Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Taidegraafikko Tuula Moilasen vuosi Japanissa venähti kahdeksi vuosikymmeneksi

Lahden Pro Puu -galleria esittelee perinteistä japanilaista puupiirrostekniikkaa.

Utagawa Toyoharun puupiirros 1700-luvun lopusta kuvaa jousiammuntakilpailuja Kioton Sanjusangendo-temppelin pihalla. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Jousiammuntakilpailut temppelin sisäpihalla Kiotossa näyttävät sujuneen leppoisasti 1700-luvun lopulla. Sää oli mitä miellyttävin. Katsojat nautiskelivat pikkupurtavasta ja ehkä uusimmista juoruista samalla, kun taiturimaiset ampujat jännittivät jousiaan.

Utagawa Toyoharun puupiirros on vanhin työ Pro Puu -gallerian lauantaina avattavassa näyttelyssä. Taidegraafikko Tuula Moilanen näkee kuvassa paljon muutakin kuin jousiammuntaa.

– Oman aikansa näkökulmasta siinä on erikoista perspektiivin käyttö. Se on länsimaista perua ja yleistyi Japanissa vasta 1800-luvun lopulla, Moilanen tietää.

Moilanen on erikoistunut japanilaiseen puupiirroksiin ja perinteiseen paperinvalmistukseen. Hän perehtyi alaan syvällisesti asuessaan Japanissa vuosina 1989–2012. Toyoharun työ, kuten monet muutkin Pro Puussa nähtävistä töistä, on peräisin hänen yksityiskokoelmastaan.

– Olen saanut varsinkin kokoelmani alkupään töitä perintönä eräiltä vanhoilta japanilaisilta mestareilta, Moilanen mainitsee.

Tuula Moilanen on saanut kokoelmansa arvokkaimmat grafiikan vedokset perintönä vanhoilta japanilaisilta mestareilta. Kuva: Ilkka Kuosmanen

Pikkutarkkaa ilmaisua

Puupiirroksia on tehty Japanissa 700-luvulta lähtien. Kuvat olivat pitkään hengellisiin tarkoituksiin tehtyjä hartauskuvia kuten länsimaissakin.

Hasiguchi Goyo: Kylvyn jälkeen Kuva: Painovoima

Kansanomaisempia teoksia alettiin tehdä 1600-luvulla. Aiheet otettiin usein kansan suosimista kabuki-näytelmistä, joiden näyttelijät olivat oman aikansa huippujulkkiksia.

– Varsinainen merkkivuosi alalla oli 1765. Silloin kehitettiin kohdistusmenetelmä, jolla eri värit saatiin osumaan kohdakkain. Sitä ennen kuvat olivat mustavalkoisia tai käsin väritettyjä, Moilanen selittää.

Japanilaiselle puupiirrosperinteelle on ominaista pikkutarkka ilmaisu. Kirsikkapuiset painolaatat mahdollistavat vuosisatoja vanhojen kuvien painamisen yhä uudelleen. Viiva tahtoo kuitenkin hieman pehmentyä, kun samaa laattaa käytetään satoja kertoja.

– Kirsikkapuinen laatta saattaa kestää tuhatkin painokertaa. Tyypillisesti vedoksista pyydetään netin huutokaupoissa 300–400 euroa, mutta ensipainokset ovat tietysti arvokkaampia. Niitä säilytetään yleensä museoissa, Moilanen sanoo.

Japani vei mennessään

Moilanen (s. 1959) teki ensimmäiset omat grafiikanvedoksensa jo 16-vuotiaana opiskeltuaan taidegrafiikkaa kansalaisopistossa. Japaniin hän ihastui käytyään maassa kolmen viikon kurssilla.

– Muutin Kiotoon saatuani sieltä yliopistosta opiskelupaikan. Se tuntui heti kotoisalle, vaikka alan piireihin ei ollutkaan vielä silloin kovin helppo päästä sisään.

Aiotun vuoden sijaan Moilanen päätyi viettämään Japanissa lopulta liki 25 vuotta. Suomeen hän palasi vuonna 2012 ollakseen lähempänä ikääntyneitä vanhempiaan. Vuotta myöhemmin hän väitteli taiteen tohtoriksi Aalto-yliopistossa.

Puupiirroksissa häntä viehättää yhä metodin vaatima analyyttinen ajattelu.

– Kun kuva tulee palasina, siinä on pakko pitää ajatukset kasassa.

Länsituulen tuomisia -näyttely Pro Puu -galleriassa (Satamakatu 2A) 4.5.–31.5. Tuula Moilanen esittelee näyttelyn ja pitää työnäytöksen 11.5.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Jatka lukemista LTV:n tarjoamana 2 vk maksutta!

Tilaa ESS VerkkoPlus 2 viikoksi maksutta ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa 2 vk maksutta

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi