Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Vain alastonmalli takaa autenttisuuden – ihmisen ja koneen jäljet kohtaavat Iitin kylätalon kesänäyttelyssä

Iitin musiikkijuhlat toi yhteen Jenni Niskalan abstraktit monotypiat ja Eeva-Sofia Rauramon ilmeikkäät ihmisveistokset.

Jenni Niskalaa kiinnostaa koneen ja ihmisen vuorovaikutuksen heijastuminen ympäristömme visuaalisuuteen. Kolme ikkunaa -teos on yksi Iitin näyttelyn tuoreimmista. Kuva: Sami Kuusivirta

Se oli synkähkö marraskuun ilta viime syksynä, kun taidegraafikko Jenni Niskala oli pyöräilemässä työhuoneeltaan kotiin Helsingissä. Katuvalot loistivat märällä asfaltilla, taivas oli juuri muuttunut synkän siniseksi, toisaalta jonnekin näkökentän laitamille tunkivat kaupunkiympäristön ikivihreät männyt.

Siitä lähti syntymään monotypia November night on your background layer. Värikylläistä teosta voi pitää avaimena Niskalan tämänhetkiseen taidekäsitykseen.

Filosofi paistattelee Jenni Niskalan monotypian väriloistossa. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Avain Iitin kylätalon koko kesänäyttelyyn saadaan puolestaan siitä, kun otetaan kuvaan mukaan November nightin eteen sijoitettu Eeva-Sofia Rauramon Filosofi-alumiiniveistos, jossa suuri (mies)ajattelija näyttää käpertyvän omien ajatustensa syklisyyteen.

Ajan henki näkyy mainoksissa

Niskala ja Rauramo esittäytyvät Iitissä ensi viikolla järjestettävien musiikkijuhlien kutsumina. Kaksikko tukee mukavasti toisiaan ilmavasti ripustetussa näyttelyssä: Rauramon välillä humoristisetkin ihmishahmot juurruttavat katsojan maahan, kun taas Niskalan abstrakteja monotypioita tulkitessa ajatus tahtoo karata pilviin.

Niskalan kirkkaiden liukuvärien estetiikka tuo mieleen tietokoneiden varhaiset kuvankäsittelyohjelmat. Tulkinta ei ole aivan väärä, sillä Niskala myöntää olevansa kiinnostunut juuri koneen ja ihmisen vuorovaikutuksesta. Nämä kaksi visuaalista maailmaa törmäävät jatkuvasti toisiinsa kaupunkiympäristössä.

– Esimerkiksi mainosten visuaaliset trendit viestivät ajan hengestä, Niskala uskoo.

Jenni Niskala: Freshness of toothpaste. Kuva: Sami Kuusivirta

Millainen ajan henki sitten on? Siihen Niskala ei osaa suoralta kädeltä vastata. Taiteilijan suosiman pirteän värimaailman perusteella voisi päätellä, että ei ainakaan sysimusta.

Niskalan mukaan autenttisuuden arvostuksen ja koneistumisen välillä on kuitenkin olemassa selvä ristiriita.

– Annetaan suuri arvo jäljen autenttisuudelle ja humaanille kosketukselle, mutta toisaalta kuvia tuotetaan nykyisin yhä enemmän koneilla, hän miettii.

Opinnot jatkuvat

Niskala kuuluu siihen nuorten taiteilijoiden joukkoon, joka valmistui Lahden Taideinstituutista viimeisenä vuosiluokkana keväällä 2016. Viime vuonna hänet nimitettiin Hämeen vuoden nuoreksi taiteilijaksi. Komean tittelin lisäksi palkintoon kuului yksityisnäyttely hämeenlinnalaisessa galleria ARXissa.

Vaikka taiteilijan ura on pyörähtänyt mukavasti käyntiin, Niskala päätti jatkaa opintojaan. Hän aloitti tänä vuonna maisterintutkinnon Helsingin Kuvataideakatemiassa.

– Viime aikoina luonto on tullut töihini mukaan yhä vahvemmin. Jatkan varmaankin samalla linjalla, Niskala arvelee.

Alastonmallista syntyy elävä kuva

Niskalan kanssa Iitissä esittäytyvä espoolainen Eeva-Sofia Rauramo on pronssiin erikoistunut pitkän linjan kuvanveistäjä. Hän kertoo työskentelevänsä mielellään alastonmallien kanssa.

Eeva-Sofia Rauramo on aloitti kuvanveistäjänä 1980-luvulla. Nykyisin hän taitaa myös hopeasepän hommat. Kuva: Sami Kuusivirta

– Ihminen on loputtoman kiehtova kuvauskohde. Pyrin hyvin yksityiskohtaiseen ja realistiseen lopputulokseen. Yleensä teoksesta tulee elävämpi, jos käytettävissä on alastonmalli, Rauramo sanoo.

Alastonmallit poseeraavat korkeintaan kolme tuntia kerrallaan, joten taiteilijalla on yleensä kiire saada asennon ja ilmeen yksityiskohdat talteen.

Huumoriakaan ei sovi unohtaa: Rauramo on ikuistanut pronssiin esimerkiksi köyryselkäiset marjanpoimijat. Hän aikoo keskittyä lähikuukaudet itsekin luonnossa olemiseen, sillä kesä on kuvanveistäjille teknisesti hankalaa aikaa.

– Savi kuivuu liian nopeasti. Pronssivaluissa käytettävä punavaha taas pehmenee liikaa, jos lämpötila nousee yli 22 asteen, Rauramo tietää.

Jenni Niskalan ja Eeva-Sofia Rauramon näyttely Iitin kylätalolla (Kymentaantie 1) 16.6. saakka.

 

Jenni Niskala pystytti näyttelyään Iitin Kirkonkylän kylätalossa tiistaina. Kuva: Sami Kuusivirta

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Aiheet:

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi