Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Mies raivaa tiensä kohti työelämän tähtiä, nainen haaveilee rakkaudesta

Tiirismaan lukio pyyhkii pölyt 1960-luvun Broadway-musikaalista, jonka käsitys sukupuolista ei kestä 2010-luvun kriittistä katsetta.

Ohjaaja Aleksi Lavaste kertoo päivittäneensä hieman näytelmän vanhahtavia sukupuolikäsityksiä. Kuva: Sami Kuusivirta

Miten menestyä yhtä aikaa koulussa, kulttuuripiireissä ja harrastuksissa? Tällainen kysymys on saattanut liikkua tänä keväänä mielessä niillä Tiirismaan lukiolaisilla, jotka näyttelevät ja soittavat Miten menestyä vaivatta liike-elämässä -musikaalissa.

Mukana on yhteensä kuutisenkymmentä nuorta. Osalla porukasta näytelmän harjoitukset ovat pyörineet yhtä aikaa ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisen kanssa.

– Aika paljon on ollut töitä, mutta hommat pitää vain hoitaa. Ei siinä sen kummenpaa, linjaa Hugo Hagström.

Hagström esittää pääroolin näytelmän J. Pierrepont Finchinä, joka yrittää menestyä Globaalit pakettinappulat -firmassa mahdollisimman vähällä vaivalla. Matkalla pomoportaaseen ikkunanpesijällä on oppaanaan 1950-luvulla USA:ssa oikeastikin julkaistu parodinen liike-elämäopas.

Pidän tärkeänä miettiä sitä, millaisia kuvia teatterissa toistetaan. Ohjaaja Aleksi Lavaste

– Finchillä on tavoitteet korkealla, mutta materiaaliset arvot menevät kaiken edelle. Se on oikeastaan aika itsekäs pyrkyri, mutta pohjimmiltaan kuitenkin rakastettava hahmo, Hagström analysoi.

Anna-Elina Tikkasen johtamassa orkesterissa soittaa viitisentoista lukiolaista. Kuva: Sami Kuusivirta

Suomessa huonosti tunnettu teos

1960-luvun alusta periytyvä Broadway-hitti jatkaa Lahden kaupunginteatterin ja Tiirismaan lukion yhteistyötä, jonka edellinen hedelmä, Viulunsoittaja katolla -musikaali, nousi huippusuosituksi vuosi sitten.

Miten menestyä vaivatta liike-elämässä ei välttämättä ole aivan yhtä helppo myytävä, sillä sitä ei tunne Suomessa oikeastaan kukaan. Frank Loesserin vuonna 1961 säveltämä teos on nähty meillä tiettävästi vain kolme kertaa aiemmin.

Svenska Teatern tarttui tekstiin vuonna 1964, ja Helsingin kaupunginteatteri teki oman versionsa vuonna 1971. Komedia koki maailmanlaajuisen "uuden tulemisen" vuonna 2011, kun Broadwaylla päärooliin saatiin Harry Potterina kasvanut Daniel Radcliffe.

Helsingin kaupunginteatteri lämmitti tekstin uudelleen kolme vuotta myöhemmin.

”Mies toimii ja nainen odottaa, kuten viihdeteksteissä usein”, kirjoitti Juuso Ala-Kyyny arvioidessaan näytelmää Etelä-Suomen Sanomiin elokuussa 2014.

Tiirismaan lukiolaiset eläytyvät työläisten tuskaan, kun havaitaan, että firman kahvitauolle ei saada kahvia. Kuva: Sami Kuusivirta

Miksi tällaista yhä esitetään?

Ohjaaja Aleksi Lavaste myöntää, että oli ensin itsekin kahden vaiheilla, suostuako ohjaajaksi näytelmään, jonka sukupuolikäsitykset tuntuvat kovin tunkkaisilta. Miksi nykyaikana pitäisi esittää komediaa, jossa miehet pyörittävät työelämää ja naiset haaveilevat "sen oikean" tapaamisesta?

Ehkä osin nostalgian vuoksi, ehkä osin musiikin vuoksi – ja siksi, että Tiirismaan lukio on tehnyt jo niin paljon musikaaleja, että sopivista teksteistä alkaa olla pientä pulaa.

Lavaste huomauttaa, että näytelmässä on kyse myös yleisemmästä vallan teemalla leikittelystä, joka ei katso sukupuolia. Finchinkin arvojärjestykset heittävät lopulta kuperkeikkaa, kun hän saa sihteerikseen ihanan Rosemaryn (Kaisa Martikainen).

– Rosemary on kiltti nainen, joka haluaa menestystä lähinnä rakkauselämässä, Martikainen kiteyttää.

Pientä päivitystä näytelmän pölyttyneisiin roolimalleihin on Lavasteen mukaan tehty "kuvastoa laajentamalla".

– Vaikka tässä tehdäänkin näytelmää ensisijaisesti hauskan kautta, pidän kuitenkin tärkeänä miettiä sitä, millaisia kuvia teatterissa toistetaan. Esityksen huumori ei kuitenkaan lähde ironisoinnista tai menneelle nauramisesta vaan ihmisten ajattomista piirteistä, Lavaste linjaa.

Finch (Hugo Hagström) kiipeää yrityselämän rappusia Miten menestyä vaivatta liike-elämässä -musikaalissa. Kuva: Sami Kuusivirta

Eerolla tulee ahdasta

Näytelmässä on mukana 14 soittajan orkesteri, jota johtaa Anna-Elina Tikkanen. Koko illan musikaali vaatii tietysti myös kunnon lavastuksen (Amadeu Vives), puvut (Ulpu Korkeamäki) ja tansseja, jotka on suunnitellut Sari Louko.

Miten tämä kaikki saadaan mahtumaan Eero-näyttämölle?

– Onhan siinä ollut sovittelemista. Toisaalta Viulunsoittajassa näyttelijöitä oli vielä enemmän, Louko huomauttaa.

Miten menestyä vaivatta liike-elämässä Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä 25.4.–18.5.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi