Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Sinfonia Lahti soittaa tv-tunnareiden ja elokuvamusiikin parhaimmistoa

Orkesteri antaa parastaan, kun Jack Sparrow (Johnny Depp) joutuu pakosalle Pirates of the Caribbean -elokuvassa. Kuva: Disney Enterprises

En tullut koskaan katsoneeksi Dynastiaa. Silti televisiosarjan tunnusmusiikki on syöpynyt mieleeni. 1980-luvulla kasvaneen on vaikea kuvitella melodiaa, joka kuvaisi rikkaiden ja menestyneiden ihmisten maailmaa paremmin kuin sarjan avaava trumpettisoolo.

Näin sen pitikin mennä tunnusmusiikin säveltäjän Bill Contin mukaan. Dynastia kertoo öljyllä rikastuneesta Carringtonin perheestä, joten Conti lähti vahvistamaan sävelillään mielikuvaa vaikutusvaltaisten ihmisten maailmasta. Hän korostaa, kuinka suuri merkitys 1980-luvun alussa oli tv-sarjan tunnusmusiikin ensimmäisellä minuutilla.

– Se oli kaikki kaikessa, kuin yhtiön logo, joka sanoo ”tätä me olemme ja edustamme”. Sävelsin oman pienen teemani ja Shapiro (Dynastian tuottaja) ihastui siihen. Eihän se mitään suurta taidetta ollut vaan tyylittelyä, Conti muistelee Television Academy -säätiön YouTube-haastattelussa.

Kubrick teki Straussista ikonin

Dynastia on yksi niistä noin kymmenestä tv-sarjasta ja elokuvasta, joiden tunnelmat Sinfonia Lahti herättää henkiin Unohtumattomat tunnussävelmät -konserteissaan. Dynastian ohella Nick Daviesin johtamissa konserteissa kuullaan musiikkia esimerkiksi Game of Thronesista, Poldarkista ja Downtown Abbeysta.

Konsertin alkupuoli on omistettu sävellyksille, joita ei ole alun perin tehty elokuva- ja tv-käyttöön, mutta jotka ovat sellaiseen päätyneet. Esimerkiksi Richard Straussin säveltämä fanfaari teoksesta Also Sprach Zarathustra yhdistyy monien elokuvafanien mielissä erottamattomasti Stanley Kubrickin sci-fi-klassikkoon 2001: Avaruusseikkailu.

Strauss ei teemaa säveltäessään ajatellut avaruuden ääriä vaan Friedrich Nietzschen romaania, joka kertoo iranilaisperäisen filosofin kuvitteellisista matkoista. Straussin musiikin kautta jotkin Nietzschen filosofiset käsitteet tuntuvat kuitenkin periytyneen myös Kubrickin elokuvalle.

Kyllä Suomessakin osataan

Mutta voiko musiikki myös pilata elokuvan?

– Kyllä varmasti voi, jos säveltäjä ei ymmärrä sitä dramaturgista tilannetta, josta kohtauksessa on kysymys, huomauttaa konsertit juontava musiikkitoimittaja Aarno Cronvall.

Cronvall kuitenkin arvelee, että nykysäveltäjät ovat pääsääntöisesti hyvin tilanteen tasalla. Dynastian kaltaisia sukupolvikokemuksia musiikki ei välttämättä enää synnytä, mutta esimerkiksi Pirates of the Caribbean -elokuvien toimintajaksojen hakkaava rytmi on niin tunnistettava, että se jää todennäköisesti mieleen suurimmalle osalle katsojista.

– Nykysäveltäjät osaavat säveltää tavalla, joka ottaa orkesterin kaikki soitinryhmät huomioon, Cronvall kiittelee.

Suomalaista elokuvasäveltämistä edustavat konserteissa Lasse Mårtenson (Myrskyluodon Maija) ja Anssi Tikanmäki (Balladi elokuvasta Klaani).

– Kyllä meilläkin osataan. Nuori sukupolvi hyötyy siitä, että eri taiteenalojen tekijät saavat toisiltaan nykyisin vaikutteita jo opiskeluvaiheessa, Cronvall uskoo.

Unohtumattomat tunnussävelmät -konsertti Sibeliustalossa pe 22.3. kello 13 ja 19.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi