Aiheet
Kulttuuri ja viihde

Lilli Paasikivi esiintyy entisessä kotikaupungissaan: "Ihanaa päästä laulamaan pitkästä aikaa Lahteen"

Tuomiopäivän julistuksella vai ilman? Sinfonia Lahden pääsiäiskonsertissa kuullaan kaksi hyvin erilaista sielunmessua.

Mezzosopraano ja Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi (kesk.) laulaa Mozartin Requiemissa, joka kuullaan Ristinkirkossa keskiviikkona. Kuva on harjoituksista. Kuva: Sami Lettojärvi

Mezzosopraano ja Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi laulaa pitkästä aikaa Sinfonia Lahden pääsiäiskonsertin solistina keskiviikkona. Paasikivi muistelee, että edellisestä kerrasta on jo ehtinyt vierähtää muutama vuosi.

– Minulla on todella pitkä historia Lahden orkesterin ja kaupungin konserttipaikkojen kanssa, mutta edellisestä esiintymiskerrasta Lahdessa on jo aikaa. Kyllähän se nyt vähän herkistääkin. Ihanaa päästä laulamaan pitkästä aikaa Lahteen, Paasikivi toteaa.

Sinfonia Lahden pääsiäiskonsertti järjestetään Ristinkirkossa, joka on Paasikivelle tuttu konserttipaikka.

– Se oli ensimmäisiä paikkoja, jossa lauloin lahtelaisyleisölle musiikkiluokkien kuoron kanssa jo noin 40 vuotta sitten. Kun omat siipeni alkoivat kantaa, niin lauloin siellä ensimmäisiä konserttejani orkesterin kanssa ihan opintojeni alkumatkassa.

Helsingissä asuva Paasikivi on käynyt koulujaan Lahdessa, jossa hän opiskeli Tiirismaan musiikkiluokilla. Lukion jälkeen hän opiskeli musiikkia Tukholmassa ja Lontoossa.

Paasikivi sanoo, että hänen entisessä kotikaupungissaan on musiikista innostunut yleisö, josta todistaa se, että kirkko on ollut konserteissa täynnä monta kertaa viimeistä paikkaa myöten.

– Nyt tietysti henkilökohtaisestikin konsertti on tärkeä, koska oma äitini siunattiin Ristinkirkossa haudan lepoon helmikuun puolivälissä. Jos nyt saan laulaa siellä muutama kuukausi myöhemmin Mozartin Requiemin, niin varmasti käy äitikin mielessä.

Pitkäaikainen yhteistyökumppani

Pääsiäiskonsertin ohjelmistossa on tänä vuonna W.A. Mozartin (1756–1791) ja Gabriel Faurén (1845–1924) requiemit eli sielunmessut. Viime vuosina Sinfonia Lahden pääsiäiskonserteissa on kuultu passioita.

Teosten kuoro-osuuksista vastaa Sinfonia Lahden pitkäaikainen yhteistyökumppani, espoolainen sekakuoro Dominante. Kuoron taiteellinen johtaja Seppo Murto laskee, että kuorolla on noin 20 vuoden yhteinen taival orkesterin kanssa. Pääsiäiskonsertin jälkeen kuoro on mukana tänä keväänä vielä toisessakin konsertissa, kauden päättävässä sinfoniakonsertissa, jossa esitetään Ludwig van Beethovenin yhdeksäs sinfonia.

Ihanaa päästä laulamaan pitkästä aikaa Lahteen. Mezzosopraano ja Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi

Seppo Murto toteaa pääsiäiskonsertissa kuultavien säveltäjien sielunmessujen olevan hyvin erilaisia. Murron mukaan Faurén requiemista puuttuvat dies irae -jaksot, tuomiopäivän julistukset, jotka ovat mukana Mozartin teoksessa.

– Se oli poikkeavaa. Faurén sielunmessu on tyyliltään lempeä ja lohduttava. Hän ei kaivannut siihen suuria dramaattisia tehoja, Murto kuvailee.

Mozartin teos lienee lajinsa tunnetuin ja esitetyin. Murto sanoo sen olevan samalla myös parasta, mitä säveltäjä teki. Mozart loi teoksen viimeisillä voimillaan, ja sen syntyyn liittyykin runsaasti vahvistamattomia tarinoita.

Kiitollisia teoksia laulajille

Molemmat teokset ovat Seppo Murron mukaan kuoron kannalta kiitollisia laulettavia, sillä niihin on kirjoitettu paljon kuoro-osuuksia. Mozartin teosta Dominante on ollut mukana esittämässä useammin, Faurén teosta harvemmin.

Lilli Paasikivi laulaa Mozartin Requiemissa. Teos on hänellekin hyvin tuttu, ja hän laskee esittäneensä sitä kymmeniä kertoja uransa aikana.

– Solistin näkökulmasta se on todella mieleinen teos, sillä siinä on ihanaa ensemble-laulettavaa.

Paasikiven lisäksi konsertissa on mukana kolme erittäin lupaavaa, nuorta solistia, sopraano Silja Aalto, tenori Markus Nykänen ja basso Matti Turunen. Teoksen johtaa Lahdessa ensimmäistä kertaa vieraileva Clemens Schuldt.

Konsertin johtaa kapellimestari Clemens Schuldt. Kuva: Sami Lettojärvi

Kansallisoopperan kuulumisia

Kansallisoopperan syyskaudella alkaa vihdoin konkretisoitua talon monivuotinen jättiprojekti, Richard Wagnerin Ring. Siihen kuuluvan Reininkullan ensi-ilta on 30.8.

– Siitä tulee valtavan mielenkiintoinen. Teos on miehitetty täysin suomalaisten solistien voimin, olen jopa itse siellä laulamassa Frickan roolin. Hienoa on, että kapellimestari Esa-Pekka Salosen uran ensimmäinen Ring on juuri Helsingissä, toteaa Lilli Paasikivi.

Kansallisoopperassa on aloitettu myös pitkä kehitysprojekti, Opera Beyond, jossa tutkitaan immersiivisen teknologian, kuten lisätyn ja keinotodellisuuden käyttöä live-esityksissä. Kansallisooppera on tilannut Esa-Pekka Saloselta ja Paula Vesalalta virtuaalioopperan, jonka toteutustavasta ja toteuttavasta tiimistä on käynnissä kansainvälinen kilpailu. Uusi oopperaprojekti saa ensi-iltansa 2020.

Sinfonia Lahden pääsiäiskonsertti Ristinkirkossa Lahdessa keskiviikkona 17. huhtikuuta kello 19.

Anne Honkanen
anne.honkanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Lue seuraavaksi