namuskan roolin ja soittaa bändissä muun muassa koskettimia. Kuva: Sami Kuusivirta

Kansanmusiikkia ja urbaania soundia

Karamelliooppera on musiikillisesti kuin pussi erilaisia irtokarkkeja. Esimerkiksi Karkkipolskassa kansamusiikki saa rinnalleen urbaanin musiikin rytmejä. Näyttämöllä sujahdetaan sulavasti myös bluesiin, jazziin ja sambaan. Oopperaa on nimestä huolimatta vähemmän.

Tyylilajien kirjon mahdollistaa esiintyjien monipuolisuus. Joukossa on sekä klassisesta musiikista että kansanmusiikista, jazzista ja popista ponnistavia tekijöitä.

Heiskasen mukaan esitys on syntynyt tekijöiden kaikkia taitoja hyödyntäen. Moni esiintyjä nähdään lavalla sekä näyttelijän, tanssijan että soittajan tehtävissä. Lisäksi musiikin sovituksessa ja koreografioiden suunnittelussa on ollut iso urakka.

Heiskanen on kannustanut esiintyjiä ideoimaan, ja villeimmätkin ehdotukset on kokeiltu. Periaate on, että alussa kaikki on auki.

Tällainen työtapa voisi äkkiä luiskahtaa kaaokseksi, varsinkin kun harjoitusaikaa on vain kolme viikkoa.

Heiskanen myöntää, ettei työtapa ole kaikkein helpoin.

– Aika pitkään ollaan prosessivaiheessa, jossa kaikki on yhtä kysymysmerkkiä. Toinen vaihtoehto olisi, että bändi ja näyttelijät treenaavat erikseen. Tässä porukassa on kuitenkin niin monilahjakasta sakkia, että haluan antaa mahdollisuuden sekä soittaa että näytellä, Heiskanen sanoo.

Kesäteatteri on haluttu työpaikka

Täällä on aina tosi taitavaa porukkaa, oikea osaamisen kehto. Ilona Viitala, kesätyöntekijä

Lahden kaupunki työllistää tänä kesänä teatteriproduktioonsa 22 nuorta. Heistä 17 työskentelee muusikko-näyttelijöinä, kaksi lavastuksen, puvustuksen ja tarpeiston parissa, kaksi tuottajina ja yksi ääniteknikkona.

Kesätyöpaikka teatterin parissa on perinteisesti ollut hyvin haluttu. Hollolalainen harmonikkataituri Ilona Viitala on mukana jo viidettä kertaa.

– Onhan se ihan mahtavaa tehdä musiikkiteatteria kesätyönä, ja lastenteatteria on tosi kiva tehdä, heiltä tulee palaute niin välittömästi.

– Mahtavaa on myös se, millaisiin ihmisiin pääsee tutustumaan. Täällä on aina tosi taitavaa porukkaa, oikea osaamisen kehto.

Esiintyjien mielestä Kesänäyttämön suola on monipuolisuudessa: kaikki pääsevät tekemään kaikkea.

– Tämä on ollut tosi antavaa. Tässä pääsee ihan eri tavalla antamaan ideoita kuin vaikka Nuorisoteatterissa, sanoo ensimmäistä kertaa mukana oleva lahtelainen Johannes Pispa, joka muun muassa soittaa saksofonia.

– Työskentely on ollut tosi luovaa ja vapaata.

Karamellioopperan ohjaa Sanna Heiskanen. Muusikko-näyttelijä Johannes Pispa kuvailee ryhmän työskentelytapaa luovaksi ja vapaaksi. Pispa on näytellyt myös Lahden nuorisoteatterissa. Kuva: Sami Kuusivirta

Kyberhyökkäys sotki lippukaupan

Viime viikkoina Lahti on saanut painiskella kyberhyökkäyksen aiheuttamien ongelmien kanssa. Haittaohjelma on halvauttanut järjestelmiä terveydenhoidossa ja kirjastoissa. Vaikeuksilta ei ole välttynyt Lahden Kesänäyttämökään. Pahin ongelma on teatterilippuja myyvän verkkokaupan kaatuminen.

Lippu kannattaakin nyt varata puhelimitse, sanoo kulttuuriasiainpäällikkö Matti Karhos.

Koska järjestelmät eivät toimi kunnolla, esimerkiksi nuotteja ei ole saatu tulostettua kaikille muusikoille. Myös työsopimuksia on vielä tulostamatta. Joinakin päivinä tuottajat ovat tulleet auttamaan esiintyjiä Pikkuteatterille, koska omien töiden tekeminen ei onnistu.

– Tämä on uskomatonta, miten laajalle ongelmat vaikuttavat, Karhos toteaa.

Lahden Kesänäyttämö, Karamelliooppera ensi-illassa 26.6. Pikkuteatterissa.

Millamari Uotila
millamari.uotila@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Asiasanat

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi