Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Ihanat ja kamalat naiset kantavat ensi syksynä Lahden kaupunginteatterin menestystä harteillaan

Pirskahtelevainen Nunnia ja konnia -musikaali saa vastapainokseen dramatisoinnin Tommi Kinnusen Neljäntienristeys-romaanista, josta ohjaaja Aino Kivi löytää "suomalaista sadismia".

Mauri Kunnaksen koiramainen versio Aarresaari-romaanista ilmestyi vuonna 2012. Kuva: Otava

Lahden kaupunginteatterin ensi syksyn yleisömenestys on pedattu vahvojen naisten varaan. Jo aiemmin uutisoidun Nunnia ja konnia -musikaalin vastapariksi suurelle näyttämölle saadaan dramatisointi Tommi Kinnusen Neljäntienristeys-romaanista.

Paula Salmisen dramatisointi on aiemmin nähty Turun kaupunginteatterissa. Huippusuositusta kirjasta on tehty myös ooppera Oulussa.

– Turussa näytelmä tehtiin väistötiloihin teatterin remontin vuoksi. Meille tulee hieman laajempi sovitus, jossa on mukana myös Turun versiosta poistettuja sivuhenkilöitä, kertoo teatterinjohtaja Ilkka Laasonen.

Osittain Kinnusen oman kuusamolaissuvun vaiheista kertovan draaman ohjaa Lahteen Aino Kivi, joka on paitsi tuore lahtelainen myös erittäin tuore äiti: poikavauva syntyi kaksi viikkoa sitten.

Vahvat naiset on usein kuvattu aivan kamalina akkoina. Ohjaaja Aino Kivi
Nunnia ja konnia -musikaalin pääroolissa nähdään Ushma Karnani (keskellä). Nunnan pukuun sonnustautuvat myös Liisa Vuori, Anni Kajos, Ritva Sorvali ja Laura Huhtamaa. Kuva: Johannes Wilenius

– Jaamme mieheni kanssa vauvanhoitovuorot, joten saan nukuttua kunnolla ja pystyn tekemään vanhempainvapaan ohella myös töitä. Lahti on sinänsä tuttu kaupunki, sillä isäni on asunut täällä kymmenisen vuotta, Lahteen viime kesäkuussa muuttanut Kivi kertoo.

"Kamalia akkoja"

Kivi valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2012. Ennen Lahteen tuloaan hän oli viisi vuotta kiinnitettynä ohjaajana Joensuun kaupunginteatterissa mutta on nykyisin vapaa taiteilija. Neljäntienristeykseen hän tarttui Ilkka Laasosen ehdotuksesta.

– Innostuin tarjouksesta, sillä sehän on hieno teos, Kivi mainitsee.

Neljän sukupolven kohtaloita käsittelevä näytelmä keskittyy Lahjaan, jonka elämää hallitsee aviomiehen tukahdutettu homoseksuaalisuus. Hän päätyy ilmiantamaan miehensä huoltopoliisille ja tekee parhaansa siirtääkseen omaa katkeruuttaan eteenpäin miniälleen.

Ei siis aivan perinteinen vahva nainen, vai kuinka?

Neljäntienristeys-näytelmän ohjaaja Aino Kivi on tuore lahtelainen, josta tuli äiti kaksi viikkoa sitten. Kuva: Ilkka Kuosmanen

– Miten sen nyt ottaa, onhan vahvat naiset usein kuvattu myös aivan kamalina akkoina. Toisaalta Lahjan tapauksessa on kyllä hyvin helppo nähdä, mistä se tulee, Kivi lisää.

Kiven mielestä Neljäntienristeykseen kiteytyy jotain oleellista suomalaisuudesta, mikä todennäköisesti selittää osan kirjan suosiosta. Kivi nimittää tätä elementtiä ”suomalaiseksi sadismiksi”.

– Se on sitä, että oksennetaan omaa pahaa oloa muille. Kaiken katkeruuden vastapainoksi siinä on kuitenkin myös paljon kaunista anteeksiantoa ja sovitusta. Siitä tulee se koskettavuus, Kivi analysoi.

Eeva-Kirsti Komulainen on Lahja Neljäntienristeys-näytelmässä. Liisa Vuori näyttelee hänen miniäänsä. Kuva: Antti Sepponen

Karnani vetää ilon kautta

Hieman pirteämpää naiskuvaa tarjoilee Juhani-näyttämön toinen ensi-ilta, Nunnia ja konnia -musikaali.

Paremmin elokuvana tunnettu musiikkikomedia kertoo yökerholaulajattaresta, joka joutuu murhan silminnäkijäksi ja saa piilopaikan luostarista. Temperamenttinen Deloris onnistuu nostamaan luostarin nuupahtaneen nunnakuoron uuteen kukoistukseen.

Musikaalin pääroolia näyttelee Lahden kaupunginteatterissa ensimmäistä kertaa vieraileva Ushma Karnani.

– Uskon, että ihmisenä Deloris tulee aika lähelle itseäni, sillä olen luonteeltani itsekin iloinen. Haasteena on lähinnä se, että uskaltaa antaa mennä oikein kunnolla ja löytää roolista ne ääripäät, Karnani luonnehtii.

Karnani nousi julkisuuteen Gimmel-tyttöbändistä, joka perustettiin vuonna 2002 television Popstars-ohjelmassa. Bändi lopetti toimintansa jo kaksi vuotta myöhemmin, ja Karnani päätti lähteä kokeilemaan kynsiään näyttelijänä.

– Muistelen bändiaikoja ylpeänä, vaikka jäihän se kieltämättä vähän lyhyeksi, Karnani myöntää.

Karnani valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2009. Hän on pyrkinyt Lahden kaupunginteatterin musikaaleihin aiemminkin.

– Tulin valituksi tähän koelaulujen kautta. Musikaalin porukasta olen aiemmin tehnyt yhteistyötä vain kapellimestari Antti Vauramon kanssa, hän kertoo.

Nunnia ja konnia saa ensi-iltansa 4. syyskuuta. Neljäntienristeys ensi-illassa 9. lokakuuta.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi