Aiheet

Käyttäjätiedot

Käyttäjä:
Maksullinen sisältö:
Omat tiedot Kirjaudu ulos
Kulttuuri ja viihde

Torstaina Sinfonia Lahden kanssa debytoiva kapellimestari on entinen maatilan tyttö, joka päätti tehdä kaiken toisin

Anja Bihlmaier tekee nousujohtoista uraa muusikkona maailman konserttitaloissa, mutta haaveilee yhä myös omasta hevostilasta Saksassa.

Anja Bihlmaier kasvoi maatilalla lähellä Stuttgartia ja asuu nykyisin Kasselissa. Torstaina hän johtaa ensimmäistä kertaa Lahden Sibeliustalossa. Kuva: Sami Kuusivirta

Siitä olisi voinut tulla oikein mukava ja turvallinen työura. Saksalainen Anja Bihlmaier oli jo ehtinyt asettua vakituiseen virkaansa Kasselin valtionoopperan pääkapellimestarina. Klassikko-oopperoiden johtaminen oli hänelle tuttua jo aiemmasta työpaikasta Hannoverin oopperasta. Silloin tällöin jäi jopa aikaa tehdä johtajavierailuja maailmalla.

Kolmen vuoden jälkeen Bihlmaier tajusi kuitenkin haluavansa enemmän.

– Se oli monella tapaa paras työpaikka maailmassa, mutta halusin tutkimusmatkalle. Niinpä irtisanouduin tämän vuoden alussa, Bihlmaier sanoo.

Päätös osoittautui oikeaksi. Bihlmaierin kalenteri on täyttynyt johtajadebyyteistä ja takaisinkutsuista.

Uskon, että suurten maestrojen aika on ohi. Kapellimestari Anja Bihlmaier

– Olen tehnyt 17 debyyttiä tänä vuonna. Yksi niistä on Lahden orkesteri, jolla on muuten Saksassa aivan loistava maine. Siitä ei kuule pahaa sanaa edes huhupuheissa, Bihlmaier ylistää.

Perhe tuntuu mahdottomalta ajatukselta

Tänä syksynä 40 vuotta täyttänyt Bihlmaier on tehnyt aiemminkin toisin kuin odotetaan. Hän kasvoi maatilalla, 800 asukkaan kylässä lähellä Stuttgartia. Vanhemmat lauloivat kirkkokuorossa, mutta oletuksena ei todellakaan ollut, että tytär ryhtyisi haaveilemaan urasta kapellimestarina. Onneksi lukiossa oli musiikinopettaja, joka hoksasi Bihlmaierin piilevät kyvyt.

– Pääsin johtamaan opiskelijaorkesteria ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Kaiken sen energian keskellä oleminen tuntui heti siltä, että olen löytänyt paikkani. Vanhempani pitivät kuitenkin muusikon ammattia liian hankalana. Niinpä opiskelin ensin musiikinopettajaksi, Bihlmaier kertaa.

Naiskapellimestari ei ole maailmalla vieläkään mikään normi, ei ainakaan vuosisataisten musiikkitraditioiden hallitsemassa keskisessä Euroopassa. Freiburgissa ja Salzburgissa opiskellut Bihlmaier sai tottua siihen, että hän oli yleensä ainoa naispuolinen opiskelija kursseillaan.

– Yhä edelleen jotkut yllättyvät siitä, että olen nainen. Itse en ole koskaan kokenut, että sukupuoleni olisi musiikin tekemisen este. Ehkä on kuitenkin niin, että naisille annetaan vähemmän mahdollisuuksia osoittaa kykynsä kuin miehille.

Bihlmaier ei ole naimisissa eikä hänellä ole lapsia. Ajatus perhe-elämän pyörittämisestä yhtä aikaa muusikon ammatin kanssa tuntuu mahdottomalta.

– Jotkut kollegani ovat kyllä onnistuneet siinä, mutta itse en ymmärrä, miten se kävisi päinsä. Tai sitten pitäisi löytää mies, joka haluaisi olla kotona, kun minä matkustan maailmalla. Onhan tämä siinä mielessä myös hieman egoistinen ammatti, omasta hevostilasta haaveileva Bihlmaier puntaroi.

Kommunikoiva johtaja

Bihlmaier on johtanut Suomessa aiemmin Tapiola Sinfoniettaa ja Turun kaupunginorkesteria. Kun hän asettuu korokkeelle uuden orkesterin edessä, hän pyrkii olemaan mahdollisimman kommunikoiva johtaja. Hän sanoo, että jokainen soittaja on itse oman tehtävänsä paras asiantuntija.

– Tietysti jonkun täytyy pitää langat käsissään, mutta muuten uskon, että suurten maestrojen aika on ohi. Eihän sellaista autoritääristä johtajamallia halua kukaan enää muuallakaan yhteiskunnassa, Bihlmaier huomauttaa.

Bihlmaier johtaa Lahdessa torstaina ohjelman, joka huipentuu Beethovenin toiseen sinfoniaan. Sen ympärille asettuvat Béla Bartókin alttoviulukonsertto ja Zoltán Kodalyn Tansseja Galantasta. Varsinkin Beethoven saa kapellimestarin sydämen sykkimään kiivaammin.

– Beethoven on yksi lempisäveltäjistäni. Hänen musiikkinsa on filosofiaa, ei pelkkää tarinankerrontaa.

24-vuotias norjalainen alttoviulusolisti Eivind Ringstad ottaa kaiken irti kotimaansa maisemista ainakin pressikuvissaan. Kuva: Nikolaj Lund

Bihlmaierin mukaan musiikin tekeminen on syvimmältä ytimeltään sitä, että joukko ihmisiä kokoontuu yhteen jakamaan energiaa keskenään. Torstaina tuota energiavirtaa ohjailee myös 24-vuotias norjalainen alttoviulistilupaus Eivind Ringstad, joka esiintyy niin ikään ensimmäistä kertaa Sinfonia Lahden kanssa.

– Musiikin kautta kommunikointi tekee meistä lajina erityisen. Se on tärkeää myös selviytymisemme kannalta, sillä sitä kautta voimme saada yhteyden itseemme ja tunteisiimme, Bihlmaier uskoo.

Joulu menee töitä tehden

Bihlmaier jatkaa Lahdesta vielä viikonlopputöihin Hannoveriin ja edelleen joulukeikalle Nürnbergiin. Uusi vuosi kuluu työn merkeissä Wienissä, jossa Bihlmaier johtaa Straussin Lepakon.

Sikäli kun Bihlmaier ei päätä sittenkin ryhtyä emännöimään hevostilaa, hän haaveilee johtavansa tulevaisuudessa ainakin Gustav Mahlerin musiikkia.

– Myös Bruckner sekä Wagnerin Tristan ja Isolde lukeutuvat ammatillisiin haaveisiini.

Sinfonia Lahti, Anja Bihlmaier ja Eivind Ringstad Sibeliustalossa 13.12. klo 19.

Ilkka Kuosmanen
ilkka.kuosmanen@ess.fi
@
Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa ESS VerkkoPlus 1 kk 9,90 € ja pääset lukemaan kaikki Etelä-Suomen Sanomien sisällöt.

Tilaa tästä 1kk
9,90€

Oletko jo tilaaja?

Mitä tunnetta juttu sinussa herätti? Vastaamalla näet, millaisia tunteita juttu herätti muissa lukijoissa.

Kommentit comments

Suosittelemme

Näitä luetaan nyt

Paikallismediat

Lue seuraavaksi